'Gebedsgenezing' van autisme of homoseksualiteit

Artikelen, nieuws en opinie. Verzameld door Autsider.net
Plaats reactie
Admin
Beheerder
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

'Gebedsgenezing' van autisme of homoseksualiteit

Ongelezen bericht door Admin »

Stichting Autsider distantieert zich van pseudowetenschap in het algemeen en in het bijzonder van 'geneeswijzen' van neurodiversiteit, seksuele geaardheid, genderidentiteit etc.

De evangelische organisatie Frontrunners Ministries zegt mensen te kunnen 'bevrijden' van zogenaamde demonen. Dat doen ze tijdens speciale 'bevrijdingsdiensten'. Dat zijn bijzondere bijeenkomsten, waar mensen die 'bevrijd worden' dit vaak fysiek uiten: ze beginnen te schreeuwen, slaan om zich heen en vallen soms zelfs op de grond. Een bijzonder tafereel dat op veel kritiek kan rekenen, vooral omdat er mensen bevrijd zouden kunnen worden van bijvoorbeeld autisme en homoseksualiteit. In de podcast van deze week hoor je hoe zo'n dienst eraan toe gaat.

Zogenaamde 'homogenezing' is al langer omstreden in Nederland en D66 heeft samen met VVD, PvdA, GroenLinks, SP en de Partij voor de Dieren een initiatiefwet ingediend om homogenezing te verbieden. De Brabantse lijsttrekker van D66, Matthijs van Miltenburg, noemt de praktijken van Frontrunners Ministries 'te triest voor woorden.'.

"Ik ken Tom de Wal (de voorman van Frontrunners, red.) verder niet en hoor hier nu voor het eerst van. Dat dit in de 21e eeuw nog bestaat. Wat hier gebeurt, is belachelijk. Het zijn echt middeleeuwse praktijken die niet thuishoren in het Brabant dat ik voor ogen heb."

Frontrunners Ministries oogt als een progressieve organisatie op sociale media maar qua inhoud zijn ze vrij conservatief en houden ze stevig vast aan wat er in de bijbel staat. Van Miltenburg is kritisch: "Wat in de bijbel staat, kan op heel veel verschillende manieren worden uitgelegd. Je kunt de bijbel best als leidraad gebruiken, maar hier gaat het om het uitsluiten van mensen en de ontkenning van seksuele oriëntatie. De indruk wekken dat je dat kan veranderen, vind ik buiten alle proporties. Zo dienen we niet met elkaar om te gaan."

Ook Caroline Verkerk, directeur van de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA), reageert geschokt op de bevrijdingsdiensten van Frontrunners. "Dit is heel kwetsend voor de ruim 300.000 mensen met autisme in ons land. Autisme wordt in deze visie als 'iets slechts' gezien, waarvan je moet worden bevrijd. Terwijl wij nou juist zo strijden tegen deze stigmatisering."

Als homogenezing strafbaar wordt, zou dit dan ook voor Frontrunners gelden? Tom de Wal zegt namelijk niet letterlijk dat hij homo's kan 'genezen'. Van Miltenburg: "Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat woordspelletjes. Het gaat erom wat de intentie is van deze beweging en die is heel duidelijk. Of je nu een homogenezingstherapie of een bevrijdingsdienst organiseert, het doel is heel helder. Je zult altijd organisaties hebben die de grens van de wet gaan opzoeken en het oordeel ligt uiteindelijk bij de rechter."

Of de initiatiefwet wordt aangenomen, is nog onzeker maar Van Miltenburg hoopt dat er in ieder geval maatschappelijke discussie ontstaat. "Ik hoop dat duidelijk wordt dat we dit met z'n allen echt niet moeten willen. We moeten iedereen in hun waarde laten en respecteren. Ongeacht hun seksuele oriëntatie."

Loes Krabben & Sanne Hoeks / Omroep Brabant

Stichting Autsider distantieert zich van pseudowetenschap in het algemeen en in het bijzonder van 'geneeswijzen' van neurodiversiteit, seksuele geaardheid, genderidentiteit etc.
Alba
Geregistreerde gebruiker
1e diagnose: Autisme

Re: 'Gebedsgenezing' van autisme of homoseksualiteit

Ongelezen bericht door Alba »

Zum Kotzen.
Zeg ik als auti en homo. Het is dat ik vrijheid van meningsuiting en godsdienst hoog in het vaandel heb staan...

Goed dat de stichting zich hiervan distantieert. Maar waarom het dan wel plaatsen? Niet alles verdient een podium. De aarde is ook niet plat. Sommige dingen zijn gewoon aperte onzin.
Plaats reactie