• Peiling

Mensen met autisme hebben baat bij psychotherapie

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Mensen met autisme hebben baat bij psychotherapie

Ongelezen bericht door Admin »

Uit wetenschappelijk onderzoek was nog niet duidelijk welke vormen van psychotherapie effectief zijn

Cognitieve gedragstherapie blijkt effectief voor de behandeling van depressieve klachten bij volwassenen met autismespectrumstoornissen (ASS). Mensen met autisme kampen vaak met angst- of stemmingsklachten. Zij hebben echter veelal moeite met het vinden van goede psychotherapie, waar cognitieve gedragstherapie een vorm van is. Vanwege ontbrekende kennis over de effectiviteit bij ASS, zijn therapeuten soms terughoudend om psychotherapie bij mensen met ASS te starten. Die terughoudendheid is niet nodig, blijkt uit de studie van psychiater in opleiding Rob Wichers van Amsterdam UMC.

Uit wetenschappelijk onderzoek was nog niet duidelijk welke vormen van psychotherapie effectief zijn. Wichers: “Als we een groot aantal studies analyseren, blijkt duidelijk een positief resultaat voor mensen met autisme wanneer ze cognitieve gedragstherapie krijgen. Ook zien we in ons onderzoek dat sociale-vaardigheidstraining angst- en stemmingsklachten vermindert, voor zowel kinderen als volwassenen met ASS.” Het onderzoek is gepubliceerd in Psychological Medicine.

Verminderen angstklachten
Rob Wichers hield een uitgebreide zoektocht in de literatuur naar alle vormen van psychotherapie voor angst en depressie bij mensen met ASS. In een meta-analyse werden 36 gerandomiseerde, gecontroleerde onderzoeken (waaraan 1726 patiënten deelnamen) gebundeld. Daarna werd bekeken wat het effect van de therapieën was.

Wichers: ”We hebben aangetoond dat cognitieve gedragstherapie een effectieve therapie is voor het verminderen van angstklachten bij kinderen en voor het terugbrengen van depressieve klachten bij volwassenen met ASS. Verder zagen we ook dat het effectiever was om bij kinderen met ASS en angstklachten de familie te betrekken tijdens cognitieve gedragstherapie.”

Bredere inzichten
Ook sociale-vaardigheidstraining blijkt goede resultaten te geven bij de reductie van angstklachten. Dit effect trad op bij zowel kinderen als volwassenen met ASS. Voor stemmingsklachten bleek de therapie ook effectief voor kinderen met ASS.

Wichers: ”Deze resultaten geven nieuwe, bredere en leeftijdsspecifieke inzichten in de behandeling van angst- en stemmingsklachten bij ASS. Als we onze resultaten toevoegen aan richtlijnen voor behandeling, dan gaat dat de toegang tot psychotherapie voor mensen met ASS zeker verbeteren.”

zorgkrant.nl
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Mensen met autisme hebben baat bij psychotherapie

Ongelezen bericht door MARCDC »

Ik kan het warm aanbevelen. Zelf ga ik één keer in de week met een psychologe praten. Gesprekstherapie.
Wel een dure aangelegenheid, 55 euro per sessie, die een 40-tal minuten duurt. Daar krijg ik dan wel jaarlijks een bedrag van terug, 120 euro... tot vorig jaar was dat nog 240 euro.

Het helpt vooral om wat vooroordelen die in mijn hoofd rondspoken in een ander licht te bekijken. Ze geeft me dan alternatieven voor wat de achterliggende reden van iemand's gedrag zou kunnen zijn, en dat doet ze zo goed dat ik het in de praktijk zelf ga overwegen alsof ik het zelf had bedacht...

Het verwondert me niet dat het werkt, ik ben vatbaar voor suggestie. Mijn moeder zei: doe je best op school, en dat deed ik dus, heel braaf. Ik heb mijn moeder na mijn inzinking gevraagd om mij eens verbatim te zeggen: 'Marc, pas je werk goed op, dat is belangrijk'... en dat hoor ik nu nog in mijn herinnering als een goede raad als ik eens zin heb om er de brui aan te geven. Dat was toen wel bizar voor mijn moeder toen ik haar dat zo vroeg... ma, kun je me dit eens letterlijk zo zeggen, aub.
Nu ja, alle beetjes helpen, toch?
Online
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Mensen met autisme hebben baat bij psychotherapie

Ongelezen bericht door EgoSum »

Ik vind 40 minuten best wel kort.
Ik zou dan denk ik kiezen voor 80 minuten per 2 weken.

Maar als ik het goed begrijp kost het je dus bijna 3000 per jaar en krijg je 120 euro terug?
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Mensen met autisme hebben baat bij psychotherapie

Ongelezen bericht door MARCDC »

cijfers om een beetje bang van te worden, hé?
en haar prijs ligt voor nieuwe klanten blijkbaar op 60...

toen ze is opgeslagen van 40 naar 55 :? heb ik wel stiekem besloten om minstens één keer in de maand verstek te geven, en tot nog toe maakt ze daar geen punt van... zelf heeft ze ook zo om de twee maand wel eens een zaterdag dat ze niet kan, en er is de vakantie, dus kom ik op een 2000 euro per jaar...

financieel ben ik wel een heel gezonde mens, ik kan het mij permitteren om deze dame mijn hersenen te laten masseren. Ik maak soms het grapje met mijn vrouw, als ze eens naar mijn gemiep luistert, dat ik haar daar eigenlijk ook wat geld voor zou moeten geven...
Gebruikersavatar
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 aug 2022 20:43
Locatie: Sneek
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Mensen met autisme hebben baat bij psychotherapie

Ongelezen bericht door arjen37 »

In Nederland wordt het vergoed in veel gevallen, maar liggen de tarieven dus ook een stuk hoger.
Online
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Mensen met autisme hebben baat bij psychotherapie

Ongelezen bericht door EgoSum »

Tot voor kort was ik niet zo te spreken over de psychologen die ik ontmoet heb. Ik zou daar niet zoveel geld aan uitgeven. Maar goed, ik ken jouw therapeute niet.
En inderdaad, wordt dit niet vergoed??

Ik ben 3 weken geleden begonnen met groepssessies psycho educatie voor autisten. Daar ben ik tot nu toe wel tevreden over. Ten eerste ontmoet je mensen die dezelfde typen problemen ervaren, ten tweede zijn de twee therapeuten kundig op het gebied van autisme.

Als het goed is gaat deze rekening naar mijn zorgverzekering :mrgreen:
Gebruikersavatar
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 aug 2022 20:43
Locatie: Sneek
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Mensen met autisme hebben baat bij psychotherapie

Ongelezen bericht door arjen37 »

EgoSum, MarcDC woont in België en daar ben je de lul als je psychische problemen hebt en geen geld hebt. Dan kan je bijna nergens terecht, want er wordt maar schrikbarend weinig terugbetaald.

Fijn dat voor jou de psycho educatie wel werkt. Ik heb het officieel nooit gehad, maar had wel een kundige psycholoog op autismegebied. De mindfulnesstraining was met 4 uitgezochte mensen en er was ruimte voor goede gesprekken. Dat waren de eerste andere autisten die ik bewust ontmoette. Dezelfde herkenning.
Online
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 206
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Mensen met autisme hebben baat bij psychotherapie

Ongelezen bericht door EgoSum »

arjen37 schreef: 17 jul 2023 23:39 EgoSum, MarcDC woont in België en daar ben je de lul als je psychische problemen hebt en geen geld hebt. Dan kan je bijna nergens terecht, want er wordt maar schrikbarend weinig terugbetaald.
Ah, ok
arjen37 schreef: 17 jul 2023 23:39 Fijn dat voor jou de psycho educatie wel werkt. Ik heb het officieel nooit gehad, maar had wel een kundige psycholoog op autismegebied. De mindfulnesstraining was met 4 uitgezochte mensen en er was ruimte voor goede gesprekken. Dat waren de eerste andere autisten die ik bewust ontmoette. Dezelfde herkenning.
Klinkt een beetje hetzelfde als psycho-educatie. Bij mij is de groep 7 patienten (incl. ikzelf) en 2 therapeuten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht