• Peiling

Waarom slapen veel mensen beter met een verzwaringsdeken?

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1991
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Waarom slapen veel mensen beter met een verzwaringsdeken?

Ongelezen bericht door Admin »

Ik ben een zomermens en moet altijd weer even wennen aan de winter. Er is iets waarnaar ik wel uitkijk in de winter: mijn dikke, zware dekbed kan ik weer in de hoes schuiven. Want met zo’n dikke deken slaapt het altijd zo lekker.

Steeds vaker hoor en lees ik over een verzwaringsdeken en ik heb er onmiddellijk beeld bij. Buiten is het koud, maar ik lig heerlijk onder een warme, zware deken. Ik was oprecht verbaasd toen ik las dat een verzwaringsdeken veel wordt gebruikt door mensen met angststoornissen, autisme, ADHD of chronische pijn. Hoogste tijd om me eens goed te verdiepen!

Kinderverzwaringsdekens
Zo las ik dat er ook een verzwaringsdeken kind is. Slapen is voor de ontwikkeling van kinderen enorm belangrijk. Zijn je kinderen tussen de vijf en twaalf jaar oud? Dan hebben ze zo’n elf uur slaap nodig. Kinderen die moeilijk in slaap kunnen komen, onrustig slapen of lang wakker liggen, kunnen baat hebben bij een verzwaringsdeken. Kinderen vallen sneller in slaap omdat ze zich veilig voelen onder de dikke deken. Net als voor volwassenen zijn er verschillende maten en soorten verzwaringsdekens.

Wat is het precies?
Maar wat is een verzwaringsdeken nou precies? Inderdaad, het is een verzwaarde deken. De deken is gevuld met verzwarend materiaal, variërend van twee tot vijftien kilo. De vulling kan bestaan uit zand, korrels, plastic of een ander vulmiddel. De deken zelf is heerlijk zacht waardoor het heerlijk is om er lekker onder te kruipen in slaap te vallen.

Het voelt als knuffelen
Dat de deken zo’n succes is bij mensen met bepaalde stoornissen, is niet zo gek. De deken heeft namelijke een rustgevende werking. Eigenlijk is het net zo iets als knuffelen of aaien, daar ontspant een mens ook van. Een verzwaringsdeken geeft dus een veilig gevoel. Als het kind veel last heeft van allerlei prikkels en moeilijk tot rust kan komen, dan is de zwaarte van de deken een verademing en werkt heel ontspannend.

Let hierop bij de aanschaf
Als je een verzwaringsdeken wilt kopen, is er een aantal punten waarop je even moet letten. Ten eerste moet je onderzoeken van welk materiaal je de deken wilt hebben. Als je allergisch bent voor huisstofmijt is het niet slim om er eentje van chenille of fleece te nemen. Deze stofsoorten houden veel stof vast en dat wil je niet. Als je ’s nachts veel transpireert kun je het beste voor een waterproof verzwaringsdeken gaan. In de zomer zijn de dekens van bamboe of katoen fijn.

Niet te zwaar
Misschien denk je: hoe zwaarder hoe beter. Dat is dus niet zo. Het ligt aan je lichaamsgewicht hoe zwaar je deken moet zijn. Als je een te zware deken neemt, kan het gebeuren dat je minder snel ontspant. Koop je een kinderverzwaringsdeken? Let dan op dat de deken niet zwaarder mag zijn dan tien procent van het lichaamsgewicht.

Ben je van plan de verzwaringsdeken zelf te wassen? Niet alle dekens kunnen namelijk in de wasmachine. Belangrijk om dus even te checken!

damespraatjes.nl
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 413
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Waarom slapen veel mensen beter met een verzwaringsdeken?

Ongelezen bericht door MARCDC »

Ik ben er blij mee, met mijn verzwaringsdeken.
Het is onlangs ook al eens in bad geweest omdat de kat erop geplast had... in een sopje laten weken en laten uitdrogen.
Ik vermoed dat het zo zwaar is dat het in de wasmachine door zijn eigen gewicht zou gaan scheuren, zo'n beetje het principe van heel hoge gebouwen die kunnen begeven onder de druk van hun eigen gewicht.
En voor de machine zal het ook al niet goed zijn...
Gebruikersavatar
Snagglepuss
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 537
Lid geworden op: 01 jul 2022 19:05
Locatie: Prov. Utrecht
1e diagnose: Autisme

Re: Waarom slapen veel mensen beter met een verzwaringsdeken?

