• Peiling

Kerstgedoe met de familie: ‘Het moet wel gezellig blijven’

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.

Hoe sociaal ben je rond de Kerstdagen?

Je mag 1 optie selecteren

 
 
Bekijk resultaten

Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Kerstgedoe met de familie: ‘Het moet wel gezellig blijven’

Ongelezen bericht door Admin »

De kerstboom is opgetuigd, kaarsjes verlichten de woonkamer en de eerste glühwein op de kerstmarkt smaakte heerlijk. Maar de grootste opgave moet nog komen: de kerstdagen zelf.

Vrijwel elke familie kent een eigen dynamiek, die best veel van je kan vragen. Zeker tijdens de feestdagen kun je er vaak niet omheen. Drie mensen over hun worsteling met die familiepatronen en het kerstgedoe dat het tot gevolg heeft.

‘Ik zie op tegen het mooi weer spelen tijdens het kerstdiner, terwijl er onderhuids veel borrelt’
Marleen (45): ‘Mijn moeder bedekt veel met de mantel der liefde. Discussies worden de kop ingedrukt met de woorden: “Kom op jongens, het is kerst” of “Het is kerst en het moet wel gezellig blijven.”

Mijn ouders zijn vrij uitgesproken als het gaat over opvoeding en het huishouden, en laten het mij en mijn man weten als ze het ergens niet mee eens zijn. De keuzes die mijn broer en zijn vrouw op dat gebied maken staan haaks op hoe mijn ouders het graag zien.

Zo hoeven hun kinderen niet aan het kerstdiner te blijven zitten. En krijgen ze een telefoon met filmpjes om ze rustig te houden. Daarover zou mijn moeder bij ons iets gezegd hebben, maar dat doet ze bij het gezin van mijn broer niet. Vooral voor de lieve vrede. En mij irriteert dat behoorlijk.

Ik heb geprobeerd dit te bespreken, maar dat wordt al snel weggezet als jaloezie. Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat mijn ouders zich bij mij veilig genoeg voelen om alles te zeggen, en bij mijn broer niet. Maar dat neemt niet weg dat ik dat vervelend vind.

Het liefst zou ik dit gewoon bespreekbaar maken. Maar ik vraag me af of de verwachting die ik daarvan heb, een open en eerlijk gesprek, daadwerkelijk uit zou komen. Ik ben bang van niet en denk zelfs dat het meer schaadt, en dus laat ik het maar zo.’

‘Ik heb geen zin om me drie slagen in de rondte te werken, terwijl mijn broer en zus niet helpen’
Sophie (39): ‘Ik ervaar de momenten waarop de hele familie samenkomt als stressvol. Mijn kinderen zijn 2 en 6 jaar oud en houden mij constant bezig. Mijn moeder verzorgt het kerstdiner, maar ze is al wat ouder aan het worden en slecht ter been.

Ik help mijn moeder graag. Ze heeft zich al zo enorm uitgesloofd in de keuken, het minste wat ik dan kan doen is een helpende hand bieden. Dus ik probeer haar tussendoor zoveel mogelijk te helpen met het serveren van drankjes en eten en met het opruimen.

Daarnaast heb ik ook een bijzonder leuk neefje, met een achterstandsontwikkeling, die ook veel aandacht vraagt. Mijn broer is niet zo hands on en dus bekommer ik me vaak ook om hem.

Mijn neefje speelt graag met mijn dochter, maar is een behoorlijk stuk ouder, groter en sterker. Door zijn achterstandsontwikkeling kan hij wat onberekenbaar zijn. Dus ik houd de boel graag een beetje in de gaten.

Ik heb nooit gesnapt waarom mijn broer en zus niet gewoon opstaan en helpen. Door hun houding krijg het gevoel dat ze mijn moeder niet genoeg waarderen. En omdat zij minder helpen, voel ik meer druk om in de bres te springen.

Ik zou liever samen met mijn man, zonder kinderen, de hele eerste kerstdag naar de sauna gaan. Op tweede kerstdag wil ik het liefst relaxen met de kids en wat aanrommelen. Bij mooi weer misschien in de middag een bos- of strandwandeling maken. Dat lijkt mij de ideale kerst.’

‘Ik heb deze feestdagen geen zin in de lange zit en het vele eten, maar de rest van de familie wel’
Maartje (37): ‘Elk jaar met kerst komt mijn familie van twaalf personen samen bij mijn moeder. We zitten dan aan een gedekte kersttafel, ieder op de vaste plek die door mijn moeder is toegewezen. Je hebt dus geluk of pech naast wie je komt te zitten.

Het diner is heel lang: eerst soep, dan het voorgerecht, vervolgens het hoofdgerecht, het toetje en dan nog koffie. En iedereen blijft maar op dezelfde plek zitten.

Ik heb al eens voorgesteld om tussen de gangen door een wandeling te maken, of het diner naar een andere ruimte te verplaatsten. Maar de rest heeft die wens niet.

Ik zou het fijn vinden om mijn familie wat korter te zien met kerst. Als het weer het toelaat zou ik liever een wandeling maken en daarna met warme chocomelk en glühwein bij het haardvuur zitten op een zelfgekozen plekje.

Maar de rest van de familie vindt het kerstdiner zoals we het altijd doen wel prima. Dus komende kerst zit ik toch maar weer braaf uren aan die gedekte tafel op “mijn” plek.’

Marleen, Sophie en Maartje heten in werkelijkheid anders.

psychologiemagazine.nl
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: Kerstgedoe met de familie: ‘Het moet wel gezellig blijven’

Ongelezen bericht door enno »

Dit jaar helemaal niet, want ik heb vorig jaar al het contact met mijn familie verbroken. Het was bij hun vaak al onrustig, maar vorig jaar is mijn moeder ook nog verhuisd van de rand van een dorp in de buurt naar het centrum van een stad verder weg, waar ze nu boven horeca woont. En daardoor is er nu helemaal geen rust meer.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Kerstgedoe met de familie: ‘Het moet wel gezellig blijven’

Ongelezen bericht door Admin »

Zo houd je tijdens de feestdagen rekening met je eigen behoeften

December is normaal gesproken een tijd met veel feestjes en etentjes. Het kan best zijn dat je helemaal geen zin hebt in oud en nieuw met dat bevriende stel of dineren met familie. Hoe vertel je ze dat?

‘Ja hoor,’ hoor je jezelf zeggen. ‘Prima als jullie op kerstavond bij mij komen. Ik maak wel wat.’ En in gedachten zie je jezelf alweer koortsachtig door de stad fietsen op zoek naar de zeldzame ingrediënten voor het ingewikkelde diner dat je vervolgens zenuwachtig bij elkaar kookt.

Je hebt er dit jaar gewoon geen zin meer in; liever een pizza voor de tv. Maar ja, je wilt nu eenmaal een gastvrij en gezellig persoon zijn.

Waarom is het zo lastig om trouw te blijven aan je eigen behoeften als anderen een beroep op je doen? ‘We hebben als mens een soort voorgeprogrammeerd verlangen om erbij te horen,’ verklaart psycholoog en coach Marjon Bohré. ‘Dat kan ertoe leiden dat we er alles aan doen om niemand teleur te stellen.’

Maar ‘alles’ doen om geaccepteerd te worden, kan op de lange termijn nogal veel energie kosten. Je schuift er immers keer op keer je eigen behoeften – aan rust of aan activiteiten die je opladen – voor opzij. Bohré: ‘Uiteindelijk raak je daar zo aan gewend dat we je niet eens meer weet wat je eigen behoeften ook alweer waren.’

Daarom is het zaak om voor jezelf te bedenken welke behoeften je hebt. Dat kun je doen met de oefening onder dit artikel. Formuleer eerst je persoonlijke waarden en koppel daar activiteiten aan.

Stel dat ‘zorgzaamheid’ voor jou een belangrijke waarde is. Dan voelt het wellicht beter de kerstbrunch op kantoor over te slaan zodat je kunt meehelpen bij de feestlunch in het tehuis van je bejaarde tante. En vind je dierenwelzijn en milieu belangrijk, dan is het misschien tijd voor een vegetarische kerst.

Zelfafwijzing
Opkomen voor je eigen behoeften vraagt wel wat lef. Want het is niet makkelijk om te zeggen: ‘Sorry, maar ik ben er vanmiddag niet bij.’ Je zult de neiging krijgen om jezelf in te dekken: ‘Ik ben wel ongezellig, maar…’ en daarmee wijs je feitelijk je eigen behoeften toch nog af.

Waarom doen we dat? ‘We wijzen liever onszelf maar vast af voordat een ander het doet,’ zegt Marjon Bohré. ‘Het werkt als een soort beschermlaag om een eventuele afwijzing van de groep minder hard te laten aankomen. Zonde, want je behoefte mag er natuurlijk gewoon zijn.’

En dan wacht er nóg een uitdaging: omgaan met mogelijke weerstand in je omgeving. Want de kans bestaat dat je wens – zoals kerstavond voor jezelf – voor de ander lastig is.

Bohré: ‘Houd in zo’n geval voor ogen wie je bent en wat voor jou belangrijk is. Realiseer je dat wanneer je je steeds aanpast, je jezelf tekortdoet.

Ook kan dat aanpassen nooit leiden tot échte acceptatie van wie je bent door je omgeving. Die acceptatie gaat vaak sneller dan je denkt. Mensen denken al snel over een ander: zo is hij nu eenmaal.’

Goed zoals je bent
Vind je het lastig om voor je eigen behoeften op te komen? Met de online training Goed zoals je bent leer je aan de hand van bewezen effectieve technieken om jezelf te accepteren, grenzen te stellen en goed voor jezelf te zorgen. De training is ontwikkeld in samenwerking met psycholoog Marjon Bohré.

psychologiemagazine.nl
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Kerstgedoe met de familie: ‘Het moet wel gezellig blijven’

Ongelezen bericht door Admin »

Oefening: Staan voor je eigen waarden

Ken je persoonlijke waarden
Kies drie waarden uit onderstaand lijstje waarvan jij voelt dat ze echt bij je passen. Of bedenk zelf waarden die niet in het lijstje staan.
Verbinding, loyaliteit, vrijheid, vriendschap, ontspanning, diepgang, saamhorigheid, spontaniteit, gezondheid, creativiteit, bescheidenheid, zorgzaamheid, zelfstandigheid, sociaal zijn.

Bepaal nu welk gedrag past bij je waarden.
Bijvoorbeeld bij ‘verbinding’: goede gesprekken voeren met mensen, echt contact maken, mensen om je heen verzamelen om wie je echt geeft.

Stel je nu een van de feesten voor zoals het bij je waarden past.
Wat zou je willen veranderen ten opzichte van hoe het normaal gesproken verloopt?
Bijvoorbeeld: Ik wil niet de hele tijd in de keuken staan, maar zelf ook plezier hebben van het feestje en tijd hebben om met anderen te praten.

Welke (kleine) stap zou je kunnen gaan zetten om daar alvast iets van in de praktijk te brengen?
Bijvoorbeeld: Ik vraag mijn gasten om zelf eten en drinken mee te nemen.

psychologiemagazine.nl
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht