Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

Uta Frith: why I no longer think autism is a spectrum

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
Eric
Beheerder
Topics: 693
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Uta Frith: why I no longer think autism is a spectrum

Ongelezen bericht door Eric »

The autism spectrum has widened to the point of collapse, affecting how teachers should support autistic pupils in the classroom, researcher Uta Frith tells Helen Amass

https://www.tes.com/magazine/teaching-l ... t-spectrum

https://autsider.net/2026/03/16/uta-fri ... -spectrum/
Admin heet nu Eric.
https://autsider.net/over-ons/
Tatu
Geregistreerde gebruiker
Topics: 19
2e diagnose: Anders

Re: Uta Frith: why I no longer think autism is a spectrum

Ongelezen bericht door Tatu »

Ik denk dat je in alle facetten de spijker op zijn kop slaat met jouw blog. Goed gedaan. Het zou wat dat betreft een eye-opener zijn als (neurotypische) zorgverleners, docenten, leidinggevenden en anderen met een contactberoep in aanraking komen met deze en andere blogs van jou.
Eric
Beheerder
Contacteer:

Mooi compliment! Dank je wel.
Admin heet nu Eric.
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Topics: 146
2e diagnose: ADHD
Contacteer:

Ongelezen bericht door arjen37 »

De blogs van autsider mogen inderdaad wel vaker verspreid worden. Net als die van Tistje.
Niet dat iedereen het er mee eens hoeft te zijn inhoudelijk, maar hopelijk levert dat wat goede discussies op waar iedereen weer van kan leren.

Ik snap de tendens van 1-2-4 verschillende variaties van autisme wel, er is een groep voor wie het spectrum gewoon te onduidelijk is. Al zijn er dan weer mensen die zeggen dat je niet van links (mild) naar rechts (zwaar) moet kijken maar met zo'n grafiek met een aantal levensgebieden waarin de sterkte (van het autisme) kan variëren van mild tot zwaar.
Waar ik bang voor ben is dat als je gaat splitsen dat alleen "zwaar" nog hulp gaat krijgen en de rest het uit mag zoeken. Terwijl de diagnose-eisen echt wel lijdensdruk benoemen. De financiële mensen bepalen uiteindelijk in deze wereld namelijk. En wat nog veel moeilijker is, is de maatschappij aanpassen aan een manier waarop deze goed is voor heel veel mensen. De neurodivergente mensen zijn alleen maar de kanarie in de kolenmijn (term die ik ergens tegen ben gekomen) als het gaat om uitvallen door teveel verkeerde druk uit de prestatiemaatschappij.
Autisme Index - verzamelde links en informatie aan de hand van thema's over autisme.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

arjen37 schreef: 18 mar 2026 00:02 De blogs van autsider mogen inderdaad wel vaker verspreid worden. Net als die van Tistje.
De site van Tistje mag wel een opfrisbeurt gebruiken, maar de schrijfstijl is opvallend vergelijkbaar met Autsider en zodoende bieden beide blogs aanzienlijke waarde. Oftewel, er mag meer ruchtbaarheid aan beide sites worden gegeven.
arjen37 schreef: 18 mar 2026 00:02 Ik snap de tendens van 1-2-4 verschillende variaties van autisme wel, er is een groep voor wie het spectrum gewoon te onduidelijk is. Al zijn er dan weer mensen die zeggen dat je niet van links (mild) naar rechts (zwaar) moet kijken maar met zo'n grafiek met een aantal levensgebieden waarin de sterkte (van het autisme) kan variëren van mild tot zwaar.
Waar ik bang voor ben is dat als je gaat splitsen dat alleen "zwaar" nog hulp gaat krijgen en de rest het uit mag zoeken. Terwijl de diagnose-eisen echt wel lijdensdruk benoemen. De financiële mensen bepalen uiteindelijk in deze wereld namelijk. En wat nog veel moeilijker is, is de maatschappij aanpassen aan een manier waarop deze goed is voor heel veel mensen. De neurodivergente mensen zijn alleen maar de kanarie in de kolenmijn (term die ik ergens tegen ben gekomen) als het gaat om uitvallen door teveel verkeerde druk uit de prestatiemaatschappij.
Je redeneringen leggen inderdaad de pijnpunten bloot, maar heb je ergens een basisidee over wat nu een gerichte oplossing is? Het is natuurlijk nogal krom dat veel neurodivergente mensen uitvallen door teveel verkeerde druk uit de prestatiemaatschappij, maar ik weet inmiddels ook dat het verwijten aan anderen van een gebrek aan kennis van en empathie voor neurodivergente mensen niet de sleutel zal zijn tot positieve verandering.
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Contacteer:

We kunnen alleen maar proberen de kennis en het begrip beter te maken bij de grote massa. Daar zijn dit soort blogs nuttig bij.

De media werkt daar vaak niet aan mee doordat ze vaak de nadruk leggen op negatieve verhalen en dan graag willen benadrukken dat iemand "anders" is. Zo rond deze tijd van het jaar krijg je wat meer bredere berichten in de media met een neutraler standpunt, maar de rest van het jaar is het mondjesmaat.

Er zitten best wel wat mensen in een uitkeringssituatie die best wel willen werken, maar dat niet fulltime kunnen en een aangepaste plek nodig hebben. En dat hoeft helemaal niet iets groots te zijn. Daar zijn nu nog teveel kunstmatige belemmeringen voor vind ik.
Autisme Index - verzamelde links en informatie aan de hand van thema's over autisme.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

arjen37 schreef: 18 mar 2026 15:28 We kunnen alleen maar proberen de kennis en het begrip beter te maken bij de grote massa. Daar zijn dit soort blogs nuttig bij.
Hiermee kan ik het alleen maar eens zijn.
arjen37 schreef: 18 mar 2026 15:28 Zo rond deze tijd van het jaar krijg je wat meer bredere berichten in de media met een neutraler standpunt, maar de rest van het jaar is het mondjesmaat.
Komt dat vanwege de symboliek rondom de lente? Ik snap de logica ergens wel, maar ik vraag me ook af waarom zulke berichten niet in de zomer komen.
arjen37 schreef: 18 mar 2026 15:28 Er zitten best wel wat mensen in een uitkeringssituatie die best wel willen werken, maar dat niet fulltime kunnen en een aangepaste plek nodig hebben. En dat hoeft helemaal niet iets groots te zijn. Daar zijn nu nog teveel kunstmatige belemmeringen voor vind ik.
Dat geloof ik ook wel, zeker omdat ik dergelijke verhalen heb gehoord van een autismecoach waarmee ik tegenwoordig lotgenotencontact heb.
Eric
Beheerder
Contacteer:

De discussie over 'Wereld Autisme Dag' is afgesplist naar hier.
Admin heet nu Eric.
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Contacteer:

The political role of the autism spectrum: a response to Uta Frith

Als ik het goed begrijp is dit een reactie van een oud-student van Frith.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

arjen37 schreef: 27 apr 2026 21:24 Als ik het goed begrijp is dit een reactie van een oud-student van Frith.
Oei, die is niet blij met de uitspraken van haar grote inspiratiebron. Ik hoop niet dat ik zelf in de verleiding kom om ooit zo'n bijdrage te schrijven over iemand die een vergelijkbare functie voor mij vervult (buiten het autisme-onderzoek, voor de duidelijkheid).

In ieder geval betekent het dat ik maar eens de originele bijdrage van Uta Frith moet lezen en deze kritisch moet vergelijken met bovengenoemde bijdrage en die van Autsider.

Laat ik maar eens een voorbeeld uit bovengenoemde bijdrage noemen:
She goes on to doubt the scientific validity of masking, questions whether autistic women and girls have been overlooked, and shares her scepticism about sensory adjustments such as wearing ear defenders in the classroom.
Laat ik nu net van plan zijn om gehoorbescherming in het klaslokaal te gaan dragen. In dezelfde categorie zei een van mijn jeugdartsen ooit eens dat ik wel zonder prothese zou kunnen lopen, terwijl mijn enkel van die voet operatief is vastgezet. Zodoende kan ik onmogelijk snel en voor lange tijd lopen zonder prothese. En laat die arts nu eveneens bekend staan als een vooraanstaand emeritus professor. :roll:

Over maskeren en de positie van vrouwen in autisme-onderzoek hebben we het onlangs op het forum al gehad; dat behoeft hopelijk geen verdere toelichting.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Tatu schreef: 27 apr 2026 23:48 Oei, die is niet blij met de uitspraken van haar grote inspiratiebron.
Al zal ze haar teleurstelling deels verwerkt hebben voordat ze haar bijdrage publiceerde.
Grimlock
Geregistreerde gebruiker
Topics: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimlock »

Qua blogs lezen voelt Autsider en de artikelen waar Tatu, Admin en Arjen naar verwijzen, als een warm bad.
Of als een soort thuiskomen.
Hoe heerlijk is het voor mijn brein om zoveel nuance en bedachtzaamheid te mogen lezen in teksten.
Mijn dank is groot voor het ontdekken van deze gemeenschap :-)

Zou dit het gevoel zijn wat neurotypische mensen hebben als ze gelijkgestemden tegenkomen?
Ik weet hoe moeilijk het voor mij was en is om mensen te vinden op dezelfde golflengte.

En nee, niet alle mensen op het AS zitten op dezelfde golflengte als ik.
Maar een bordje neerzetten met daarop zichtbaar "autistenverzamelplek" kan me wel helpen om diezelfde golflengte te mogen ervaren.

Zou dit het gevoel van 'gezelligheid' zijn wat vele mensen ervaren, en dat voor mij zo'n schaarse luxegevoel is?
Omdat gelijkgestemden vinden zoveel werk heeft gekost voor mij.

Dat even terzijde.
"Till all are one."
Eric
Beheerder
Contacteer:

Admin heet nu Eric.
Grimlock
Geregistreerde gebruiker
Topics: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Grimlock »

Zat nog te denken.

Ik herken me ook niet in het Kanner-autisme, wel meer in Asperger of PDD-NOS.
Wat dat betreft heeft het verspectrumiseren van de vormen van autisme ook verwarrende effecten...
"Till all are one."
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Contacteer:

arjen37
Geregistreerde gebruiker
Contacteer:

arjen37
Geregistreerde gebruiker
Contacteer:

Overigens begint de weerstand tegen haar huidige ideeën langzaam toe te nemen.
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Contacteer:

En de reactie van de National Autistic Society op het laatste artikel van Uta Frith:

Our response to Professor Dame Uta Frith's new paper
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Contacteer:

Is de definitie van autisme te breed geworden? Grondlegger pleit voor scherpere diagnose

Nederlandstalig artikel over de uitspraken van Uta Frith.

Ik weet zelf nog niet wat ik van die uitspraken moet denken. Maar misschien is dat wel de ingebouwde weerstand tegen veranderingen. :? Ik ben heel benieuwd welke richting dit uitgaat.
Eric
Beheerder
Contacteer:

Ik ga er een heel eind in mee.
M.i. is het spectrum te breed en te divers om onder één gezamenlijke noemer te vallen.

En het begrip 'neurodiversiteit' is mooi en ook Autsider heeft het vanaf 2022 omarmd, maar ik denk dat als we het over autisme hebben, lang niet iedereen zich daar in herkent of er blij van wordt, namelijk dat deel dat vooral beperkt is en/of dat vooral zo ervaart. Iemand die is aangewezen op dagelijkse begeleiding, dagbesteding en al met al in een kleine beschermde wereld leeft zal niet veel hebben met neurodiversiteit en al helemaal niet met de hosannaverhalen die daar soms bijkomen. Aan de andere kant zijn er de hoog-intelligente, vaak analytisch en verbaal sterke (in het verleden vaak met 'Asperger' gediagnosticeerden) die juist heel goed in het idee van neurodiversiteit passen. En derhalve, in de geest van Uta Frith, wellicht geen medische diagnose nodig hebben.
Admin heet nu Eric.
Plaats reactie