• Peiling

Dyslectische brengt dichtbundel uit

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Dyslectische brengt dichtbundel uit

Ongelezen bericht door Admin »

‘Maaike luistert niet’ en ‘Maaike let niet goed op...’ Hoewel het inmiddels al jaren geleden is dat kunstenares Maaike van Rijn (53) uit Amstelhoek deze woorden hoorde, staan ze in haar geheugen gegrift. Ze heeft dyslexie en kreeg jarenlang te horen dat ze het niet goed deed.

Daar ging Maaike uiteindelijk zelf ook in geloven, maar met die overtuiging rekent ze nu af. Vol trots presenteert ze haar eigen gedichtenbundel. ,,En ja, daar staat misschien nog wel een taalfoutje in...’’

Het is slechts een paar jaar geleden dat Van Rijn begon met dichten. ,,Eerder durfde ik dat niet’’, vertelt de vrouw uit Amstelhoek, die drie dagen per week werkt bij een ‘kinderdienstencentrum’ voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand of verstandelijke beperking. De andere dagen besteedt ze aan schilderen, tekenen en ontwerpen. En daar komt sinds kort dus schrijven bij. ,,Mij is altijd verteld dat ik slecht ben in taal. Dat maakte dat ik nooit durfde te schrijven. Ik was te bang om fouten te maken.’’

Toch kroop het bloed waar het niet gaan kon. ,,Tijdens de Kunstroute vorig jaar durfde ik voorzichtig wat gedichten te presenteren, samen met mijn schilderijen, tekeningen en objecten. Daar kreeg ik mooie complimenten op. Dat heeft me heel veel goed gedaan. Langzaamaan werd ik trotser op mijn werk.’’

Angst
De wens om de gedichten te bundelen kreeg vorm, maar wéér was er die angst. ,,Als je zo'n bundel wilt realiseren moet je een groot bedrag voorfinancieren. Maar wat als niemand het zou willen kopen? Wat als het vol met fouten zou staan? Gelukkig hakte mijn man de knoop door. Hij zei: gewoon doen!’’

Het proces was een flinke beproeving. ,,In mijn hoofd ben ik een snelle denker, maar als ik iets moet schrijven dan ben ik veel langzamer’’, legt Van Rijn uit. ,,Dat zorgt ervoor dat er meestal halve zinnen op papier komen te staan. Bovendien weet ik van sommige woorden niet hoe ik ze moet schrijven. Maar gelukkig kun je alles op internet checken. Ik had alles al eindeloos gecontroleerd voordat ik het mijn vrienden en familieleden durfde te laten lezen. Dat vroeg om een kwetsbare opstelling.’’

Inspiratie haalde ze voornamelijk uit haar eigen ervaringen, maar ook uit haar werk. ,,Ik werk met kinderen met een ernstige achterstand in hun ontwikkeling, een meervoudige beperking of autisme. Dat is een intensieve baan, maar het is prachtig werk om te doen. Deze kinderen zijn altijd zichzelf, ze kunnen niet anders. Dat is een mooie bron van inspiratie. Aan hen heb ik een aantal gedichten gewijd.’’

En nu ligt er een zestig pagina’s tellende bundel waarin dertig gedichten worden afgewisseld met tekeningen. ,,Dit werk is zo’n overwinning’’, zegt ze vol trots. ,,Nu mag iedereen het lezen! Of alle taalfoutjes eruit zijn durf ik je niet te zeggen. Maar het maakt me ook niet uit. Dit ben ik! Ik ben geen Neerlandicus en dat hoeft ook niet.’’

Anderen inspireren
Met de bundel wil Van Rijn anderen inspireren zichzelf te zijn. ,,Luister, hoor en laat je verwonderen, maar blijf dicht bij jezelf’’, deelt Van Rijn haar boodschap. ,,Blijf bij je eigen kracht en geloof altijd dat er meerdere wegen naar Rome zijn. Sterker nog: álle wegen leiden naar Rome! En laat niemand je vertellen dat dat niet zo is.’’

Daar is de Amstelhoekse zelf het voorbeeld van. ,,Ik heb ook eerst de mavo gedaan omdat de havo voor mij onhaalbaar was vanwege de verplichte vakken Nederlands en Engels’’, zegt ze. ,,Via de mavo ben ik doorgestroomd naar het mbo en toen naar de Kunstacademie. Zo kwam ook ik op mijn plek. En voor jou is die route er ook. Geloof erin.’’


AD / Rosanne Kok
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht