• Peiling

Omgaan met collega’s, hoe dan?

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Omgaan met collega’s, hoe dan?

Ongelezen bericht door Admin »

Mijn collega’s dragen bij aan mijn werkgeluk. Dat merk ik vooral wanneer ze er een tijdje niet zijn. Bijvoorbeeld als ze op oefening zijn of thuiswerken. Het is heus niet altijd leuk wanneer het druk is op kantoor, en ik moet ook altijd zoeken naar wat voor mij een prettige vorm van samenwerken is. Toch doe ik daar graag wat moeite voor, want een prettige werksfeer waarin collega’s aandacht hebben voor elkaar is erg belangrijk voor mijn werkplezier.

Afbeelding

“Goedemorgen, hoe was je weekend? Heb je nog iets leuks gedaan?” Voor mij is dit niet de meest ideale manier om de maandagochtend op kantoor te starten. Het liefst zou ik mijn computer opstarten en meteen aan de slag gaan, want daar ben ik hier toch voor? Maar ik weet dat het zo hoort, dus geef ik braaf antwoord wanneer ik de vraag gesteld krijg. En ik vraag ook aan mijn collega hoe háár weekend is geweest. Het is al met al een kleine moeite, een nieuwe routine die ik mezelf min of meer eigen heb gemaakt. Ik weet dat ze binnen komt lopen, ik weet dat ze het gaat vragen, en ik ben erop voorbereid. Het is een onderdeel van mijn werk geworden.

Uit de hand gelopen feestjes
Eenmaal aan het werk komen de mannelijke collega’s een voor een binnen wandelen. Gelukkig zit niet iedereen op een praatje te wachten, want dan kwam ik nooit aan werken toe. Een simpel “goedemorgen, goed weekend gehad?” volstaat. Geen lange antwoorden, gewoon een ja of nee met eventueel een summiere toelichting. Andersom is dat net zo. Ik hoef niet te luisteren naar ellenlange verhalen over gezinsperikelen of uit de hand gelopen feestjes.

Samen sporten
Nu lijkt het misschien of ik het liefst verscholen achter mijn beeldscherm mijn taken uitvoer. Maar dat is zeker niet het geval. Ik vind het leuk om grapjes te maken met collega’s, om samen te sporten, of om samen na te denken over bepaalde onderwerpen en ideeën uit te wisselen. Wanneer ze er langere tijd niet zijn, kan ik me ook best verloren voelen. Vandaar dat ik me graag opwerp als organisator van teambuildingsessies of uitjes van de personeelsvereniging. Op die manier kan ik heel goed socializen met mijn collega’s en mijn netwerk uitbreiden, terwijl het me niet teveel moeite kost. Ik ben immers bezig met een ‘project’, een ‘taak’, en kan daar uitstekend over communiceren.

Hoe ga jij om met je collega’s? Laat het weten in de comments op LinkedIn en/of in dit forumtopic!

https://www.autitalent.nl/werkzoekende/ ... s-hoe-dan/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht