• Peiling

Deelname-oproep: Zelfdiagnoses bij autisme

Vacatures, enquêtes, hulp bij school- of studieprojecten.
louissdirx
Nieuwe gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2023 16:31

Deelname-oproep: Zelfdiagnoses bij autisme

Ongelezen bericht door louissdirx »

Dag allemaal.

Ik ben een student klinische psychologie. Mijn Masterproef gaat over zelfdiagnose bij autisme.
Ik vroeg me af of er onder jullie mensen zijn die zich sterk identificeren met autisme zonder dat ze een officiële diagnose willen of kunnen bekomen. Ik zou graag weten wat dit voor jullie betekend.

Vriendelijke groeten
Louis
Gebruikersavatar
madberry
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2022 14:53
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders
Contacteer:

Re: zelfdiagnoses bij autisme

Ongelezen bericht door madberry »

Over het algemeen wordt er door professionals moeilijker gedaan over zelf diagnose. Over het algemeen wordt er binnen autisme communities niet moeilijk over gedaan. Voor mij klinische diagnose had ik eigenlijk de conclusie zelf ook al wel getrokken. Er is niemand die zichzelf voor de lol de diagnose autisme geeft. Wil je echter hulp van instanties etc. dan zul je toch een klinische diagnose moeten doen.

Hier onder nog een kleine quote van een van de vooraanstaande autisme centers van Amerika.
In our experience at the University of Washington Autism Center, many professionals are not informed about the variety of ways that autism can appear, and often doubt an autistic person’s accurate self- diagnosis. In contrast, inaccurate self-diagnosis of autism appears to be uncommon. We believe that if you have carefully researched the topic and strongly resonate with the experience of the autistic community, you are probably autistic.
Gebruikersavatar
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 aug 2022 20:43
Locatie: Sneek
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: zelfdiagnoses bij autisme

Ongelezen bericht door arjen37 »

Ik vond mezelf op Wikipedia in het artikel over het Syndroom van Asperger. Omdat ik problemen had in mijn leven heb ik de psycholoog gevraagd het verder uit te zoeken. Na wat gepruts werd mijn vermoeden bevestigd.

Het vragen aan de psycholoog is toch een stukje zekerheid krijgen (wat een autist graag heeft). Maar niet iedereen heeft daar behoefte aan.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: zelfdiagnoses bij autisme

Ongelezen bericht door Admin »

Bij mij kwam het autisme aan het licht door de diagnose van een nichtje. Want 'dat had ik ook'.
En dat bleek ook zo te zijn. Overigens wel een officiele diagnose. Op mijn 40e gekregen.
Gebruikersavatar
madberry
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2022 14:53
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders
Contacteer:

Re: zelfdiagnoses bij autisme

Ongelezen bericht door madberry »

arjen37 schreef: 14 apr 2023 11:22 Het vragen aan de psycholoog is toch een stukje zekerheid krijgen (wat een autist graag heeft). Maar niet iedereen heeft daar behoefte aan.
Ik bezoek zelf behoorlijk wat internationale autisten communities. Het is niet zo zeer de behoefte maar meer ze kunnen het niet betalen of de wachtlijsten zijn te lang.
Gebruikersavatar
madberry
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2022 14:53
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders
Contacteer:

Re: zelfdiagnoses bij autisme

Ongelezen bericht door madberry »

Admin schreef: 14 apr 2023 15:49 Bij mij kwam het autisme aan het licht door de diagnose van een nichtje. Want 'dat had ik ook'.
En dat bleek ook zo te zijn. Overigens wel een officiele diagnose. Op mijn 40e gekregen.
Bij mij was het een jongere neef. Hij kreeg eerst de diagnose en wij lijken qua gedrag heel erg op mekaar.

Ik heb since vorig jaar de officiële diagnose ik was toen 47.

Eigenlijk ben ik in behandeling gegaan voor mijn depressie de onderliggende oorzaak bleek autisme te zijn. De therapeute gelooft niet zo in labels. Maar ik heb er zelf om gevraagd ik had al vrij veel onderzoek gedaan dus ik wist het al wel. Maar zoals Arjen zegt zekerheid is ook fijn.
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: zelfdiagnoses bij autisme

Ongelezen bericht door enno »

madberry schreef: 13 mei 2023 02:54 De therapeute gelooft niet zo in labels.
Maar die heeft zelf ook geen probleem. En het zijn juist dit soort therapeuten die ons daarmee weer in een hoekje duwen, van het slachtoffer dat tegen zijn of haar wil wordt gelabeld. En die kan de therapeut dan mooi 'redden'. Ik word daar heel moe van.

Hier is een mooie reactie daarop:

https://aspienouschka.wordpress.com/202 ... diagnoses/
Gebruikersavatar
madberry
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2022 14:53
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders
Contacteer:

Re: zelfdiagnoses bij autisme

Ongelezen bericht door madberry »

enno schreef: 13 mei 2023 14:12 Maar die heeft zelf ook geen probleem.
Ze heeft zelf de diagnose ADD LOL
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: zelfdiagnoses bij autisme

Ongelezen bericht door enno »

madberry schreef: 13 mei 2023 20:55
enno schreef: 13 mei 2023 14:12 Maar die heeft zelf ook geen probleem.
Ze heeft zelf de diagnose ADD LOL
En daar had ik dan weer niet genoeg punten voor.
Gebruikersavatar
madberry
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2022 14:53
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders
Contacteer:

Re: zelfdiagnoses bij autisme

Ongelezen bericht door madberry »

enno schreef: 13 mei 2023 21:20
En daar had ik dan weer niet genoeg punten voor.
Ik ook niet maar er zijn sommige traits die horen bij ADD die ik wel heb. Zo ie zo heeft 70% van autisten ook ADD met of zonder de H.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht