• Peiling

Waarom roepen mensen met Gilles de la Tourette juist schunnige en vieze woorden?

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Waarom roepen mensen met Gilles de la Tourette juist schunnige en vieze woorden?

Ongelezen bericht door Admin »

Waarom is het zo dat mensen met Gilles de la Tourette juist schunnige en vieze woorden roepen in plaats van woorden zoals fietsbel?

Het syndroom van Gilles de la Tourette wordt ten onrechte vaak gebruikt als synoniem voor coprolalie (het uiten van scheld- en schuttingwoorden, vloeken) Deze tic is wellicht de meest bekende, maar zeker niet de meest voorkomende tic bij mensen die lijden aan het syndroom

Coprolalie of coprolalia (Grieks, letterlijk poep praten) is een begrip uit de psychologie en psychiatrie. Het is het onvrijwillig uiten van schokkende woorden, zoals vloeken, obscene, seksistische of racistische taal. Het verschijnsel treedt voornamelijk op als symptoom van het syndroom van Gilles de la Tourette.

Vaak wordt coprolalie gezien als het belangrijkste kenmerk van Tourette, maar in de praktijk komt het verschijnsel slechts voor bij een minderheid van de mensen met Tourette en is het meestal ook nog tijdelijk. Coprolalie hangt ook samen met de hoeveelheid stress die een Touretter ondervindt.

Vaak wordt gedacht dat de ongepaste uitingen een onderliggende mening weerspiegelen, maar ook dit is lang niet altijd het geval. Waarschijnlijk is coprolalie erop gericht om een sociale reactie uit te lokken en de manier waarop is voor de patiënt zelf vaak nog pijnlijker dan voor de omgeving. Het is dan ook van belang dat de omgeving met de aandoening leert omgaan om te voorkomen dat de patiënt in een sociaal isolement terechtkomt.

Het syndroom van Gilles de la Tourette (GTS) is een verzameling verschijnselen die zich manifesteert als ongecontroleerde spierbewegingen en het maken van geluiden (tics). Het syndroom is vernoemd naar de Franse neuroloog Georges Gilles de la Tourette (1857 - 1904). Mensen die hieraan lijden, soms kortweg touretters genoemd, hebben een onbedwingbare drang bepaalde bewegingen te maken of bepaalde geluiden of woorden te uiten. Uit schaamte proberen ze die vaak te verhullen. Knipperen met de ogen zal men bijvoorbeeld maskeren door in de ogen te wrijven en dan de ogen toe te knijpen.

Zulke ongewilde en in de omgang veelal in meerdere of mindere mate storende bewegingen en geluiden worden 'tics' genoemd. Wanneer er regelmatig minstens twee motorische tics en één vocale tic (niet noodzakelijk tezelfdertijd) optreden en dit binnen een observatieperiode van minstens één jaar, dan spreekt men van het syndroom van Gilles de la Tourette. Men kan gedurende dit jaar ook ticvrije periodes hebben, die tot drie maanden kunnen duren.

De diagnose 'syndroom van Gilles de la Tourette' wordt gesteld als:
  • regelmatig minstens twee motorische en eventueel één vocale tic aanwezig zijn;
  • de tics langer dan een jaar aanhouden;
  • andere neurologische oorzaken zijn uitgesloten.
De verschijnselen openbaren zich meestal tussen het vierde en elfde levensjaar. De verschijnselen kunnen na de puberteit verminderen, maar dat is niet noodzakelijk. De volgende tics kunnen al dan niet in combinatie met elkaar voorkomen:

Bewegingstics, ook wel motorische tics genoemd:
  • knipperen met de ogen
  • een grimas trekken
  • wegdraaien van de ogen
  • optrekken van de neus
  • schudden met het hoofd
  • schouders optrekken
  • knakken van de vingers of andere ledematen en daar geen controle over hebben (dit is lucht tussen het kraakbeen dat zich verplaatst door de beweging) Dit kan soms echt een 'tic' zijn, maar ook een vorm van dwang zoals beneden in dit artikel genoemd wordt.
  • diverse tics in ledematen
  • Dit zijn voorbeelden, maar als motorische tic is bijna alles mogelijk.
Geluidstics, ook wel vocale tics genoemd:
  • keel schrapen
  • kuchen
  • grommen
  • knorren
  • sisgeluiden
  • klakken met de tong
  • uiten van zinloze kreten
  • uiten van scheld- en schuttingwoorden, vloeken (coprolalie)
  • herhalen van woorden of zinnen (echolalie of palilalie)
    Dit zijn ook voorbeelden, maar als vocale tic is ook heel veel mogelijk.
De bewegingstics kunnen elk lichaamsdeel treffen en de geluidstics kunnen variëren van keel schrapen en snuiven tot het ongewild luidkeels roepen van woorden en zinnen. De eerste verschijnselen van het syndroom manifesteren zich meestal rond de leeftijd van zes tot zeven jaar, soms ook later, maar in principe voor het 21e levensjaar. Voordien waren er vaak al diffuse klachten van overbeweeglijkheid en aandachtsstoornissen. Meestal ziet men aanvankelijk enkel motorische tics zoals oogknipperen, grimassen, hoofdschudden. Een of twee jaar later hoort men de eerste geluiden zoals keel schrapen, grom- of snuifgeluiden. Nog later treden vaakdwanggedachten en -handelingen op. Soms manifesteren de symptomen zich in een andere volgorde of allemaal tegelijk.

rijnmond.nl
Gebruikersavatar
Snagglepuss
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 537
Lid geworden op: 01 jul 2022 19:05
Locatie: Prov. Utrecht
1e diagnose: Autisme

Re: Waarom roepen mensen met Gilles de la Tourette juist schunnige en vieze woorden?

Ongelezen bericht door Snagglepuss »

Maar los daarvan: Ik denk dat iemand die te pas en vooral te onpas "fietsbel!!" roept al snel óók vreemd wordt aangekeken.
Dit vind ik de meest hoogstaande taak van een verbintenis van twee mensen:
Dat elk de eenzaamheid van de ander beschermt.

Rainer Maria Rilke
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Waarom roepen mensen met Gilles de la Tourette juist schunnige en vieze woorden?

Ongelezen bericht door MARCDC »

Het lijkt mij als een soort mentale hogedrukpan, je krijgt van je opvoeders te horen dat bepaalde woorden in bepaalde context niet horen, dus stijgt de interesse in wat die woorden nu net zo bijzonder maakt. Mogelijk heeft iemand met NT een filter waardoor die bepaalde dingen gewoon niet 'bedenkt'. Dat vermoed ik maar, of die persoon heeft dan meer zelfbeheersing, is dat al onderzocht, eigenlijk?
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Waarom roepen mensen met Gilles de la Tourette juist schunnige en vieze woorden?

Ongelezen bericht door EgoSum »

Waarom schelden mensen überhaupt?
Misschien ligt in het verlengde daarvan het antwoord voor Gilles de la Tourette schelden.

Het zou ook wel vreemd klinken als iemand 'fietsbel' roept wanneer hij zijn hoofd stoot :lol:

Ik vind het ook altijd een beetje vreemd als ouders van kinderen 'chips' zeggen ipv 'shit' om hun kinderen niet een 'slecht voorbeeld' te geven. Maar 'fietsbel' zou ik nog vreemder vinden.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Waarom roepen mensen met Gilles de la Tourette juist schunnige en vieze woorden?

Ongelezen bericht door MARCDC »

Ik dacht eigenlijk ook net nu ik hier nog eens kijk, veel mensen met Gilles De La Tourette hebben rare oncontroleerbare stuiptrekkingen waarbij ze kreetje slaan die ze niet kunnen inhouden. Ik heb geen idee van de statistiek eromheen, maar Tourette in de vorm van schunnige woorden roepen is een vlag die niet de hele lading dekt... het is ook 'een spectrum' dacht ik toch... ik kan me vergissen hoor.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht