Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

Ga met mentale problemen niet zomaar naar de ggz, adviseert psychiater Jim van Os

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Topics: 155
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: ADHD
Contacteer:

Ga met mentale problemen niet zomaar naar de ggz, adviseert psychiater Jim van Os

Ongelezen bericht door arjen37 »

Ga met mentale problemen niet zomaar naar de ggz, adviseert psychiater Jim van Os: ‘Daar draait het niet om jouw ervaring’

En hier de versie voor het geval het origineel achter een betaalmuur zit

Ik kan mij in grote lijnen wel vinden in wat hij hier schrijft. De GGZ is niet zaligmakend. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld veel meer aan een forum als dit. Of praktische hulp en wat ventileren van de dingen waar ze tegenaan lopen.
Autisme Index - verzamelde links en informatie aan de hand van thema's over autisme.
Eric
Beheerder
Topics: 695
Contacteer:

Re: Ga met mentale problemen niet zomaar naar de ggz, adviseert psychiater Jim van Os

Ongelezen bericht door Eric »

Interessante visie. Maar ook onderstaande:
Als jonge arts-assistent in de Franse Dordogne raakte hij in prepsychotische staat, zoals hij het nu omschrijft, door spanning, kwetsbaarheid en slaaptekort. Hij kreeg een absurd idee dat hem volledig in beslag nam: van een sterke drank, eau de vie, zou hij een universeel geneesmiddel maken dat alle patiënten in zijn psychiatrisch ziekenhuis kon genezen. Wekenlang was hij in de weer met drankvaten en waterflessen in een garage. Tot hij een collega-psychiater vol enthousiasme over zijn project vertelde, waarop die reageerde: „Weet je wel wat je zegt?” Door die ene vraag, zegt Van Os, „ging ik mezelf zien zoals hij mij zag”. Het bleek voldoende om weer bij zinnen te komen. „Daar heb ik echt geluk mee gehad.”
En:

Hij was een van de ondertekenaars van een brandbrief aan het Openbaar Ministerie waarin veertien psychiaters aandringen op strafrechtelijk onderzoek naar deze euthanasie en de rol die onder anderen haar ouders en behandelend psychiater Menno Oosterhoff daarbij zouden hebben gespeeld.[30][31] De KNMG veroordeelde de handelwijze van de briefschrijvers scherp. Volgens de artsenfederatie bevatte de brief "aantijgingen tegen collegae, die conform wet- en regelgeving een euthanasie hebben uitgevoerd, en beschuldigingen richting de nabestaanden". De KNMG noemde dit "onbetamelijk en onaanvaardbaar" en waarschuwde dat deze handelwijze niet alleen betrokken zorgverleners, nabestaanden en naasten kan beschadigen, maar ook het vertrouwen van burgers in de beroepsgroep kan ondermijnen.[32]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jim_van_Os
Admin heet nu Eric.
https://autsider.net/over-ons/
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Topics: 8

Re: Ga met mentale problemen niet zomaar naar de ggz, adviseert psychiater Jim van Os

Ongelezen bericht door EgoSum »

Eric schreef: 29 aug 2026 17:32 Interessante visie. Maar ook onderstaande:
Als jonge arts-assistent in de Franse Dordogne raakte hij in prepsychotische staat, zoals hij het nu omschrijft, door spanning, kwetsbaarheid en slaaptekort. Hij kreeg een absurd idee dat hem volledig in beslag nam: van een sterke drank, eau de vie, zou hij een universeel geneesmiddel maken dat alle patiënten in zijn psychiatrisch ziekenhuis kon genezen. Wekenlang was hij in de weer met drankvaten en waterflessen in een garage. Tot hij een collega-psychiater vol enthousiasme over zijn project vertelde, waarop die reageerde: „Weet je wel wat je zegt?” Door die ene vraag, zegt Van Os, „ging ik mezelf zien zoals hij mij zag”. Het bleek voldoende om weer bij zinnen te komen. „Daar heb ik echt geluk mee gehad.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jim_van_Os
Als hij ooit het algeneesmiddel vindt, houd ik me aanbevolen... :lol:
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Topics: 8

Ongelezen bericht door EgoSum »

arjen37 schreef: 29 aug 2026 01:29 Ga met mentale problemen niet zomaar naar de ggz, adviseert psychiater Jim van Os: ‘Daar draait het niet om jouw ervaring’

En hier de versie voor het geval het origineel achter een betaalmuur zit

Ik kan mij in grote lijnen wel vinden in wat hij hier schrijft. De GGZ is niet zaligmakend. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld veel meer aan een forum als dit. Of praktische hulp en wat ventileren van de dingen waar ze tegenaan lopen.
Het artikel zit achter een betaalmuur. Maar ik ben het met de titel eens. Sowieso kom je op een wachtlijst die zo lang is dat de problemen, na een lijdensweg, vanzelf verdwijnen (terwijl ondertussen misschien flinke schade kan worden aangericht) of verergeren totdat je een noodgeval wordt.
Therapeutische sessies zijn vaak te kort, of er is geen click met de therapeut. Het is ook vaak protocolletjes volgen ipv luisteren naar wat je zegt. Uiteindelijk blijf je met het probleem zitten en heb je het gevoel dat de GGZ je ook niet kan helpen. Van te voren had je nog hoop.
Je kan inderdaad veel beter zelf op zoek gaan naar verklaringen. Alleen raak je dan vaak verstrikt in een web van informatie en mogelijkheden.
Eric
Beheerder
Topics: 695
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eric »

Psychiater betuigde spijt aan ouders van door euthanasie overleden tiener

https://nos.nl/artikel/2629017-psychiat ... den-tiener

Ouders van Milou (17) zijn niet onder de indruk van excuses psychiater Jim van Os

https://www.ad.nl/binnenland/ouders-van ... ~a0699a76/
Admin heet nu Eric.
https://autsider.net/over-ons/
Plaats reactie