• Peiling

Het belang van grenzen stellen

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1994
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Het belang van grenzen stellen

Ongelezen bericht door Admin »

Het stellen en handhaven van grenzen kan een uitdaging zijn, vooral voor mensen die neurodivergent zijn. Het is een vaardigheid die cruciaal is voor het welzijn van zowel onszelf als anderen om ons heen. Maar wat zijn grenzen eigenlijk, en hoe kunnen we ze op een gezonde manier instellen?

Grenzen zijn de lijnen die we trekken om onze fysieke, emotionele, mentale en spirituele ruimte te beschermen. Ze zijn als de muren van ons innerlijke kasteel, die ons beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Het is echter niet altijd gemakkelijk om die muren te bouwen en te handhaven.

Voor veel neurodivergente mensen kan het stellen van grenzen een extra uitdaging zijn. We zijn misschien gevoeliger voor prikkels of hebben andere behoeften dan neurotypische mensen. Daarom is het belangrijk om te leren hoe we grenzen kunnen stellen die ons helpen gedijen, zelfs in een wereld die niet altijd begrijpt hoe we functioneren.

Laten we eens kijken naar enkele situaties waarin het stellen van grenzen een uitdaging kan zijn:

**Voorbeeld 1:**
Stel je voor dat je een ouder bent met een drukke baan. Je hebt beloofd om naar de schoolvoorstelling van je kind te gaan, maar je baas vraagt je om overuren te maken om een project af te ronden. Wat doe je?

In plaats van toe te geven aan de druk van je baas, is het belangrijk om je grenzen te handhaven. Door thuis te zijn voor je kind laat je zien dat hun behoeften belangrijk zijn. Misschien kun je samen met je baas zoeken naar een compromis, zoals het vinden van een andere oplossing voor het project of het delegeren van taken aan collega's.

**Voorbeeld 2:**
Misschien probeer je gezonder te leven door minder alcohol te drinken, maar je vrienden blijven je uitnodigen voor avonden in de bar. Hoe ga je hiermee om?

Het is essentieel om je eigen behoeften en grenzen te respecteren, zelfs als anderen dat niet doen. Misschien moet je nieuwe manieren vinden om tijd door te brengen met vrienden, zoals wandelen in het park of een filmavond thuis. Als je vrienden geen rekening houden met je grenzen, is het misschien tijd om na te denken over het uitbreiden van je sociale kring.

Het stellen van gezonde grenzen is een proces dat tijd en oefening kost. Het gaat erom te erkennen wat we nodig hebben en assertief opkomen voor onze behoeften, zelfs als dat moeilijk is. Door gezonde grenzen te stellen, kunnen we onze eigen gezondheid en welzijn beschermen, terwijl we tegelijkertijd respect tonen voor de behoeften van anderen.

Dus onthoud: je bent belangrijk en waardevol, en je verdient het om gezonde grenzen te hebben en te handhaven.

Wanneer je een grens stelt, vraag jezelf dan af: “Wat is de gezondste beslissing die ik kan nemen?”

https://www.psychologytoday.com/au/blog ... boundaries
Online
Gebruikersavatar
Izegrim
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 okt 2023 10:47
Locatie: Zuid-Limburg
1e diagnose: Autisme

Re: Het belang van grenzen stellen

Ongelezen bericht door Izegrim »

“Wat is de gezondste beslissing die ik kan nemen?”

Rationeel is dat een heel goede, zoniet de beste, vraag. Maar het antwoord en de daaropvolgende actie zijn natuurlijk het belangrijkste. En dan merk ik dat ik zelf vaak niet de juiste beslissing neem. Vaak een emotionele reactie die gedreven is door angst.

Maar deze week hadden we een overleg met het hele team over Erkennen en Waarderen. Dit is iets uit het onderwijs waarbij men het verschil tussen onderzoek en lesgeven meer in balans wil brengen. Maar dat geldt ook voor andere afdelingen (servicecentra), waarbij dan de nadruk ligt op de ontwikkeling van een medewerker en hoe het werk uitgevoerd kan worden.

Het viel me op dat daar meerdere mensen moeite hadden om grenzen te stellen. Niet alleen op werkgebied (daar kunnen procedures helpen), maar ook de eigen grenzen bewaken. Maar zelfs dan blijft het moeilijk, want het vraagt een stuk assertiviteit. En dat is iets dat niet iedereen heeft. Ik weet dat ik het vaak wel kan, maar ik moet dan vooral mijn doel voor ogen blijven houden. Het zit gewoon niet in mijn natuur.
Plaats reactie