Ongelezen bericht door Snagglepuss »

MARCDC schreef: 20 okt 2022 17:17En voor de machine zal het ook al niet goed zijn...
De lagers zullen nogal slijten vermoed ik.
Dit vind ik de meest hoogstaande taak van een verbintenis van twee mensen:
Dat elk de eenzaamheid van de ander beschermt.

Rainer Maria Rilke
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 413
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Waarom slapen veel mensen beter met een verzwaringsdeken?

Ongelezen bericht door MARCDC »

Snagglepuss schreef: 20 okt 2022 21:26
MARCDC schreef: 20 okt 2022 17:17En voor de machine zal het ook al niet goed zijn...
De lagers zullen nogal slijten vermoed ik.
ja, ik zou denken dat als zo'n machine berekend is voor 7 kilo dat wel niet allemaal aan één kant hoort te hangen.
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 217
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Waarom slapen veel mensen beter met een verzwaringsdeken?

Ongelezen bericht door EgoSum »

Voor mij maakt het niet zoveel uit. In de zomer slaap ik prima onder een dun laken, of gewoon zonder iets als het heel warm is (alleen een onderbroek).
Belangrijkste omgevingsfactoren voor een goede nachtrust voor mij zijn stilte en duisternis. Ik heb rolluiken, en die gaan 's nachts dicht. Zo is het muisstil en komt er pas licht binnen wanneer ik wil. Daar slaap ik goed op.
Ik heb liever frisse lucht maar met een raam open slaap ik netto minder goed als alles potdicht.
Gebruikersavatar
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 aug 2022 20:43
Locatie: Sneek
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Waarom slapen veel mensen beter met een verzwaringsdeken?

Ongelezen bericht door arjen37 »

Ik vind de druk van zo'n deken juist niet fijn. Die van mijn coach wel eens geprobeerd en ik krijg er juist een benauwd gevoel van. Ook als die alleen over mijn benen ligt in bed. En zoals zij doet om te ontspannen, de deken over haar hoofd is helemaal erg. Dan wordt ik in een zwart gat gedrukt.

Tegenwoordig heb ik een synthetische deken die zwaarder is dan de veren dekens van vroeger. Die gaat op zich prima.

Temperatuur is bij mij een belangrijke factor om goed te kunnen slapen. Dus nu niet. Ook frisse lucht is belangrijk om geen hoofdpijn te krijgen, dus de ramen staan altijd op de tuimelstand open (behalve als het hard vriest).
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 413
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Waarom slapen veel mensen beter met een verzwaringsdeken?

Ongelezen bericht door MARCDC »

ik ben er wel blij mee, mijn vrouw had er één gekocht en het bleek echt wel aangenaam. Zelf had ik nooit het initiatief genomen om er één te gaan kopen omdat ik met slapen nu niet echt een zwaar probleem had, maar zelfs dan zeker het proberen waard. Jammer Arjen, dat het jou niet hielp... we zijn allemaal anders blijkt dan wel weer. :?
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 217
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Waarom slapen veel mensen beter met een verzwaringsdeken?

Ongelezen bericht door EgoSum »

arjen37 schreef: 22 jun 2023 00:03 Ik vind de druk van zo'n deken juist niet fijn. Die van mijn coach wel eens geprobeerd en ik krijg er juist een benauwd gevoel van. Ook als die alleen over mijn benen ligt in bed. En zoals zij doet om te ontspannen, de deken over haar hoofd is helemaal erg. Dan wordt ik in een zwart gat gedrukt.

Tegenwoordig heb ik een synthetische deken die zwaarder is dan de veren dekens van vroeger. Die gaat op zich prima.

Temperatuur is bij mij een belangrijke factor om goed te kunnen slapen. Dus nu niet. Ook frisse lucht is belangrijk om geen hoofdpijn te krijgen, dus de ramen staan altijd op de tuimelstand open (behalve als het hard vriest).
Hmmm misschien heb ik daarom zo vaak hoofdpijn :|
Helaas moet ik de ramen wel dicht doen omdat er te vaak geluiden zijn 's nachts van buiten die mij wakker maken.
Ik heb ook geprobeerd het raam in een andere slaapkamer open te zetten en dan de deur naar mijn slaapkamer open, maar dan schijnt het licht naar binnen 's ochtends.
Ik heb veel geprobeerd maar alles potdicht levert de beste slaap op. Een oogmasker en oordopjes werken bij mij niet, want daarmee kan ik niet slapen.
Dan neem ik de hoofdpijn er wel bij.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht