"Een echte autist zou nooit havo of vwo kunnen doen"

Artikelen, nieuws en opinie. Verzameld door Autsider.net

Moderator: Admin

Waar of niet waar?

Je mag 1 optie selecteren

Bekijk resultaten

Admin
Beheerder
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

"Een echte autist zou nooit havo of vwo kunnen doen"

Ongelezen bericht door Admin »

Stemmen in de poll almede reageren op het artikel kan na registratie.

Het bestempelen van intelligente kinderen tot autist neemt de laatste jaren explosief toe.
Op vele basisscholen zitten leerlingen met een diagnose ‘autisme’. Deze groep bereikt op dit moment het voortgezet onderwijs. Zo heeft Eindhoven een school voor voortgezet speciaal onderwijs voor hoogintelligente autistische kinderen.

Maar er is iets anders aan de hand. Iemand die echt autistisch is, kan nooit een havo- of vwo-diploma halen. Veel kinderen krijgen het etiket ten onrechte. Zij worden afhankelijk van hulp en weten dat ze er nooit helemaal ‘bij zullen horen’.
Het kind wordt min of meer als gehandicapt behandeld en de informatie komt in zijn dossier en gaat er gedurende zijn schoolloopbaan ook niet meer uit.

In het onderwijs wordt op het vermogen van communicatie en samenwerken van leerlingen een steeds groter beroep gedaan. Leerlingen gaan ‘samen weer naar school’.
Daardoor lopen hoogbegaafde kinderen een extra risico het etiket van autist opgeplakt te krijgen. Niet omdat zij leeftijdsgenoten niet zouden aanvoelen, maar omdat er minder gemakkelijk aansluiting gevonden wordt.

Ze zijn hun leeftijdgenoten soms ver vooruit en hebben daardoor het gevoel niet helemaal begrepen te worden. Dat werkt frustraties in de hand, maar ook faalangst en het minder ontwikkelen van sociale vaardigheden.

Hoogbegaafde mensen werken vaker alleen, omdat het gemiddelde niveau onvoldoende uitdagend is. Soms denken zij zo snel en is het resultaat zo onorthodox, dat het erop lijkt dat zij stappen overslaan en daardoor niet begrepen worden.
Was een tijd geleden het hebben van een vwo-diploma nog een contra-indicatie voor autisme, nu is het antwoord in hulpverlenersland:‘Het spectrum is breed. Je kunt ook licht autistisch zijn.’

Een etiket heeft voordelen, omdat ouders en scholen een zogenaamd rugzakje met geld toebedeeld krijgen.
Maar het te snel geven van een etiket, kan grote schade teweeg brengen.
Leerkrachten en hulpverleners zouden meer af moeten gaan op eigen waarneming.

(Bron: Francisca Scholte)

Disclaimer: Geplaatste artikelen en met name opiniestukken staan los van de standpunten van Autsider.net.
Snagglepuss

Re: Opinie: Een echte autist zou nooit havo of vwo kunnen doen

Ongelezen bericht door Snagglepuss »

Disclaimer: Geplaaste artikelen en met name opiniestukken staan los van de standpunten van Autsider.net.
Maar er staat niet dat ze het er mee oneens zijn. :mrgreen:
Dit vind ik de meest hoogstaande taak van een verbintenis van twee mensen:
Dat elk de eenzaamheid van de ander beschermt.

Rainer Maria Rilke
Admin
Beheerder
Contacteer:

Re: Opinie: Een echte autist zou nooit havo of vwo kunnen doen

Ongelezen bericht door Admin »

Ik heb ook nooit HAVO of VWO kunnen doen. Dat kan aan het autisme liggen, maar het kan ook zijn dat ik er domweg te stom voor ben... :)
Vlinder♡

Re: "Een echte autist zou nooit havo of vwo kunnen doen"

Ongelezen bericht door Vlinder♡ »

Dan vraag ik je.. Elon Musk, auti of niet?
Spreekt monotoon, duidelijk een apart soort affect ook, zit echt in eigen wereldje en niet alleen omdat hij rijk is..

En anders Mr Facebook, tijdens de diverse hoorzittingen wordt hij ook niet voor niks vergeleken met Data!

En ja, mijn jongste broertje, koppie is slim genoeg voor VWO, maar hij heeft moeten uitstappen, hij past niet in die wurggreep v school; interesses te divers om in zo'n keurslijf te kunnen functioneren.

Ikzelf heb het niet makkelijk gehad op HAVO, altijd hakken over de sloot over.. Aansluiting in de klas ook moeilijk, laat staan als je met 2 man iets moet uitwerken. En dan gym.. begrijp nog steeds niet waarom motoriek/coordinatie niet meegenomen wordt in de diagnose, so OBVIOUS! Altijd laatste gekozen voor teams :(

Dat ik mijn HBO gered heb, met name de stage, is een wonder.. Hangen en wurgen was het!

Wat is jouw school-ervaring?
MARCDC

Re: "Een echte autist zou nooit havo of vwo kunnen doen"

Ongelezen bericht door MARCDC »

Geen idee, ik ben geboren en getogen in België.
Ik heb zelf het 'wetenschappelijke B' gedaan. Dat zal wel havo zijn, voorbereiding op hoger onderwijs, maar iets minder wiskunde dan 'wetenschappelijke A'. Dat heette toen 'humaniora'.

Daarna heb ik met succes gestudeerd voor bio-ingenieur, 5 jaar unief, altijd alles door in eerste zit, behalve een mislukte stage voor mijn thesis, en die thesis heb ik dan zelf voor gekozen om iets meer eervols te doen in tweede zit.
Achteraf stom tijdverlies, ik had ook een literatuurstudie kunnen doen en dan had ik wel mijn diploma op tijd behaald.
De eerste thesis ging over het afkoelen van plastic serrestunnels in Tunesië met behulp van waterverneveling.
De tweede thesis ging over de aftakas van een traktor en potentiële brandstofbesparing door een andere transmissie.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht