• Peiling

"De wereld is te hard voor mensen met autisme"

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

"De wereld is te hard voor mensen met autisme"

Ongelezen bericht door Admin »

Blaffende honden, het getik van een klok en vele flitsende beelden: in de Autisme Ervaringstent worden bezoekers overspoeld met prikkels. “Je kunt ervaren hoeveel prikkels mensen met autisme ontvangen en moeten verwerken, terwijl zij dit niet kunnen”, vertelt Nico Busger op Vollenbroek uit Borne, die zelf autisme heeft.

Het zijn de vele prikkels die Nico in het dagelijks leven belemmeren. Tijdens het opzetten van de Autisme Ervaringstent, in het stadhuis van Oldenzaal, liep het anders dan gepland: er was een halfuur vertraging, drukte, en veel geluid in de hal waar hij de tent wilde opbouwen. "Het lukt dan even niet, terwijl je weet dat je de tent al tig keer hebt opgezet. Toch lukt het niet, omdat je teveel prikkels tegelijk krijgt."
De ervaringstent van de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) trekt veel belangstellenden. “Mijn kinderen hebben autisme en ik wil graag ervaren hoe dit is.” Wanneer bezoekers uit de tent komen hebben zij een beter beeld van een leven met autisme. “Het is veel. Ik snap wel dat er heel veel op je afkomt.”

Taboe
Volgens Nico is er nog veel te veel taboe rondom autisme. Hij zit bij een lotgenotengroep waarvan mensen angstig zijn. Zij vertellen zelden aan anderen dat zij autistisch zijn. “De omgeving is te hard voor mensen met autisme. Mensen gaan op een andere manier naar je kijken”, stelt Nico.
“Als je zelf niet aangeeft dat je autisme hebt kan de omgeving hier niet op anticiperen.” De oplossing ligt volgens hem bij zowel mensen met als zonder autisme. “Ze moeten elkaars wereldbeeld verkennen en ontdekken hoe een leven met en zonder autisme is. Dat zou ik heel graag zien!”
Voor mensen zonder autisme heeft hij een tip: “Wees concreet, dan weten mensen met autisme wat ze moeten doen. De wie, wat en waar zijn heel belangrijk. We zien elkaar straks, hebben zij bijvoorbeeld niks aan, want wanneer is straks?”

De Autisme Ervaringstent geeft mensen een blik in de belevingswereld van mensen met autisme. Autisme is er in verschillende vormen. Mensen met autisme ervaren beperkingen op het gebied van communicatie en interactie. Zij verwerken informatie op een andere manier dan mensen zonder autisme.

rtvoost.nl
Online
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: "De wereld is te hard voor mensen met autisme"

Ongelezen bericht door MARCDC »

Ik ken ook wel een flink aantal autisten die gaan voor de bikkelharde confrontatie, in die zin maken ze het er niet zachter op voor de anderen ook. :P :oops: :? 8-) :mrgreen: :| ;) :geek: :ugeek:
(gemengde gevoelens)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht