De site van Tistje mag wel een opfrisbeurt gebruiken, maar de schrijfstijl is opvallend vergelijkbaar met Autsider en zodoende bieden beide blogs aanzienlijke waarde. Oftewel, er mag meer ruchtbaarheid aan beide sites worden gegeven.arjen37 schreef: 18 mar 2026 00:02 De blogs van autsider mogen inderdaad wel vaker verspreid worden. Net als die van Tistje.
Je redeneringen leggen inderdaad de pijnpunten bloot, maar heb je ergens een basisidee over wat nu een gerichte oplossing is? Het is natuurlijk nogal krom dat veel neurodivergente mensen uitvallen door teveel verkeerde druk uit de prestatiemaatschappij, maar ik weet inmiddels ook dat het verwijten aan anderen van een gebrek aan kennis van en empathie voor neurodivergente mensen niet de sleutel zal zijn tot positieve verandering.arjen37 schreef: 18 mar 2026 00:02 Ik snap de tendens van 1-2-4 verschillende variaties van autisme wel, er is een groep voor wie het spectrum gewoon te onduidelijk is. Al zijn er dan weer mensen die zeggen dat je niet van links (mild) naar rechts (zwaar) moet kijken maar met zo'n grafiek met een aantal levensgebieden waarin de sterkte (van het autisme) kan variëren van mild tot zwaar.
Waar ik bang voor ben is dat als je gaat splitsen dat alleen "zwaar" nog hulp gaat krijgen en de rest het uit mag zoeken. Terwijl de diagnose-eisen echt wel lijdensdruk benoemen. De financiële mensen bepalen uiteindelijk in deze wereld namelijk. En wat nog veel moeilijker is, is de maatschappij aanpassen aan een manier waarop deze goed is voor heel veel mensen. De neurodivergente mensen zijn alleen maar de kanarie in de kolenmijn (term die ik ergens tegen ben gekomen) als het gaat om uitvallen door teveel verkeerde druk uit de prestatiemaatschappij.
Hiermee kan ik het alleen maar eens zijn.arjen37 schreef: 18 mar 2026 15:28 We kunnen alleen maar proberen de kennis en het begrip beter te maken bij de grote massa. Daar zijn dit soort blogs nuttig bij.
Komt dat vanwege de symboliek rondom de lente? Ik snap de logica ergens wel, maar ik vraag me ook af waarom zulke berichten niet in de zomer komen.arjen37 schreef: 18 mar 2026 15:28 Zo rond deze tijd van het jaar krijg je wat meer bredere berichten in de media met een neutraler standpunt, maar de rest van het jaar is het mondjesmaat.
Dat geloof ik ook wel, zeker omdat ik dergelijke verhalen heb gehoord van een autismecoach waarmee ik tegenwoordig lotgenotencontact heb.arjen37 schreef: 18 mar 2026 15:28 Er zitten best wel wat mensen in een uitkeringssituatie die best wel willen werken, maar dat niet fulltime kunnen en een aangepaste plek nodig hebben. En dat hoeft helemaal niet iets groots te zijn. Daar zijn nu nog teveel kunstmatige belemmeringen voor vind ik.
Oei, die is niet blij met de uitspraken van haar grote inspiratiebron. Ik hoop niet dat ik zelf in de verleiding kom om ooit zo'n bijdrage te schrijven over iemand die een vergelijkbare functie voor mij vervult (buiten het autisme-onderzoek, voor de duidelijkheid).arjen37 schreef: 27 apr 2026 21:24 Als ik het goed begrijp is dit een reactie van een oud-student van Frith.
Laat ik nu net van plan zijn om gehoorbescherming in het klaslokaal te gaan dragen. In dezelfde categorie zei een van mijn jeugdartsen ooit eens dat ik wel zonder prothese zou kunnen lopen, terwijl mijn enkel van die voet operatief is vastgezet. Zodoende kan ik onmogelijk snel en voor lange tijd lopen zonder prothese. En laat die arts nu eveneens bekend staan als een vooraanstaand emeritus professor.She goes on to doubt the scientific validity of masking, questions whether autistic women and girls have been overlooked, and shares her scepticism about sensory adjustments such as wearing ear defenders in the classroom.
Al zal ze haar teleurstelling deels verwerkt hebben voordat ze haar bijdrage publiceerde.Tatu schreef: 27 apr 2026 23:48 Oei, die is niet blij met de uitspraken van haar grote inspiratiebron.