Autistische mensen zouden zichzelf moeten kunnen diagnosticeren

Artikelen, nieuws en opinie. Verzameld door Autsider.net
Plaats reactie

Autismezelfdiagnoses zijn betrouwbaar

Je mag 1 optie selecteren

Bekijk resultaten

Admin
Beheerder
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Autistische mensen zouden zichzelf moeten kunnen diagnosticeren

Ongelezen bericht door Admin »

Mensen die vermoeden dat ze autisme hebben, zouden in sommige gevallen zonder diagnose van een arts 'zelf-identificatie' moeten kunnen toepassen, volgens een toonaangevende expert op het gebied van autisme, Professor Sue Fletcher-Watson van de Universiteit van Edinburgh. Recent hebben documentaires van Chris Packham, Elon Musk en Melanie Sykes de bewustwording van autisme vergroot, waardoor veel mensen vermoeden dat ze autistische eigenschappen hebben. In maart vorig jaar wachtten meer dan 100.000 mensen met vermoedelijke autisme op een diagnose, een stijging van bijna 40 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Fletcher-Watson zegt dat mensen niet altijd op medische bevestiging moeten wachten, maar zelf moeten kunnen beslissen of ze autisme hebben. Volgens haar kan zelf-identificatie met autisme sneller gaan dan een diagnose door artsen, die soms fouten maken door verouderde en beperkte tests voor de aandoening te gebruiken. Er is echter ook risico's verbonden aan zelf-identificatie, omdat mensen mogelijk andere onderliggende aandoeningen over het hoofd zien.

Dr. Andrew Stanfield, een psychiater en autisme-expert van de Universiteit van Edinburgh, zegt dat zelf-identificatie volledig geldig is, maar dat er vaak ook behoefte is aan een formele diagnose om mensen toegang te geven tot ondersteuning en organisaties voor autisme, evenals wanneer het gaat om zaken als werk en uitkeringen.

Tim Nicholls, hoofd beïnvloeding en onderzoek bij de National Autistic Society, zegt dat iedereen die als volwassene denkt dat ze autistisch zijn, een periode doorgaat waarin ze zich identificeren met wat het betekent om autistisch te zijn, en dat ze tijdens deze periode ondersteuning en advies nodig hebben. Wachten op klinisch geïnformeerde beoordelingen om het begrip van een individu van hun eigen verschillen en behoeften te ondersteunen, duurt overal in het land onaanvaardbaar lang.

De 13 tekenen van autisme bij volwassenen, volgens de NHS:
Belangrijkste tekenen van autisme:
  1. Het moeilijk vinden om te begrijpen wat anderen denken of voelen.
  2. Zeer angstig worden over sociale situaties.
  3. Het moeilijk vinden om vrienden te maken of liever alleen te zijn.
  4. Bot, onbeleefd of niet geïnteresseerd lijken in anderen zonder dat dit de bedoeling is.
  5. Het moeilijk vinden om uit te drukken hoe je je voelt.
  6. Dingen heel letterlijk nemen - bijvoorbeeld kan sarcasme of uitdrukkingen zoals 'break a leg' niet begrijpen.
  7. Elke dag dezelfde routine hebben en erg angstig worden als deze verandert.
  8. Het niet begrijpen van sociale 'regels', zoals niet over anderen praten.
  9. Vermijden van oogcontact.
  10. Te dicht bij andere mensen komen, of erg van streek raken als iemand je aanraakt of te dichtbij komt.
  11. Kleine details, patronen, geuren of geluiden opmerken die anderen niet opmerken.
  12. Een zeer grote interesse hebben in bepaalde onderwerpen of activiteiten.
  13. Graag dingen zorgvuldig plannen voordat je ze doet.
Gebaseerd op dit artikel: https://www.dailymail.co.uk/health/arti ... -says.html
rivetlicker
Geregistreerde gebruiker
2e diagnose: ADHD

Re: Autistische mensen zouden zichzelf moeten kunnen diagnosticeren

Ongelezen bericht door rivetlicker »

Ja, maar... hoe geldig is zo'n diagnose dan? Persoonlijk, heb ik mijn diagnose vooral nodig gehad voor het UWV en de sociale dienst, zodat ik iets op papier had; en daarmee wat meer ruimte kreeg mbt participatie. Als iedereen zelf gaat diagnosticeren, heeft opeens iedereen autisme; en dan is de wachtlijst voor ondersteuning niet te overzien.

En daarbij; straks gaan anderen ook zeggen "ja, maar dan wil ik mezelf ook diagnosticeren", en dan heeft opeens ook iedereen ADHD, een bipolaire stoorning, borderline, en weet ik wat.

Als de wachtlijsten zo lang zijn; moeten we ons misschien meer afvragen of de maatschappij niet veel te veeleisend begint te worden, en daardoor mensen niet allemaal kunnen meekomen (en daardoor ook kleinere autistische trekken zich sneller openbaren bij sommigen).
Druppie
Geregistreerde gebruiker

Ongelezen bericht door Druppie »

Er is niets mis mee, met het zelf uitzoeken hoe het werkt bij je. Dat heb ik zelf ook gedaan en dat heeft mij veel geholpen. Maar je "eigen graadmeter" zijn heeft natuurlijk ook zijn beperkingen. Een blik van binnen uit is anders dan een blik van buiten af. Een diagnose stellen moet toch door iemand die daar deskundig in is. Nee dus. Echter, een diagnose is niet altijd nodig om verder te kunnen. Je kunt gewoon zeggen, "ik heb autistische trekjes en ik houd daar voor mijzelf rekening mee." Dat was in eerste instantie mijn aanpak. Ik besloot uiteindelijk toch voor een diagnosetraject te gaan omdat ik mijn baan verloor wegens disfunctioneren, wat duidelijk aan mijn autistische trekjes lag, en me erg zorgen maakte om mijn werktoekomst. Ook voelde ik sterk behoefte naar nog meer duidelijkheid op dit punt.
Alba
Geregistreerde gebruiker

Ongelezen bericht door Alba »

rivetlicker schreef: 19 mar 2023 17:06 Als de wachtlijsten zo lang zijn; moeten we ons misschien meer afvragen of de maatschappij niet veel te veeleisend begint te worden
Of weer wat meer veerkracht opbouwen en leren aanvaarden dat het leven niet altijd van een leien dakje gaat? Zonder mensen tekort te willen doen die écht een DSM-waardige aandoening hebben, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen tegenwoordig wel héél snel onder de indruk zijn van het eerste en beste zuchtje tegenwind. 🤔
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht