• Peiling

Dit zie je als je dyslectisch bent

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Dit zie je als je dyslectisch bent

Ongelezen bericht door Admin »

Afbeelding

De Britse ontwerper Daniel Britton heeft dyslexie. Hij wil anderen graag laten zien wat híj ziet als hij naar letters en woorden kijkt.

Hij ontwierp een speciaal lettertype om te laten zien hoe mensen met dyslexie een geschreven tekst zien.

Speciaal lesmateriaal
In zijn studententijd ontdekte Daniel dat veel mensen zijn aandoening niet begrepen. Daarom werkt hij nu aan lesmateriaal over dyslexie voor scholen. Voor dit project zamelt hij geld in.

Dyslexia
Het lettertype dat Daniel ontwikkeld heeft, heet Dyslexia en bestaat uit 26 symbolen. Deze symbolen laten slechts veertig procent van de originele letter zien. Het is leesbaar, maar het duurt wel langer om de tekst te begrijpen. Zo zou iemand zonder dyslexie er tien keer langer over doen om dit stukje te te lezen, dan een normaal geschreven tekst.

https://www.linda.nl/persoonlijk/dit-zi ... isch-bent/
Gebruikersavatar
Snagglepuss
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 537
Lid geworden op: 01 jul 2022 19:05
Locatie: Prov. Utrecht
1e diagnose: Autisme

Re: Dit zie je als je dyslectisch bent

Ongelezen bericht door Snagglepuss »

is dat echt zo (erg)? Of zijn er gradaties?
Dit vind ik de meest hoogstaande taak van een verbintenis van twee mensen:
Dat elk de eenzaamheid van de ander beschermt.

Rainer Maria Rilke
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: Dit zie je als je dyslectisch bent

Ongelezen bericht door enno »

Ik vind dit ook nogal moeilijk te geloven. Niet dat ik veel dyslectische mensen ken, maar het klinkt gewoon te simpel allemaal. Ik zag pas ook een verhaal op LinkedIn, waarbij een artiest een speciaal programma had gemaakt dat de eerste paar letters van elk woord vet maakte, zodat de tekst beter leesbaar zou zijn voor neurodiverse mensen.

Dat was dus totaal onzinnig, omdat ik een gewone tekst veel sneller lees, en toch echt neurodivers ben. Het was dus gewoon nepnieuws.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Dit zie je als je dyslectisch bent

Ongelezen bericht door MARCDC »

Ze hebben nu dit lettertype:
Afbeelding
blijkbaar hebben ze hun best gedaan om bijvoorbeeld de d en b en de p en q ietsje anders te maken, bovenop de oriëntatie, de d is niet meer de spiegel van de b...
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: Dit zie je als je dyslectisch bent

Ongelezen bericht door enno »

Maakt dat voor jou uit, dat die d een stokje heeft, en de b niet?

Ik zie bij deze letters ook dat ze de onderkant wat zwaarder hebben gemaakt. Helpt dat jou?

Ik ben niet direct bekend met dyslexie, maar ik heb wel enorm veel last als ik oude documenten moet lezen voor mijn stamboom. Daar staan heel vaak letters in met heel veel krullen, en die maken de tekst voor mij dan erg onleesbaar.

En waar ik ook veel last van heb is van lange nummers. Die deel ik zelf het liefste in in groepjes van 3, en op mijn credit card staat het nummer in groepjes van 4, en dat vind ik ook wel OK. En dan heeft Microsoft weer licentiesleutels met groepjes van 5 letters.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Dit zie je als je dyslectisch bent

Ongelezen bericht door MARCDC »

enno schreef: 26 jul 2022 13:09 Maakt dat voor jou uit, dat die d een stokje heeft, en de b niet?

Ik zie bij deze letters ook dat ze de onderkant wat zwaarder hebben gemaakt. Helpt dat jou?

Ik ben niet direct bekend met dyslexie, maar ik heb wel enorm veel last als ik oude documenten moet lezen voor mijn stamboom. Daar staan heel vaak letters in met heel veel krullen, en die maken de tekst voor mij dan erg onleesbaar.

En waar ik ook veel last van heb is van lange nummers. Die deel ik zelf het liefste in in groepjes van 3, en op mijn credit card staat het nummer in groepjes van 4, en dat vind ik ook wel OK. En dan heeft Microsoft weer licentiesleutels met groepjes van 5 letters.
Nee, voor mezelf maakt het geen verschil, ik gebruik het zelf niet, mijn vrouw vond het wel prima, vond dat het ontspannender leest, maar dat zou wel eens placebo-effect kunnen zijn... de neiging om als je de moeite doet om iets aan te passen, dan ook te gaan onderkennen dat het wel echt geholpen heeft... ook al zou je het niet eens merken als je browser ineens in dat lettertype zou staan.
Zelf lees ik nogal traag, maar ik heb niet het gevoel dat ik moeite heb om linksom en rechtsom te onderscheiden. Ik neem aan dat dat de bedoeling is van dat gedoe met b en d en p en q... mijn dochter heeft moeite met links en rechts onderscheiden...
T8NARA
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 aug 2022 21:35

Re: Dit zie je als je dyslectisch bent

Ongelezen bericht door T8NARA »

Van die tekst herken ik maar zo'n 1 op de 5 woorden.

dyslexia font, veel rustiger beeld - gewoon standaard maken, zou ik zeggen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht