• Peiling

Autisme opsporen door analyse van een haarlok

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Autisme opsporen door analyse van een haarlok

Ongelezen bericht door Admin »

Afbeelding

Wetenschappers hebben door middel van haaranalyse kunnen vaststellen er sprake is van autisme bij kinderen, zelfs al voor de kenmerken daarvan zichtbaar waren. De Amerikaanse Food & Drug Administration heeft dit onderzoek de status ‘baanbrekend’ gegeven, wat de kans vergroot dat er versneld een goedkeuring komt voor dit diagnostisch hulpmiddel.

Voor het onderzoek is een haarlokje van 1 centimeter al voldoende. Met behulp van lasertechnologie en kunstmatige intelligentie worden metalen in het hoofdhaar in kaart gebracht die van invloed kunnen zijn op het ontwikkelen van autisme.

Aan het onderzoek deden baby’s mee uit de Verenigde Staten, Zweden en Japan. In 81 procent van de gevallen wist de haaranalyse autisme goed te voorspellen. Toch zien de onderzoekers deze analyse niet als een op zichzelf staande opsporingsmethode, maar dient het als diagnostisch hulpmiddel dat in combinatie met andere manieren om autisme vast te stellen gebruikt kan worden.

Met de haarlokmethode is het mogelijk autisme te voorspellen op heel jonge leeftijd. Het voordeel daarvan is dat al vroeg begonnen kan worden met behandeling. Ook biedt het gebruik van haren de mogelijkheid om terug te kijken in de tijd: hoe langer de haar, hoe meer informatie verkregen wordt van omgevingsfactoren, waaronder de blootstelling aan specifieke metalen. |

Journal of Clinical Medicine.
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 547
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme opsporen door analyse van een haarlok

Ongelezen bericht door Alba »

Ik heb mijn twijfels bij dit artikel. Allereerst omdat de link tussen metalen en autisme vaak uit de antivax-hoek komt. Het lijkt verder een vrij onbekend tijdschrift, dat nog pas een paar jaar bestaat. Ik ben niet genoeg thuis in rankings en impact scores van medische tijdschriften om daar stellige uitspraken over te durven doen. Laten we zeggen dat het mij niet enorm zou verbazen als dit tijdschrift niet heel erg hoog scoort...
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme opsporen door analyse van een haarlok

Ongelezen bericht door MARCDC »

Ik dacht dat het een ding was dat vaak gerelateerd werd aan autisme, raar haar... in Vlaanderen noemen we het een 'weerborstel'
Gebruikersavatar
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 aug 2022 20:43
Locatie: Sneek
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Autisme opsporen door analyse van een haarlok

Ongelezen bericht door arjen37 »

MARCDC schreef: 01 feb 2023 16:12 Ik dacht dat het een ding was dat vaak gerelateerd werd aan autisme, raar haar... in Vlaanderen noemen we het een 'weerborstel'
Dat is denk ik eerder doordat mensen met autisme de prikkels die haar kammen geeft niet fijn vinden.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme opsporen door analyse van een haarlok

Ongelezen bericht door MARCDC »

arjen37 schreef: 02 feb 2023 16:01
MARCDC schreef: 01 feb 2023 16:12 Ik dacht dat het een ding was dat vaak gerelateerd werd aan autisme, raar haar... in Vlaanderen noemen we het een 'weerborstel'
Dat is denk ik eerder doordat mensen met autisme de prikkels die haar kammen geeft niet fijn vinden.
Dat zal er ook wel mee te maken hebben, zeker, maar die weerborstels zijn een soort spiraalvorm in de inplanting van je haren...
Ik vermoed nu zelf wel dat het een vreemde correlatie is... alsof je gaat programmeren: 'als mijn ruitenwissers gaan, regent het'... wat kan kloppen, maar als je auto stilstaat en het regent, dan gaan je ruitenwissers ook niet, en als het gebeurt wel eens dat je je ruitenwissers aanzet als het niet regent, als die voor jou zijn sproeiers gebruikt en jij ook druppels op je autoruit krijgt bijvoorbeeld....
Pug
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2022 22:16
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme opsporen door analyse van een haarlok

Ongelezen bericht door Pug »

Uit de introductie: "Fetal and infant exposure to toxic metals and deficiencies of nutritional elements have been linked with increased likelihood of ASD and several adverse developmental outcomes frequently associated with ASD, including intellectual disability, and language, attentional, and behavioral problems." Kijk, en dan haak toch af...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht