• Peiling

ADHD: Schoonmaker met VWO-diploma

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

ADHD: Schoonmaker met VWO-diploma

Ongelezen bericht door Admin »

Nicole (23) zat op het gymnasium, koos voor mbo en werkt nu als schoonmaker

Nicole de Bree (23) zat op het gymnasium en werkt nu als schoonmaker. Dat voelt voor haar zeker niet als een ‘stap terug’, benadrukt ze in een veel gedeeld bericht op LinkedIn. Bij deze nieuwe baan en werkgever voelt ze zich meer op haar plek dan ooit. ,,Ik wil niet doen wat de maatschappij me oplegt.’’

Vol trots vertelde Nicole de Bree onlangs op LinkedIn dat ze een nieuwe baan heeft als schoonmaker. ‘Ik ben super dankbaar om hier te mogen werken. Ik heb altijd op mijn tenen moeten lopen omdat ik mezelf in de maatschappij probeerde te laten passen. Lees: doen waar je voor gestudeerd hebt en een functie op je hoogste niveau. Nu weet ik echter dat het ook anders kan. Ik durf eindelijk mijn eigen weg te kiezen en dat is praktisch werken’.

Vijftien uur per week maakt De Bree bedrijven, scholen en kantoren schoon, van 9 tot 12 uur ’s morgens. Het gymnasium maakte ze niet af. Ze koos voor een mbo-opleiding Marketing & Communicatie met extra vakken. „Ik wil niet doen wat de maatschappij me oplegt. Ik zag er het nut niet van in verder te gaan op het gymnasium, want ik wist dat ik vakken als wiskunde en biologie toch niet ging gebruiken. Ik werk heel beeldend: ik wil meteen weten en zien waar ik het voor doe. Ik hou niet van veel lezen en stilzitten.”

Tien mensen verloren in vier jaar tijd
Naar eigen zeggen heeft dat laatste te maken met het feit dat De Bree ADHD heeft. „Ik weet pas sinds een jaar dat ik ADHD heb. Als ik nu terugkijk, heeft dat denk ik wel meegespeeld.” In de tijd dat ze op het gymnasium zat, verloor ze daarnaast maar liefst tien dierbaren. ,,In vier jaar tijd verloor ik veel familieleden aan kanker en een vriendin aan suïcide. Haar verlies was de druppel. Ik moest door met school, maar raakte in een depressie. School was een reden om mijn bed uit te komen, maar dat was het dan ook wel. Concentreren en goede cijfers halen zat er niet meer in.”

https://www.tubantia.nl/werk/nicole-23- ... gle.com%2F
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht