• Peiling

Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.

Over het algemeen slaap ik goed

Je mag 1 optie selecteren

 
 
Bekijk resultaten

Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door Admin »

Veel m.i. zinvolle tips en adviezen over slapen en nachtrust:

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/13/ho ... n-a4135493
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door MARCDC »

zolpidem... als ik om 1u30 nog niet in dromenland ben neem ik er één.
het heeft ook een beetje een placebo gehalte, in de zin dat het feit dat ik weet dat het er is, dat het in het kastje ligt en ik het kan nemen indien nodig, is vaak al voldoende om de stress te laten afnemen en in te dommelen. Dat werkt niet altijd.

Vroeger had ik wel eens slapeloze nachten, dan keuze, zombie lopen de volgende dag of dringend verlof nemen...
en dat heeft dan weer een nasleep die niet helemaal vlotjes loopt. Terwijl ik het nu al 3 jaar zonder dat dringend verlof of ziekte-baal dagen stel.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door Admin »

Ik heb vrij lang wiet en/of alcohol gebruikt om beter te kunnen slapen, maar behalve sneller inslapen slaapt een mens er slechter door.
Gebruikersavatar
Snagglepuss
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 537
Lid geworden op: 01 jul 2022 19:05
Locatie: Prov. Utrecht
1e diagnose: Autisme

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door Snagglepuss »

's Avonds ongeveer anderhalf uur vóór de gang naar de slaapkamer gedimd licht en weinig geluiden werkt heilzaam bij mij. Eventueel rustige muziek. Chopin of zo. Vooral geen opzwepende muziek.

Na veel prikkels slaap ik niet goed in en ook niet goed door.
Dit vind ik de meest hoogstaande taak van een verbintenis van twee mensen:
Dat elk de eenzaamheid van de ander beschermt.

Rainer Maria Rilke
Gebruikersavatar
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 aug 2022 20:43
Locatie: Sneek
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door arjen37 »

Er was een tijd dat ik tussen 1-2 uur 's nachts naar bed ging, want dan was ik pas moe genoeg om te slapen.
Ik heb mij aangeleerd eerder naar bed te gaan en zeker met de Coronaperiode er bij (meer rust) heeft dat er toe geleid dat ik nu rond 23:00 inkak en inslaap. Wel ben ik op tijd wakker zonder veel energie te hebben. In de vakantie kwam dat er vaak op neer dat ik de hele ochtend half slapend in bed bleef liggen. Nu ik weer aan het werk ben is het weer de dagelijkse strijd om op tijd te komen.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door Admin »

Dan ben je een avondmens; iemand wiens biologische klok ruimer staat afgesteld dan 24 uur.
Ik merk dat ouder worden helpt. Steeds minder last van.
Gebruikersavatar
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 aug 2022 20:43
Locatie: Sneek
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door arjen37 »

Admin schreef: 30 aug 2022 21:40 Dan ben je een avondmens; iemand wiens biologische klok ruimer staat afgesteld dan 24 uur.
Ik merk dat ouder worden helpt. Steeds minder last van.
Daar was ik al achter. Ook als kind al kon ik nooit vroeg slapen en 's morgens met energie opstaan.
Marcel
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 aug 2022 13:31

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door Marcel »

Ik slaap eigenlijk altijd goed in. Mijn probleem is dat ik soms wakker wordt midden in de nacht en dan niet meer zomaar in slaap of dat ik heel erg vroeg wakker ben en klaar wakker. Vooral dat laatste heb ik nogal eens als ik te druk ben.
Gebruikersavatar
Leon-71
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 sep 2022 20:10
Locatie: Eindhoven
1e diagnose: Anders
2e diagnose: Autisme

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door Leon-71 »

Je kunt aan mn post tijd zien dat ik wel last heb om in slaap te komen. Het moet namelijk muis stil zijn. Ik moet als het ware wachten totdat iedereen in mijn gehoorreikte slaapt of in ieder geval zn klep houdt.
Dat is in de regel na 1 uur snachts.
Dus vroeger naar bed zit er bij mij over t algemeen niet in.
Vroeger was t erger, had ik last van insomnia, dus soms was t 3 uurtjes in 3 dagen en 2 ervan sliep ik dan helemaal niet.
Maar dat heeft me tegelijk ook geholpen. Zo werkte ik 20 uur per dag, 7 dagen in de week, 14 jaar lang.
4 burnouts gehad, dat wel.

Maar tis bij mij dus niet echt piekeren, meer last van geluid om me heen.
Ik kan zelf geen pyjama of ondergoed aan snachts, want dat maakt ook geluid. En er kan geen hoes om het dekbed, daarom heb ik dan ook een stuk of 5 dekbedden, zodat ik altijd wel n schone heb.
Soms is t zo erg dat ik niks kan verdragen en dus naakt zonder dekbed slaap. Verrekte koud in de winter, maar enigszins haalbaar als ik vantevoren eerst een heerlijk, hete douche pak (van 45-50c, dus met n rood huidje in bed kruip).
Het liefst heb ik echter iets over mn oor, ik slaap op mn zij grotendeels en dat is omdat er dan 1 oor in ieder geval is afgedekt. De andere, als ik t voor elkaar krijg er een stukje dekbed overheen te doen, is dan gedempt en dan hoef ik alleen nog maar druk te maken over mijn ademhaling.
Want ik adem door mijn neus en als er n vrotje in zit of n haartje, dan maakt mijn neus n geluid als ik adem, dus dat moet eruit en dan moet ik heel rustig gaan ademen, daardoor gaat de hartslag naar 30-45, en ja, daarna kan ik dan eindelijk in slaap komen.

Het is een soort dagelijks ritueel. Heel vermoeiend, maar niet vermoeiend genoeg om het over te slaan. Soms duurt t enkele uren voordat ik eindelijk van mn stokkie ga, soms is t binnen 30 minuten of zo.
Ik ben jaloers op mensen die binnen een minuut weg zijn, zoals mijn laatste ex vriendin. Dat was gewoon een gesprek hebben en bijna middenin t gesprek reageerde ze gewoon niet meer en nog geen 2 minuten later zat ze hele bossen om te zagen en dat was dus ZO hard, dat ik dan maar beneden ging liggen met mijn dnc headset op en niet sliep. Wachtende dat ze weer terug naar Duitsland ging, waar ze woonde.
Fotovaag
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 jan 2023 13:57
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders
Contacteer:

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door Fotovaag »

Hoewel ik overwegend goed slaap (te goed?) zijn er zo af en toe wel van die nachten dat het onmogelijk is de slaap te vatten omdat er van alles blijft rondspoken in de gedachten.
Een leven lang zoekende naar hoe nu verder?

Deel van het zoeken te vinden op Diebe Media
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door EgoSum »

MARCDC schreef: 15 aug 2022 14:06 zolpidem... als ik om 1u30 nog niet in dromenland ben neem ik er één.
het heeft ook een beetje een placebo gehalte, in de zin dat het feit dat ik weet dat het er is, dat het in het kastje ligt en ik het kan nemen indien nodig, is vaak al voldoende om de stress te laten afnemen en in te dommelen. Dat werkt niet altijd.

Vroeger had ik wel eens slapeloze nachten, dan keuze, zombie lopen de volgende dag of dringend verlof nemen...
en dat heeft dan weer een nasleep die niet helemaal vlotjes loopt. Terwijl ik het nu al 3 jaar zonder dat dringend verlof of ziekte-baal dagen stel.
Typisch, ik had het kunnen schrijven. Ik had altijd Zoplicon in de aanslag. Alleen al door te weten dat ik had liggen was rustgevend :D
Gelukkig nu geen slaapproblemen meer.
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door EgoSum »

Admin schreef: 30 aug 2022 21:40 Dan ben je een avondmens; iemand wiens biologische klok ruimer staat afgesteld dan 24 uur.
Ik merk dat ouder worden helpt. Steeds minder last van.
Klopt. Ben ook een avondmens maar hoe ouder ik wordt hoe eerder ik kan slapen.
Kan helaas niet eerder opstaan. Slaap gewoon langer.
Op zich vreemd want normaal heb je minder slaap met het ouder worden.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door Admin »

Ik herken dat wel, maar mét wietpijp en een zwaar biertje of een halve fles wijn. :oops:
Vermoedelijk heb ik zonder die kennelijk voor mij noodzakelijke toevoegingen minder slaap nodig dan vroeger. (nu 56 jaar oud).
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door EgoSum »

Admin schreef: 15 sep 2023 21:26 Ik herken dat wel, maar mét wietpijp en een zwaar biertje of een halve fles wijn. :oops:
Vermoedelijk heb ik zonder die kennelijk voor mij noodzakelijke toevoegingen minder slaap nodig dan vroeger. (nu 56 jaar oud).
Da's vals spelen :lol:
Marcel
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 aug 2022 13:31

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door Marcel »

Ik experimenteer met magnesium om te kijken of ik daardoor dieper slaap. Ik doe dit nu een week en ik weet het nog niet: ik heb een paar opvallend goede nachten gehad, maar ook nog het gebruikelijke: 's nachts wakker worden of vroeg wakker worden.

Het 'probleem' van dit supplement is natuurlijk dat het niet helpt als je geen tekort hebt. Ik weet niet zeker of ik een tekort heb.
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Hoe stop je met piekeren in de nacht? En 15 andere vragen over slapen

Ongelezen bericht door EgoSum »

Ik had destijds (tijdens de periode dat ik slaapproblemen had) ook Magnesium supplementen geprobeerd. Ik had wel het idee dat ik er beter door sliep. Ik weet nog dat ik er erg tevreden mee was. Maar of het door de Magnesium kwam weet ik niet.

Later bleek dat ik een B12 tekort had. Toen ik daarvan supplementen nam is mijn slaapprobleem na enkele maanden verdwenen. Ook hier weet ik natuurlijk niet zeker of dit de oorzaak was, maar het is wel aannemelijk dat het meespeelde.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht