• Peiling

Tourette: Kuchen en roepen dat hij corona heeft

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Tourette: Kuchen en roepen dat hij corona heeft

Ongelezen bericht door Admin »

De coronacrisis is zwaar voor mensen met Gilles de la Tourette. Je denkt daarbij misschien aan vloektics, maar veel patiënten hebben tics waarbij ze kuchen, likken of mensen aanraken. En dat is nogal onhandig in tijden van corona. Voor Luca Dolstra zorgde het voor problemen toen bij begon te kuchen in de supermarkt. "Mensen raakten echt in paniek."

Luca heeft veel verschillende tics: hij heeft fysieke tics waarbij hij met zijn spieren of kaak trekt en hij roept soms dingen. "Het is niet alleen het schelden, maar er zijn veel meer andere tics", vertelt hij. "Ik heb ook een kuchtic."

En daarmee ging het aan het begin van de coronacrisis mis toen hij naar de supermarkt ging. "Het was super druk. Ik was gespannen en moest dus flink kuchen, want spanning verergert de tics. Toen riep ik ook nog 'ik heb corona', als tic. Mensen raakten echt in paniek." Luca probeerde uit te leggen dat hij Gilles de la Tourette heeft, maar de mensen reageerden fel. "Ze zeiden: dan ga je toch niet winkelen? Maar ja, ik moet toch boodschappen doen."

Sterke drang
"Ik heb toen mijn mandje neergezet en ben naar buiten gelopen. Ik ben toen ook niet meer terug geweest in die winkel. Daar ga ik liever niet meer heen", vervolgt Luca. Hij gaat nu op rustige tijden naar de supermarkt en doet dan een koptelefoon op met harde muziek, zodat hij geen geluiden hoort die hij kan nadoen. "Ik zet mijn verstand op nul en ga snel door de winkel."

Hij wil andere mensen namelijk niet tot last zijn. "Ik snap ook dat mensen een ongemakkelijk gevoel geeft als er iemand is die veel kucht. Ik wil daar niet aan bijdragen. "

Luca beschrijft de kuch als een drang, die sterker wordt als je het juist niet wil. "Ik heb deze kuchtic al langer. Zo'n tic gebeurt continue, zonder dat je het doorhebt. Het wordt versterkt als er meer stress is, het ergens druk is en er meer prikkels zijn. Maar als ik me relaxed voel kan het er ook zijn."

Kuchen en snuffen
De kuchtic komt bij meer mensen met Tourette voor, vertelt Laura Beljaars van Stichting Gilles de la Tourette. "Het is een van de meest voorkomende vocale tics", vertelt ze. Maar het is niet de enige tic die onhandig is tijdens corona. "Snuffen is bijvoorbeeld ook niet handig op het moment. Of je mond ver opensperren, dat is niet handig met een mondkapje." Ook patiënten die likken als tic kunnen problemen met hun mondkapje krijgen.

"Je hebt ook aanraaktics. Dat is voor jezelf nu ook niet prettig, want je wil niks aanraken. Als andere mensen zien dat je alles aanraakt, vinden ze dat ook niet fijn. En natuurlijk woorden roepen. Maar dat doet maar vijftien procent van de patiënten."

Tics niet tegenhouden
Patiënten met Tourette hebben door corona dus vaak problemen met hun tics. "Nu met deze tweede golf is het weer goed voelbaar", zegt Beljaars. "Je hoeft maar één keer te kuchen en je wordtal aangekeken. Maar als je weet dat je niet mag kuchen, wordt die drang alleen maar groter. Je kan het niet tegenhouden, dat geldt voor alle tics."

De spanning die veel mensen hebben door corona, helpt volgens Beljaars ook niet mee. "Dat maakt het lastig om mee om te gaan. Hoe meer spanning erop staat, hoe meer tics er zullen zijn. Mensen kunnen dus het beste niks zeggen, daar help je ons het meest mee."

Supermarkt
Ook hoopt Beljaar dat het bespreekbaar wordt in de supermarkt. "Zodat je ook tegen de vakkenvuller kunt zeggen: de manager weet er van. Dat je die oplossing hebt achter de hand."

Dat beaamt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel in een reactie: "Winkelen moet veilig voelen voor iedereen. Ons advies is om Tourette bespreekbaar te maken met de supermarkt manager, zodat hij ofzij weet wat er speelt en je samen naar een oplossing kunt kijken die prettig is voor de patiënt, de andere klanten en de winkel."

rtlnieuws.nl
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht