• Peiling

Neurodiversiteit bij ASML

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Neurodiversiteit bij ASML

Ongelezen bericht door Admin »

De innovatiekracht van hightechbedrijf ASML wordt voor een groot deel gedreven door een neurodivergent medewerkersbestand, mensen met bijvoorbeeld autisme of ADHD. ‘Ze presteren bovengemiddeld in analytisch denken, logica, creativiteit en outside-the-box-denken.'

De meeste bedrijven beseffen inmiddels dat diversiteit goed is voor innovatie en creativiteit. Nog altijd minder vanzelfsprekend is het omarmen van ‘neurodiverse’ werknemers. Zoals mensen met autisme, ADHD en dyslexie.

Neurodiversiteit wordt op veel plekken over het hoofd gezien en verkeerd begrepen. Terwijl neurodivergente mensen de drijvende kracht waren (en zijn) achter talloze innovaties, van literatuur tot technologie.

Neurodiversiteit bij ASML
ASML is een van de bedrijven waar ze dat wél in de gaten hebben. En waar die groep bewust in de armen wordt gesloten. Een bovengemiddeld aantal medewerkers van het hightechbedrijf uit Veldhoven valt dan ook onder de noemer ‘neurodivergent’.

Zij kunnen zich aansluiten bij een intern netwerk voor neurodiverse medewerkers (‘Atypical’). Een doel van dat netwerk is ook om andere collega’s in te laten zien hoe normaal hersenverschillen eigenlijk zijn.

De Australische comédienne Hannah Gadsby legt in een video uit wat hoogfunctionerend autisme voor haar betekent: ‘Om je een idee te geven van hoe het voelt om ‘op het spectrum’ te zitten: eigenlijk voelt het alsof je de enige nuchtere persoon bent in een kamer vol dronken mensen. Of andersom. Eigenlijk zit iedereen op een golflengte waar je niet goed op kunt afstemmen.’

Moeite met solliciteren
Arnout Nederpelt, bedrijfsanalist bij ASML, zit ook in het autismespectrum en heeft vaak hetzelfde gevoel. ‘Na mijn afstuderen aan de Technische Universiteit Eindhoven heb ik drie jaar gesolliciteerd en had ik moeite voorbij het eerste sollicitatiegesprek te komen’, vertelt hij.

‘Uiteindelijk heb ik hulp gezocht bij de gemeente en ben ik op onderzoek uitgegaan. Ik ontdekte dat ik zowel hoogbegaafd ben als op het autismespectrum zit.’ Nederpelt kreeg een baan bij ASML. Hij doorliep de afgelopen twaalf jaar verschillende afdelingen en werkt nu op de R&D-afdeling.

Enkele jaren geleden was Nederpelt een van de eerste medewerkers die zich aansloot bij wat toen nog de ASML ‘autisme-ambassade’ heette, bedoeld om medewerkers bewust te maken van autisme. De groep is sindsdien uitgegroeid tot Atypical, ASML’s netwerk van medewerkers die ook op andere gebieden neurodivers zijn. Nederpelt zit samen met drie andere collega’s in het bestuur.

Een dyslectische cto
Naar schatting 10 tot 20 procent van de wereldbevolking is neurodivergent. Bij ASML is het percentage werknemers met ten minste één type neurodiversiteit (waaronder autisme, dyslexie, ADHD en hoogbegaafdheid) een stuk hoger, vermoedt Nederpelt.

ASML-cto Martin van den Brink heeft dyslexie en werd een fervent voorstander geworden van het Atypical-netwerk. ‘Ik ben zo dyslectisch dat ik niet eens een zin kan schrijven’, zei Van den Brink recent in een interview met De Volkskrant.

Zijn talent voor wetenschap en technologie hielp hem zijn schooltijd door. ‘Leraren vonden het zonde om me vast te houden, dus ze lieten me gewoon lopen. Als ik nu, in het huidige schoolsysteem zou opgroeien, zou ik het nooit gehaald hebben.’

Mensen die neurodivers zijn worden bij ASML gewaardeerd omdat ze – over het algemeen – beter dan gemiddeld zijn in analytisch denken, logica, creativiteit en outside-the-box-denken.

‘Als je kijkt naar enkele van de sterke punten van neurodiversiteit, zoals innovatie en creativiteit, dat is nu juist wat we nodig hebben bij een innovatief bedrijf als ASML’, zegt Peter Baillière, executive vice president HR bij ASML (die zelf een neurodivergente zoon heeft). ‘ASML zou niet zijn waar het nu is zonder neurodivergente mensen, van wie een aantal een leidende rol in het bedrijf heeft.’

Bewustzijn creëren
Het Atypical-netwerk geeft voorlichting over neurodiversiteit. De leden zijn ambassadeurs geworden voor inclusiviteit. ‘Atypical brengt de vele ASML-collega’s die neurodivers zijn samen en helpt hen zich begrepen te voelen en contact te maken met anderen’, zegt Nederpelt. De groep organiseert evenementen zoals cafésessies, paneldiscussies en presentaties met interne en externe sprekers, en biedt trainingen en advies voor managers.

Volgens Nederpelt is het doel van Atypical niet alleen om ‘neurotypische’ werknemers te helpen hun neurodiverse collega’s te begrijpen en te waarderen, maar ook om het zelfbewustzijn te bevorderen bij werknemers die misschien niet weten dat ze neurodivergent zijn. ‘Of die niet weten of kunnen verwoorden wat ze nodig hebben om volledig tot hun recht te komen.’

Hij constateert dat er nog steeds een stigma rust op neurodiversiteit. ‘Dus ik denk dat mensen soms niet willen weten dat ze niet ‘typisch’ zijn, omdat ze bang zijn om een label opgeplakt te krijgen en zelfs gediscrimineerd te worden.’

‘Wij willen het juist vieren en mensen helpen beseffen dat het net zo ‘normaal’ is als linkshandig zijn. Zo’n 150 jaar geleden werden mensen in Nederland op scholen gestraft als ze linkshandig waren. Dat vinden we nu volslagen belachelijk.’

Flexibiliteit en inclusie bevorderen
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat neurodiversiteit geaccepteerd en omarmd wordt. ASML past daarom ook werkplekken aan en zorgt ervoor dat er rekening gehouden wordt met de verschillende behoeften en voorkeuren van werknemers.

‘We realiseerden ons al lang geleden dat we het bedrijf niet met strikte richtlijnen kunnen besturen’, zegt Marcel Los, hoofd HR Europa. ‘Ons doel is om een werkcultuur te creëren die ruimte laat voor de nodige persoonlijke aanpassingen.’

Ook Baillière benadrukt het belang van een werkomgeving waar medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen: ‘We moedigen mensen aan om hun stem te laten horen, terwijl we onze managers tegelijkertijd leren om goed te luisteren.’

Oplaadkamers om bij te komen
Nederpelt onderschrijft dat. ‘Ik denk dat het vooral neerkomt op luisteren’, zegt hij. ‘Omdat we heel goed weten wat voor ons werkt, welke kleine aanpassingen we nodig hebben.’

ASML zorgde ervoor dat het Atypical-netwerk werd betrokken bij de planning en het ontwerp van nieuwe kantoorgebouwen op de hoofdvestiging in Veldhoven.

Een concreet voorbeeld zijn de ‘oplaadkamers’ voor neurodivergente mensen. Die kunnen daar in een rustige ruimte even bijkomen van een drukke kantooromgeving. Zo wordt iedereen aangemoedigd om zichzelf te zijn op het werk.

https://mtsprout.nl/management-leidersc ... -innovatie
Gebruikersavatar
Klapstoel
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 jul 2022 21:36
Locatie: Brabant
1e diagnose: Autisme

Re: Neurodiversiteit bij ASML

Ongelezen bericht door Klapstoel »

Is inderdaad een tof bedrijf! Mijn ex-man werkt er, maar die is alleen hoogbegaafd. Kon ik ook maar zo'n tof bedrijf vinden voor mijn skills... Is echt heel frustrerend voor iemand die wel slim is maar op de verkeerde gebieden voor deze regio.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht