• Peiling

Openbare poll: Vind je het eng om te telefoneren?

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.

Vind je het eng om te telefoneren?

Je mag 1 optie selecteren

 
 
Bekijk resultaten

Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Openbare poll: Vind je het eng om te telefoneren?

Ongelezen bericht door Admin »

Door communicatiemiddelen als WhatsApp, Facebook en Instagram bellen we steeds minder. Sommige mensen vinden het zelfs zó eng dat ze belangst ontwikkelen. Kun je die angst overwinnen?

Door: Amy van de Wiel
Bij het geluid van een overgaande telefoon sloeg zijn hart tweehonderd slagen per minuut. Met trillende handen hing hij boven zijn smartphone. Het zweet brak hem uit en opnemen liet hij het liefst aan andere mensen over. Marijn van den Berge (24), hoofdredacteur van platform voor mentale gezondheid COMMEN., had van zijn 16e tot zijn 22e last van belangst.

"Bij elk telefoontje dat ik moest plegen, schoot ik in de stress. Voor mijn gevoel gaf ik korte antwoorden en liep het gesprek stroef. Ik was bang voor wat anderen van me zouden denken. Maar ik weet eigenlijk niet of andere mensen het gemerkt hebben, misschien zat het vooral in mijn eigen hoofd."

Het engste vond Van den Berge het om zelf te bellen, vooral als het gesprek gepland stond en hij tijd had om overal over na te denken. "Ik vind het eng om een gesprek te leiden. Als ik gebeld word, leidt de ander vaak het gesprek. Dat is minder eng, maar alsnog is het niet zo dat ik dan geen angst voel."

Logisch gevolg van maatschappelijke verwachtingen
Belangst is geen op zichzelf staande diagnose, maar een onderdeel van een sociale angststoornis. Uit cijfers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) blijkt dat ongeveer 5 tot 15 procent van de mensen ooit een sociale angststoornis ontwikkelt.

Volgens psycholoog Gijs Jansen is belangst een logisch gevolg van de maatschappelijke verwachtingen die we van elkaar hebben. "Tegenwoordig moeten we kunnen appen, bellen, snel antwoorden en begrijpen wat het betekent als een berichtje blauwe vinkjes heeft. Hebben we de sociale context niet veel te ingewikkeld gemaakt?"

Rond zijn 22e werd Van den Berge naar eigen zeggen "meer volwassen": hij belde zelf met de zorgverzekeraar, de dokter en de Belastingdienst. Ook voor zijn werk als journalist moest hij regelmatig bellen.

"Ik kwam er niet meer onderuit", vertelt Van den Berge. "De angst maakte het werk als journalist er niet makkelijker op. Je bereikt je doel, maar heel comfortabel of soepel verliep het niet. Doordat ik geen positieve ervaringen had in het verleden werd de angst alleen maar groter."

Vervelende ervaring is niet erg
Over het algemeen ontstaat belangst vanuit één of meerdere vervelende ervaringen, vertelt Jansen. Je schrikt bijvoorbeeld van iemand die boos wordt aan de telefoon, waardoor je het angstige gevoel gaat associëren met het bellen zelf.

Jansen: "Je probeert controle te krijgen over soortgelijke situaties omdat die je herinneren aan de ervaring. Vaak uit zich dat in vermijdend gedrag." De controle en vermijding zijn meer een probleem dan de ervaring zelf, stelt de psycholoog. "Je hoofd gaat dan aan de haal met die ene vervelende ervaring waardoor het probleem groter wordt en je het gaat vermijden."

Ik ging thuiswerken en het contact met collega's verliep ineens per telefoon. Het (beeld)bellen werd normaal en ik merkte dat de angst minder werd.
Marijn van den Berge, hoofdredacteur COMMEN
Volgens een onderzoek van Tele2 zouden vooral jongvolwassenen tussen de achttien en dertig belangst hebben. Dat is volgens Jansen goed te verklaren. "Jonge mensen communiceren meer dan oudere generaties, maar doen dit indirecter en gecontroleerder. We zijn het niet meer gewend die ongeremdheid, echtheid en kwetsbaarheid van de ander te horen. Het gevoel van controle wordt gevoed door digitale communicatiemiddelen. We laten weinig meer aan het toeval over."

Leren omgaan met belangst
Van den Berge overwon zijn belangst toen hij tijdens corona bij een webshop werkte. "Ik ging thuiswerken en het contact met collega's verliep ineens per telefoon. Het (beeld)bellen werd normaal en ik merkte dat de angst minder werd. Het klinkt cliché, maar je overwint belangst dus echt door het gewoon te doen."

Jansen, die zelf ook een angststoornis heeft, zegt dat sociale angst nooit helemaal over zal gaan. "Als je angstvrij wil zijn, ben je je leven lang aan het dweilen met de kraan open. Als je met je belangst om leert gaan, zal het minder een blokkade zijn in je dagelijks leven."

Tips van Jansen en Van den Berge om je belangst te verminderen

1. Schrijf met steekwoorden of vragen op wat je precies wil zeggen.

2. Probeer te bedenken wat je zo eng vindt aan het bellen: zelf bellen of gebeld worden? Of ligt het meer aan een bepaald soort gesprekken?

3. Stel een ringtone in van je favoriete liedje. Dit zorgt ervoor dat je bellen met iets positiefs gaat associëren.

4. Begin klein door een sportclub of informatielijn te bellen met een simpele vraag.

5. Maak een top 10 met dingen die je eng vindt aan bellen. Op 10 schrijf je wat je het minst eng vindt en op 1 wat je het meest eng vindt. Begin bij 10 en probeer steeds een klein beetje meer uit je comfortzone te gaan.

6. Probeer te bedenken wat je mist nu je niet belt. Is dat bijvoorbeeld sociaal contact of het gevoel van vrijheid? Probeer te focussen op wat je graag wil in plaats van de angst.

7. Probeer te bedenken dat je niet van je angst af hoeft. Jansen: "Veel mensen willen eerst van hun angst af voordat ze gaan bellen, maar dan wordt de opgave in je hoofd alleen maar groter. Het kan laagdrempelig werken om te bedenken dat je niet van je angst af hoeft."

https://www.nu.nl/gezondheid/6205588/di ... ellen.html
Gebruikersavatar
Snagglepuss
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 537
Lid geworden op: 01 jul 2022 19:05
Locatie: Prov. Utrecht
1e diagnose: Autisme

Re: Dit is waarom je het zo eng vindt om te bellen

Ongelezen bericht door Snagglepuss »

Ik stel telefoneren ook altijd uit... Praten via het scherm, Teams of zo, doe ik liever dan louter bellen.
Herkent iemand dat?
Dit vind ik de meest hoogstaande taak van een verbintenis van twee mensen:
Dat elk de eenzaamheid van de ander beschermt.

Rainer Maria Rilke
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: Dit is waarom je het zo eng vindt om te bellen

Ongelezen bericht door enno »

Niet echt. Ik probeer te voorkomen dat iemand me zomaar kan bellen, en maak het liefst een belafspraak, zodat ik weet hoe laat ik gebeld word, en ik mijn telefoon van niet storen af kan halen.

En ik gebruik liever telefoon dan Zoom of Teams, omdat ik anders teveel door het beeld wordt afgeleid, zeker als de gesprekspartner een mooie vrouw is, of als er een groepsgesprek is, waarbij ik door een aantal mensen tegelijk word aangestaard.
Online
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Dit is waarom je het zo eng vindt om te bellen

Ongelezen bericht door MARCDC »

Mijn vrouw, mijn dochter, en ik hebben het alle drie. Als iets online kan zal ik dat zeker liever online doen.
Het is niet zozeer angst voor het bellen... eerder een algehele vorm van uitstelgedrag.

Ik heb ook liefst dat ze mij een mail sturen.

Beetje empathie ook, als ik gebeld word, moet ik direct laten vallen waar ik mee bezig ben, dan die persoon verder helpen, dan terug oppikken wat ik had laten vallen, en dat voelt niet lekker.
Als ik de vraag in een mailtje krijg werk ik eerst af waar ik mee bezig ben, help ik die persoon verder, en zit dat element van iets terug moeten oppikken er niet bij... vandaar, het werkt gewoon lekkerder om dingen 'asynchroon' te regelen...

Zonet nog gebeld voor voorschriften bij de dokter, en hun antwoordapparaat deed bizar, telde eerst van 3 minuten geschatte wachttijd naar 1, en dan drie minuten op 1, ging hij terug naar 4 minuten... ik heb dan meer ingehaakt en een mailtje gestuurd, en dat werd behandeld met de opmerking: je mag dat altijd via mail doen ook, hoor. Dankjewel, kwispel!! :D
Gebruikersavatar
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 aug 2022 20:43
Locatie: Sneek
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Dit is waarom je het zo eng vindt om te bellen

Ongelezen bericht door arjen37 »

Ik heb ook een hekel aan bellen. Gebeld worden wat minder. Ik bel vooral de huisarts en heb het idee dat ik mij altijd moet verdedigen tegenover de assistente om een afspraak te krijgen.
Vroeger gaf ik iedereen zijn eigen beltoon, maar nu schiet ik dus in de stress van de beltoon die aan mijn ex toegekend is, ook al heb ik die telefoon niet meer. Nu heb ik gewoon 1 ringtone en schiet ik minder in de stress. Plus we appen meer dan we bellen.

Ik werk al jaren thuis, voor Corona was dat altijd een probleem als ik een collega nodig had. Nu maken we een beeldbelafspraak en handelen we het zo af. Veel handiger, ook omdat we schermen kunnen delen en laten zien waar we het over hebben. Zelfs met iedereen op kantoor vergaderen we een stuk minder in een ruimte en beeldbellen we achter ons bureau. Stuk prettiger, als het even niet interessant is kan je wat anders doen.
Gebruikersavatar
Leon-71
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 sep 2022 20:10
Locatie: Eindhoven
1e diagnose: Anders
2e diagnose: Autisme

Re: Dit is waarom je het zo eng vindt om te bellen

Ongelezen bericht door Leon-71 »

ik laat veelal mijn begeleiding bellen als er een afspraak gemaakt moet worden. Het ziekenhuis en de huisarts hebben dan ook allemaal zijn nummer. Aangezien ik ook niet op neem.
Ik ben al zo ver dat ik mijn pa en zus durf te bellen, maar voor de rest is mn telefoon er eigenlijk alleen voor de chat en mijn voornamelijkste muziekdrager.
En, verder kunnen alleen mensen die in mijn lijst staan kontakt met me opnemen. Ik ben best bang voor de hele wereld. En qua die sell lui die je kunnen bellen, ik zei altijd ja omdat ik bang was ruzie met ze te krijgen, dus had op een gegeven moment allemaal abonnementen waar ik niks aan had.
Dus dan maar zo, zo min mogelijk telefonisch kontakt.
Gebruikersavatar
madberry
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2022 14:53
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders
Contacteer:

Re: Dit is waarom je het zo eng vindt om te bellen

Ongelezen bericht door madberry »

Ik ben niet bang om te bellen. Mijn processing werkt wat langzamer. Als iemand een app, sms or e-mail stuurt kan ik rustig een response schrijven.
rivetlicker
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 sep 2022 22:44
Locatie: Zuid-Oostelijke Mijnstreek (Z. Limburg)
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: ADHD

Re: Dit is waarom je het zo eng vindt om te bellen

Ongelezen bericht door rivetlicker »

Ik denk dat ik geen echte belangst heb, althans niet meer. Vroeger wel, toen vond ik dat vervelend. Tegenwoordig bel ik als het nodig is.

Maar ook alleen als het niet anders kan. Ik schrijf makkelijker, dus een mail de deur uit doe ik liever, dan bellen. Moet ik bellen, maak ik even een lijstje van punten die ik moet bespreken. En ik bel dus ook het liefst gewoon van thuis uit; niet onderweg, althans, voor iets formeels. Vrienden bellen of ze thuis zijn; dat kan voor mij ook in de bus ofzo. Ik ben wel iemand die een gesprek zelf wil leiden aan de telefoon eigenlijk.

Gebeld worden vind ik daarentegen wel vervelend. Dat is onverwacht; dat haalt mij uit mijn flow waar ik net mee bezig was; en dan moet ik opeens mentaal schakelen naar iets waar ik mijn hoofd niet naar heb. Ik wil wel voorbereid zijn; als zo'n boosmeneer van het UWV mij belt omdat er weer eens wat is ofzo. Ik vind het ook een bepaalde inbreuk op mijn prive; dat idee dat je gewoon moet opnemen als iemand belt. Maar om diezelfde reden staat mijn deurbel ook uit; je komt maar als ik je verwacht, niet onverwacht.

Een paar weken terug kreeg ik post van het UWV, die mij gepoogd hadden te bellen, en ik niet opnam; om een telefonische afspraak per brief te plannen. Gaan ze bellen tussen 2 en 4; dat vind ik vervelend. Ik leef zo goed als met een noise cancelling headset op want ik woon aan een drukke weg, dus ik ga niet de hele tijd naar mijn telefoon staren. En ik wil weten waar het over gaat zodat ik kan voorbereiden. Mijn begeleider had met het UWV gebeld; geregeld dat zij tussen 2 en kwart over 2 zouden bellen. En dan wacht ik af, heb aantekeningen voor mijn neus, en dat gesprek liep lekker; dat zelfs de medewerker van het UWV zei "oh, maar jij kunt toch prima een gesprek aan de telefoon voeren. Je spreekt duidelijk, en het verhaal is helder". Ja, ik ben voorbereid en ik weet hoelaat het is dus ik word niet overvallen met iets...

Ik heb overigens ooit bij een callcenter gewerkt... noooooooooooit meer. Dat is bellen; en ook nog liegen om iets te verkopen. Ik heb het idee dat als je in de hel komt, dat dit je straf is; mensen bellen tijdens etenstijd, voor de eeuwigheid
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Dit is waarom je het zo eng vindt om te bellen

Ongelezen bericht door Admin »

Online
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Dit is waarom je het zo eng vindt om te bellen

Ongelezen bericht door EgoSum »

Het doet me van een kant goed deze berichten te lezen: doet me realiseren dat ik niet de enige ben.

Mijn telefoon staat op silent en mijn deurbel ligt er standaard uit. Ik hou niet van onverwacht gebeld worden of dat er iemand aan de deur staat. Het haalt je inderdaad uit je flow.
Ik vind ook dat men niet kan verwachten dat ze je zomaar lastig kunnen vallen, tenzij het een noodgeval is.

Voorheen had ik dit niet en was ik altijd stikchagerijnig wanneer mensen me onverwacht belden, waar ik dan achteraf weer spijt van had. Of heb mensen aan de deur staan uitkafferen omdat ze plostseling aan de deur stonden.
Gewoon uitgezet. Ik zie wel of er iemand gebeld heeft en bel dan terug. Die persoon heeft er kennelijk geen moeite mee anders zou die mij niet bellen.

Ik geef ook de voorkeur aan emailen. Dat kun je doen wanneer het uitkomt, je kunt de reply lezen wanneer het uitkomt en nogmaals lezen wanneer het niet duidelijk is. En belangrijke informatie meesturen. En je hebt het zwart op wit voor als er later onduidelijkheid is over afspraken.

Op mijn werk heb ik soms ook de telefoon naast de haak gelegd of ik trek de kabel eruit. Als die overgaat terwijl ik gefocussed ben, krijg ik zowat een hartaanval. En het kost veel tijd om weer in de flow te komen. Meestal sturen ze dan gewoon een email dat ze me geprobeerd hebben te bellen met in die email ook gelijk waarvoor ze belden.
Zwartekoffie
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2022 10:50

Re: Dit is waarom je het zo eng vindt om te bellen

Ongelezen bericht door Zwartekoffie »

Ik heb geen belangst.
Als ik wordt gebeld, neem ik gewoon mn telefoon op.

Op mn werk telefoneer ik nog niet.
Nu gaat het nog vaak via de mail.
Ik krijg nog een keer een beltraining en dan wil ik het bellen op mn werk ook meer oppakken.

Communicatie is tegenwoordig vrij oppervlakkig. In de bus spreek je geen mens meer. Ik hoorde van mn ouders dat dat vroeger anders was, ergens wel jammer.
Gebruikersavatar
Izegrim
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 okt 2023 10:47
Locatie: Zuid-Limburg
1e diagnose: Autisme

Re: Openbare poll: Vind je het eng om te telefoneren?

Ongelezen bericht door Izegrim »

Afgezien van het feit dat ik nu slechthorend ben, heb ik altijd moeite gehad met mechanische stemmen. Als ik vrienden of goede bekenden aan de lijn had, was dat geen probleem. Maar als het aan mij lag dan had ik liever rechtstreeks contact.

Ik gebruik liever e-mail: dan kan ik ook mijn gedachten ordenen als ik het opschrijf. Dringende zaken kunnen via app en zelfs dan ...

Ik hou niet van al dat gepiep en getingel op mijn telefoon en als het aan mij had gelegen had ik nog steeds geen smartphone gehad. Ik blijf het een verdoemd ding vinden ... en soms beangstigd het me hoe afhankelijk ik er van ben. En anderen schijnbaar nog meer ... liep laatst een friettent binnen en IE-DE-REEN zat op zijn phone te kijken. Niemand die meer eens een gesprek aangaat! Ik vind het dieptriest.

Op mijn werk zet ik de boel ook stil. Heb een laptop van het werk, maar ik heb de pop-up van de afdeling en bepaalde startup items uitgezet. Ze hebben ervoor gezorgd dat men niet meer via VMware op afstand in kan loggen, maar dat wil niet zeggen dat ze mij constant lastig kunnen vallen. Ik zie het ook wel via Outlook naar voren komen en bel dan wel terug. Geeft me een beter gevoel van voorbereiding.
Ik kan helaas niet onder online vergaderingen via TEAMS uitkomen, maar als dit project is afgerond ben ik klaar ermee. Juist doordat het zo stressvol is, merk ik dat mijn bloeddruk omhoog gaat. Dan gaan mijn oren nog harder piepen en versta ik bijna niks meer. Zelfs als ik een koptelefoon/oordopjes gebruik, blijft het lastig.

Ondanks dit alles benoem ik het niet als 'eng'. Eerder uitdagend ... merk dat je hier in kunt groeien door je bloot te stellen. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ik het graag doe!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht