• Peiling

"Soms zeg ik iets ongepasts, ook al wil ik dat niet"

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

"Soms zeg ik iets ongepasts, ook al wil ik dat niet"

Ongelezen bericht door Admin »

Op deze Europese Gilles de la Tourette-dag getuigt drummer Bram Raeymaekers uit Westerlo over de neurologische aandoening waaraan hij lijdt. Als muzikant werkt hij al jaren samen met Niels Destadsbader en Raymond van het Groenewoud die meer bewustzijn rond Tourette willen creëren. Dat doen ze met de campagne "Doe normaal".

Afbeelding

Bram Raeymaekers uit Westerlo is drummer bij onder meer Niels Destadsbader en Clouseau en was ook te zien in de live-show van De Eregalerij van Radio 2. Hij heeft het syndroom van Gilles de la Tourette. “Bij mij uit zich dat in ongecontroleerd knipperen met mijn ogen of bewegen met mijn hoofd. Als ik echt heel moe ben, durf ik al eens ongepaste dingen te roepen. Dat wil ik niet, maar dat gebeurt gewoon”, vertelt Raeymaekers op Radio 2 in Antwerpen.

“Ik heb het geluk dat ik het goed kan controleren en door de dag lukt het mij om het te onderdrukken. Alleen komt het er dan ’s avonds uit, als een soort van waterval. Gelukkig weet mijn vrouw dat en heeft ze daar geen problemen mee”, zegt Raymaekers.

Niet raar
Vooral momenten van stress zijn moeilijk voor Raeymaekers. “Soms als ik bijvoorbeeld een tv-opname heb en ik zit daardoor de hele dag in een donkere ruimte, dan heb ik de behoefte om echt loeihard op mijn drumstel te slaan. Ik ben zelfs een keer op mijn handen gaan zitten om dat te voorkomen.”

Raeymaekers vindt het belangrijk dat er bewustzijn gecreëerd wordt rond Tourette. “Ik wil dat mensen weten wat het is en dat ze niet raar moeten opkijken als ik plots een tic heb. Ik kan er namelijk niets aan doen. Het is zoals iemand die een slechte knie heeft of een slecht gehoor. Alleen heb ik een neurologische aandoening.”

Op deze Europese Gilles de la Tourette-dag wordt een filmpje gelanceerd met artiesten Niels Destadsbader en Raymond van het Groenewoud. Zij willen met de campagne “Doe normaal” vertellen dat er niets mis is met mensen die Tourette hebben en dat ze meer zijn dan de aandoening alleen.

Raeymaekers probeert mensen dan ook meteen over zijn aandoening te vertellen. “Bij een politiecontrole bijvoorbeeld. Daar vertel ik dat ik Tourette heb en dat agenten dus niet moeten schrikken als ik plots iets beledigends of aanstootgevends zeg. Dat is echt zo niet bedoeld. Vaak wordt daar altijd met respect op gereageerd en dat is fijn.”

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/07 ... -tourette/
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: "Soms zeg ik iets ongepasts, ook al wil ik dat niet"

Ongelezen bericht door MARCDC »

Ik was eens aan het eten met een collega, zij had een vlekje op haar voorste tand, een vulling.
Het ging door mijn hoofd... daar niks over zeggen, daar niks over zeggen... en door de hevige concentratie op het feit dat ik daar niks mocht over zeggen, ook van mezelf... floepte ik er ineens uit: 'dat is zo'n imperfectie, als een vulling op een tand'... ik kon wel door de grond zinken van ontgoocheling in mezelf. Zo'n dingen maken dan ook dat je jezelf gaat afzonderen.

Nog eentje (om het af te leren)... mijn beste vriend toendertijd had een vriendin, en via hem heb ik mijn vrouw leren kennen. We gingen toen nog eens samen, hij en ik, iets drinken en toen vertelde hij mij dat hij mijn vrouw wel aantrekkelijker vond dan zijn vriendin. Op een onbewaakt moment heb ik dat verteld toen we met ons vieren samen zijn. Dat kan ik dan wel rationaliseren als: 'tja, hij zou misschien nog wel gaan beginnen aanpappen met mijn vrouw, wie weet, maar dan was dat niet de gepaste oplossing, en ik heb er spijt van, maar kan het helaas niet meer gaan terugdraaien.
Gebruikersavatar
Ananas
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 373
Lid geworden op: 05 sep 2022 12:51
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders

Re: "Soms zeg ik iets ongepasts, ook al wil ik dat niet"

Ongelezen bericht door Ananas »

Gefeliciteerd i.p.v gecondoleerd zeggen ... en dan jezelf proberen te corrigeren en het dan nog harder roepen :?. Why?!
Bite me!
Gebruikersavatar
Snagglepuss
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 537
Lid geworden op: 01 jul 2022 19:05
Locatie: Prov. Utrecht
1e diagnose: Autisme

Re: "Soms zeg ik iets ongepasts, ook al wil ik dat niet"

Ongelezen bericht door Snagglepuss »

In plaats van iemand een hand geven alleen je wijswinger uitsteken en zeggen 'trek eens aan mijn vinger'.

Dat doe ik nooit, maar het schiet me wel vaak te binnen als ik iemand een hand ga geven.
Op dat moment sta ik vooral mijn lachen in te houden wegens die eigen absurde gedachte.
Dit vind ik de meest hoogstaande taak van een verbintenis van twee mensen:
Dat elk de eenzaamheid van de ander beschermt.

Rainer Maria Rilke
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: "Soms zeg ik iets ongepasts, ook al wil ik dat niet"

Ongelezen bericht door EgoSum »

Ananas schreef: 14 okt 2022 21:04 Gefeliciteerd i.p.v gecondoleerd zeggen ...
Heb ik ook al eens gehad, meer dan 1x volgens mij.

Het gebeurd vooral wanneer ik in een groep mensen ben, door de prikkels of sociale druk dat er een splitsing ontstaat tussen mijn mond en mijn brein.

Heb me ook al eens voorgesteld met een andere naam omdat ik die naam net daarvoor gehoord had.

Op een feestje vertelde de vriendin van een collega me dat ze (net) zwanger was. Ik wou zeggen: 'over een tijdje zie je er heel anders uit', maar zei 'over een tijdje zie je er niet meer uit' :? Was die even pissed :cry:
Berkhinator
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 103
Lid geworden op: 29 mar 2023 14:42
1e diagnose: Anders
2e diagnose: Anders

Re: "Soms zeg ik iets ongepasts, ook al wil ik dat niet"

Ongelezen bericht door Berkhinator »

EgoSum schreef: 17 jun 2023 13:00
Heb ik ook al eens gehad, meer dan 1x volgens mij.

Het gebeurd vooral wanneer ik in een groep mensen ben, door de prikkels of sociale druk dat er een splitsing ontstaat tussen mijn mond en mijn brein.

Heb me ook al eens voorgesteld met een andere naam omdat ik die naam net daarvoor gehoord had.

Op een feestje vertelde de vriendin van een collega me dat ze (net) zwanger was. Ik wou zeggen: 'over een tijdje zie je er heel anders uit', maar zei 'over een tijdje zie je er niet meer uit' :? Was die even pissed :cry:
Herkenbaar
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: "Soms zeg ik iets ongepasts, ook al wil ik dat niet"

Ongelezen bericht door MARCDC »

een vrouwelijke collega op de begrafenis van haar man, collega van haar man zei de typische niksbetekenende platitude: 'als ik iets voor je kan doen, laat het dan weten...'

zegt die dame: wel, 't gazon staat een halve meter hoog en ik heb een afwas van een week op het aanrecht, heb je zin?

Toen lag ik zelf in een kronkel... fout op zoveel niveaus als een scheet in een lift... ze nam het aanbod letterlijk? of ze maakte een grapje in de context van een begrafenisplechtigheid?

Grapje werd eerder al eens door George Carlin gemaakt.
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: "Soms zeg ik iets ongepasts, ook al wil ik dat niet"

Ongelezen bericht door EgoSum »

MARCDC schreef: 17 jun 2023 17:10 als een scheet in een lift
:lol:
Plaats reactie