• Peiling

In veel dingen zijn autisten gewoon beter dan wij

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

In veel dingen zijn autisten gewoon beter dan wij

Ongelezen bericht door Admin »

‘Sommige bedrijven nemen uitsluitend mensen met autisme aan: in veel dingen zijn ze gewoon beter dan wij’

De voorbije decennia heeft een opmerkelijke verschuiving plaatsgevonden in hoe de wetenschap naar autisme kijkt. Vroeger was er vooral aandacht voor de problemen die ermee gepaard gaan, vandaag heeft men oog voor de soms zeer bijzondere talenten van mensen met autisme. In zijn nieuwe boek ‘De patroonzoekers’ stelt de Britse autisme-expert Simon Baron-Cohen zelfs dat onze voorouders met autisme de afgelopen 100.000 jaar een cruciale rol hebben gespeeld bij de menselijke vooruitgang. Onze hele samenleving zou er dus baat bij hebben als we in de toekomst wat beter met hen zouden omgaan.

MARC VAN SPRINGEL

Lees hier verder: https://www.humo.be/nieuws/sommige-bedr ... ~b61978c0/
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: In veel dingen zijn autisten gewoon beter dan wij

Ongelezen bericht door EgoSum »

Ik heb wel autisme, maar ik betwijfel toch echt of ik ergens beter dan gemiddeld in ben.
Marcel
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 aug 2022 13:31

Re: In veel dingen zijn autisten gewoon beter dan wij

Ongelezen bericht door Marcel »

Ergosum, je scoort in ieder geval goed in zelfkennis! :D
Maar je hebt wel een punt. We praten hier denk ik wel over autisten die vrij goed kunnen functioneren in de dagelijkse werkelijkheid. En dan nog: ik denk over mijzelf dat ik in een aantal zaken inderdaad veel beter ben dan gemiddeld, maar in een aantal behoorlijk belangrijke dingen ben ik een enorme beginneling.
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: In veel dingen zijn autisten gewoon beter dan wij

Ongelezen bericht door EgoSum »

Nou ik ben in ieder geval beter in alleen zijn :mrgreen: De meeste mensen vervelen zich al naar 5 minuten alleen te zijn.

En vroeger was ik denk beter in vasthoudendheid, dus heel gedreven doorwerken aan iets.
En in het vergaren van kennis over een onderwerp. Ik doe er niets nuttigs mee, maar weet dan gewoon veel, en ben graag in die kennisruimte of bubbel.
Maar dat is er door mijn mentale vermoeidheid allemaal een beetje uitgeslopen.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: In veel dingen zijn autisten gewoon beter dan wij

Ongelezen bericht door MARCDC »

die vasthoudendheid is ook wel iets herkenbaars.
Ik ben zelf nogal gefascineerd door cijfers op excel-sheets, uitvlooien van foutjes in de boekhouding... iets wat de meeste mensen gewoon niet leuk vinden, bah, boekhouding, bah, droge stoffige getalletjes in saaie kolommetjes... er hangt zo al een stoffig stigma omheen, wat het makkelijk maakt om het dan voor mezelf 'mijn niche' te noemen, beetje als eerste in een dorp liever dan tweede in Rome ook...
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: In veel dingen zijn autisten gewoon beter dan wij

Ongelezen bericht door EgoSum »

Veel autisten zijn dan ook geinteresseerd in IT.
Ik vind het fascinerend om te weten wat er gebeurd achter de schermen als je op een button clicked, en dan weer een respons op het scherm ziet 8-)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht