• Peiling

Autisme en auditieve verwerking

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1994
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Autisme en auditieve verwerking

Ongelezen bericht door Admin »

Omgevingsaanpassingen voor sensorische downtime kunnen een ondersteuning zijn

BELANGRIJKSTE PUNTEN
  • Autistische kinderen laten veel sterke punten en uitdagingen zien die verband houden met auditieve verwerking.
  • Autistische kinderen kunnen verschillen vertonen in het oriënteren op geluiden, het verwerken van spraak, het begrijpen van prosodie of het filteren van achtergrondgeluiden.
  • Auditieve verwerking kan gepaard gaan met een ervaring van vermoeidheid, wat de verwerkingsproblemen verder kan verergeren.
"Ik denk dat er iets mis is met zijn [haar] gehoor", is een opmerking die ik vaak hoor van ouders van kinderen op het spectrum, met betrekking tot de atypische auditieve verwerking die ze opmerken bij hun dierbaren. Ik herinner me ook dat ik talloze verzoeken kreeg om het gehoor van mijn zoon te controleren toen hij een peuter was, van familieleden die zich zorgen maakten over zijn beperkte reactie op zijn naam. Onderzoek bevestigt dat autistische kinderen zich inderdaad minder snel 'oriënteren op geluiden', met name spraak (Werner et al., 2000).

Autistische kinderen laten veel sterke punten zien die verband houden met auditieve verwerking. De hilarische improvisaties van mijn 9-jarige zijn een heerlijke bron van familieplezier, net als zijn plezier in het neuriën van eenvoudige melodieën die hij graag verzint met zijn jongere broer (in perfecte toonhoogte). Onderzoek bevestigt dat de verwerking van auditieve input door autistische kinderen gepaard gaat met vele sterke punten, waarvan de belangrijkste een superieur toonhoogtegeheugen is voor zuivere tonen (Mottron et al, 1999).

Ondanks het voordeel van autistische kinderen bij het identificeren en oproepen van zuivere tonen, is deze kracht niet generaliseerbaar naar spraakklanken. Sterker nog, Jones et al. (2009) vonden dat toonhoogte- discriminatie bij autistische adolescenten gecorreleerd was met een grotere kans op taalachterstand. O'Connor (2012) suggereerde dat de relatie tussen superieure toonhoogte-onderscheiding in niet-spraakgeluiden en verhoogde kans op spraakvertraging (bij sommige individuen) te wijten kan zijn aan "verminderde aandacht voor taalkundige informatie" tijdens de ontwikkeling, of overgevoeligheid voor geluid dat van invloed is op de verwerking van taalkundige informatie. Volgens NeuralComplexiteitshypothese (Samson et al., 2006), naarmate de complexiteit van het geluid en de cognitieve eisen toenemen, nemen ook verwerkingsproblemen en de bijbehorende neurologische indicatoren toe, zoals een afname van de bloedstroom in de auditieve associatieve cortex of verminderde activiteit in de regio van de hersenen geassocieerd met tekstverwerking (achterste deel van de linker middelste temporale gyrus) (Samson et al., 2006).

Veel autistische personen vinden het bovendien een uitdaging om geluid te verwerken tegen een achtergrondgeluid omdat ze het moeilijk vinden om achtergrondgeluiden weg te filteren, mogelijk vanwege "verminderde frequentieselectiviteit op het niveau van het slakkenhuis" (O'Connor, 2012).

Een ander onderdeel van auditieve verwerking is het onderscheiden van prosodische kenmerken van spraak, zoals variaties in toonhoogte of lengte van geluiden, of intonaties, om er maar een paar te noemen. Prosodische kenmerken hebben invloed op communicatie en begrip, bijvoorbeeld door te helpen onderscheid te maken tussen vragen en bevelen, sarcasme te communiceren of een sleutelrol te spelen bij het uiten van emoties. Onderzoek naar het begrip van prosodische kenmerken blijft onbeslist als gevolg van beperkte studies met uiteenlopende taken en ontwerpen, maar het suggereert dat autistische kinderen minder snel prosodische kenmerken waarnemen die affectieve of onderscheidende uitspraken van vragen overbrengen (Järvinen-Pasley, 2008). Sommige personen in het autismespectrum vertonen een verminderd gebruik van prosodische kenmerken en vertonen een “plat affect, ” gekenmerkt door een verminderde variatie in toon of een afgevlakte emotionele reactie. Vlak affect kan in verband worden gebracht met uitdagingen in sociale communicatie en acceptatie door leeftijdgenoten (O'Connor, 2012).

Een andere belangrijke auditieve verwerkingsuitdaging voor veel kinderen op het spectrum is een verhoogde gevoeligheid voor harde geluiden (Khalfa, 2004), die lagere drempels van ongemak ervaren als reactie op harde geluiden in vergelijking met neurotypische leeftijdsgenoten. Dit kan zich op vele manieren manifesteren, zoals ongemak in lawaaierige ruimtes zoals winkelcentra, een afkeer van onverwachte geluidsindringers zoals het doorspoelen van toiletten, of in mijn geval mijn 5-jarige die vraagt ​​dat ik stop met praten en alleen luister (veel).

Het is belangrijk om in te zien dat de bovengenoemde verschillen in auditieve verwerking kunnen worden geassocieerd met een ervaring van vermoeidheid (Sturrock et al., 2022) die verwerkingsproblemen kan verergeren, maar ook individuele implicaties kan hebben voor leren, informatieverwerking en werken. geheugen.

De deelnemers van Sturrock et al. (2022) deelden tal van strategieën voor het omgaan met atypische auditieve verwerking in verschillende contexten, waaronder het leren van bewuste strategieën om hun aandacht te richten, gebruik te maken van visuele aanvullingen zoals liplezen, doelbewust omgevingen kiezen met beperkt achtergrondgeluid, gebruik maken van oordopjes, zich terugtrekken op een rustige plek, technologische oplossingen kiezen om aan individuele behoeften te voldoen, zoals online leren waarbij het achtergrondgeluid wordt gecontroleerd, "tijd beperken in een uitdagende luisteromgeving" of "zintuiglijke 'downtime' inbouwen".

Ondanks onderzoek dat deze algemene trends identificeert, is het belangrijk om te onthouden dat autisme een heterogene aandoening is met veel verschillen tussen individuen in de manier waarop ze sensorische input verwerken, inclusief auditieve.

In hun kwalitatieve studie hebben Sturrock et al. (2022) ontdekten dat autistische personen zich zorgen maakten over het algemene gebrek aan bewustzijn en waardering in de samenleving van individuele variaties in auditieve verwerking en hoe deze interpersoonlijke communicatie beïnvloeden. Ik kan dit tijdens mijn ouderschapsreis waarderen wanneer ik merk dat ik omgevingsaanpassingen aanmoedig, zoals zintuiglijke pauzes, om de vermoeidheid te beheersen die voortkomt uit het omgaan met een dag gevuld met het filteren van onze achtergrondgeluiden, het interpreteren van prosodische kenmerken en het omgaan met neurotypische sociale en leer verwachtingen.

Bozena Zawisz, Psychology Today
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht