• Peiling

Handige apps voor ADHD-ers

Een sectie waar nuttige bronnen en links worden gedeeld, zoals boeken, video's en online cursussen over ADHD, autisme en andere vormen van neurodiversiteit.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Handige apps voor ADHD-ers

Ongelezen bericht door Admin »

Ik heb het grootste deel van mijn leven gedacht dat ik overal slecht in ben. Blijkt dat het eigenlijk ADHD was – iets waar ik later in mijn leven de diagnose van kreeg. Ik heb nooit de coping-mechanismen geleerd die nodig zijn om mezelf te organiseren en te functioneren zoals anderen dat in hun beginjaren zouden kunnen hebben.

Sindsdien heb ik geleerd dat ik met behulp van apps mijn denken en doen kan structureren. Ik zal dagelijkse taken niet onthouden, maar de apps wel. Samen bieden ze mij de hulp die ik nodig heb om met vertrouwen te functioneren.

In plaats van op Google te zoeken naar een “lijst van de 10 beste ADHD-apps”, waarin niet echt wordt onderzocht hoe de apps me echt kunnen helpen, keek ik naar de vele anderen die met dezelfde problemen kampen als ik. We stelden allemaal dezelfde vraag: hoe leef ik zo?

Wat ik nodig had
Voordat ik wist dat ik ADHD had, probeerde ik mijn gebrek aan organisatie, altijd aanwezige drang om uitstelgedrag en vergeetachtigheid onder controle te houden door notities te schrijven om mezelf eraan te herinneren. Dat liep slecht af, want ik verloor toen een schandalig aantal papieren in huis, in mijn zakken of in de leegte waar speciaal gekozen sokken verdwijnen in de wasmachineversie van Narnia.

Ik probeer de Notes-app al jaren op mijn telefoon. Het was beter dan papier, maar ik stuitte nog steeds op het probleem dat ik veel aantekeningen maakte en geen enkele had enige structuur. Je zou mixen tussen deadlines, ideeën, taken en herinneringen. Hierdoor werden ze een aparte zoektocht om ze uit te zoeken. Dit zou er op zijn beurt voor zorgen dat ik de behandeling van deze puinhoop uitstel. Tot op de dag van vandaag heb ik ze niet bekeken.

Zo leven frustreerde me voortdurend. Ik had een uniforme toolset nodig om mijn taken bij te houden, mezelf constant aan deadlines te herinneren en mijn aantekeningen te maken en te ordenen. Ik had apps nodig die mijn geest zouden splitsen in werk, taken, herinneringen en andere kleine traktaties (zoals me eraan herinneren dat voeding belangrijk is).

Routine voor dagelijkse taken
Hoewel ik een paar blindgangers heb gevonden, heb ik met een paar apps gespeeld waarvan mensen met ADHD zeiden dat ze hen hielpen. Na het proberen van deze apps voel ik me echt hoopvol.

De app met de grootste organisatorische rigiditeit is Routinery. Het doet precies wat ik haat, maar zo hard nodig heb. Dagelijkse klusjes en klusjes zijn altijd mijn vloek geweest, waardoor ik soms uren verspilde met naar de klok te staren en werk te vermijden. Dit verhoogt de urgentie van de taken die mijn ADHD nodig heeft om er daadwerkelijk op te focussen.

Na wat input van mij, bevatte Routinery mijn ideale dagelijkse routine tot op de minuut. Dit omvatte het onthouden om water te drinken en pauzes te nemen als ik hyperfocus op een hobby ben (ooit 14 uur non-stop getekend tot 8 uur ‘s ochtends?). Soms voel ik me overweldigd door het geplande schema, maar ik heb geleerd dat ik de hele dag naar de lijst kan kijken om mezelf eraan te herinneren wat ik heb gedaan en wat ik nog niet heb gedaan.

HabitNow om gewoonten op te bouwen
Op dezelfde manier structureert HabitNow mijn leven op dezelfde manier, maar meer met gewoonten. Die heb ik niet. Met HabitNow kon ik gemakkelijk gewoonten invoeren die ik wilde versterken en ze afvinken zoals ik ze deed.

Elke dag verfrist het me en herinnert me eraan om het opnieuw te doen. In het verleden, met alleen aantekeningen, had ik, zelfs toen ik mezelf eraan herinnerde om te proberen vast te houden aan een gewoonte, niets of niemand om me verantwoordelijk te houden. HabitNow herinnert me aan mijn vastgestelde deadlines voor dergelijke taken en blijft me lastigvallen om ze af te vinken. Het neemt veel mentale stress en angst weg door alles voor mij te onthouden.

Monday.com organiseert mijn werk
Als het gaat om het organiseren van werk, is Monday.com perfect. Het organiseert en toont me al mijn huidige deadlines. Inclusief voltooide werkitems die ik mogelijk opnieuw moet bekijken. Het deel dat mijn ADHD-brein echt krabde, was dat ik specifieke aantekeningen mocht maken over elke werkopdracht die ik had.

Het was ook ongelooflijk eenvoudig om te navigeren en alles in te stellen. Ik vond het erg leuk om het in te vullen omdat het zo’n soepel proces was. Ik kan niet genoeg zeggen over hoe ongelooflijk goed Monday.com al mijn werk heeft gestructureerd. Ik open de app nog steeds om de paar uur om te zien wat er gaat gebeuren en waar ik aan moet werken.

Bos houdt me bezig
Een app waar ik van hield, deed niet zoveel om mijn leven te organiseren. In plaats daarvan hielp het controle mij. Deze app heet Bos. Je plant een kleine boom en de app zorgt ervoor dat je hem niet verlaat door je te vertellen dat als je weggaat voordat de timer afloopt, de zaailing zal sterven.

Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar dat is meer dan genoeg hefboomwerking om me te overtuigen om een ​​pauze te nemen en mijn huidige baan af te maken. De app geeft je de beloning voor het verzamelen en bekijken van de boom die je in je tuin hebt laten groeien. Je kunt ook alle bomen zien die je hebt laten groeien en hoeveel je hebt kunnen focussen. Omdat mensen met ADHD zoals ik meer visuele representaties van hun acties nodig hebben, vond ik dit inspirerend. Ik werd eraan herinnerd dat ik het altijd goed heb gedaan in kleine dingen.

Lifesum helpt me om voor mijn lichaam te zorgen
Dieet- en voedingsorganisatie wordt door veel mensen niet overwogen, vooral als die persoon ADHD heeft. Een van de beste fitness-apps van 2022, Lifesum is om vele redenen door anderen aanbevolen. Veel dieet- of voedselorganisatie-apps boden allemaal dezelfde functies met kleine variaties, maar de enige app waar ik verliefd op werd, was de samenhangende mix die Lifesum aanbood.

Ik was in staat om recepten en maaltijdplannen te verzamelen en een boodschappenlijst te maken om af te vinken tijdens het winkelen. Maar wat ik het leukst vond, was het eetdagboek en de voortgangsbalk. Het hield calorieën bij zoals elk ander voedingsdagboek, maar het berekende hoeveel koolhydraten, eiwitten en vet ik voor mijn lichaam zou moeten hebben, en wist hoeveel elk voedsel dat ik at bijdroeg aan die behoeften. Samen was de app alles wat ik nodig had als het om eten ging.

Vanwege ADHD heb ik – net als vele anderen – last van het feit dat ik hyperfocus op comfortvoedsel voor textuur of smaak. Dit gaat soms ten koste van het wekenlang negeren van voeding totdat mijn lichaam me fysiek vertelt dat ik heel veel fouten heb gemaakt. Op een gegeven moment kreeg ik bloedarmoede door mijn eetgewoonten, dus iets hebben om bij te houden als ik overboord ga, is bijna letterlijk een redder in nood.

Wat hielp en wat niet?
De grootste hulp bij het organiseren van mijn leven is het structureren van elk onderdeel van mijn behoeften in de juiste apps. Er is geen app die alles kan en als je dat zou kunnen, zou het zo ingewikkeld zijn dat ik het gewoon zou opgeven.

In plaats daarvan liet ik Lifesum me helpen eten en voldoen aan de behoeften van mijn lichaam. Monday.com is perfect geweest om mijn werk onder controle en altijd zichtbaar te houden. Ik ben begonnen met het opbouwen van levensveranderende gewoonten met HabitNow en ik ben niet van plan om binnenkort te stoppen.

Routine bouwde mijn dagelijkse routine op, zodat ik het indien nodig kon oppakken. Het enige waar ik nog steeds mee worstel, is dat het een beetje te rigide is om elk klein ding dat ik doe te plannen. Ik kan mijn dagelijkse routine nauwelijks tot op de minuut plannen. Temeer daar mijn ADHD zich uit in de manier waarop ik constant afwijk.

Al met al heeft het iets buitengewoon magisch om voor mezelf te kunnen zorgen zonder afhankelijk te zijn van anderen. Ik heb eindelijk het gevoel dat ik een beetje beter in staat ben om de wereld onder ogen te zien en gewoon te leven. Deze hernieuwde stabiliteit en verantwoordelijkheid is een constante herinnering aan wat ik zou moeten doen, zodat ik mezelf niet hoef te straffen voor het onthouden van dingen die mijn geest gewoon niet bij kan houden.

https://hitechglitz.com/dutch/deze-5-ap ... veranderd/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht