• Peiling

Autisme en geldzaken

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1994
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Autisme en geldzaken

Ongelezen bericht door Admin »

Hebben mensen met autisme specifieke uitdagingen met geldzaken? Dat hebben we onderzocht in het project Money Matters. Via een online vragenlijst hebben 77 mensen 85 ervaringen met geldzaken gedeeld. We hebben 11 mensen met ervaringskennis geïnterviewd en 3 professionals gesproken. Dat levert een rijk en gevarieerd beeld op.

https://www.vanuitautismebekeken.nl/aut ... -geldzaken
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 217
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme en geldzaken

Ongelezen bericht door EgoSum »

Bij mij gaat het op en neer. Ik heb perioden dat ik met geld smijt, en dan (misschien door spijt) geef ik maanden lang bijna niets uit.

Ik heb perioden gehad dat ik schulden had, maar die heb ik allemaal weer afgelost. Nu alleen een hypotheek.

Ik heb altijd wel een tellertje in mijn hoofd dat bijhoud hoeveel geld ik nog heb of ga krijgen. Dat klopt altijd redelijk.
Gebruikersavatar
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 319
Lid geworden op: 19 aug 2022 20:43
Locatie: Sneek
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Autisme en geldzaken

Ongelezen bericht door arjen37 »

Ik heb moeite om uit het rood te blijven. Ook wel een periode gehad dat dat alleen maar erger werd. Ik heb afgelopen maanden behoorlijk wat geld besteed om dat probleem op te lossen, maar lijk het nog niet onder controle te hebben.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1994
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Autisme en geldzaken

Ongelezen bericht door Admin »

Waaraan heb je geld uitgegeven om het op te lossen?

Ik herken me in wat Ellen beschrijft. Al het hele leven zuinig en vooral zuiniger dan nodig is.

Bij elke fles wijn of luxe broodje dat ik mezelf dan toch soms gun voel ik me ongemakkelijk. Want... Nódig is het niet. En de arme negertjes in Afrika... En in de oorlog aten ze tulpenbollen. Gekookt op een vuurtje van tramrailshoutblokjes. Dus wat zal ik dan een beetje luxe gaan doen en geld gaan verbrassen... Dat soort gedachten. Bovendien word ik er dik van. Ik heb niet het figuur om dik te zijn. Want spillenbenen en dunne armen. Die behouden ijzerenheinig hun frêle silhouet, ongeacht de afmetingen van de buik. Toch nog een legitieme reden voor de geschetste terughoudendheid aangaande het uitgeven van geld aan onnodigheden.

Het gaat zelfs zó ver dat ik vrijwel alles (wat nodig is natuurlijk) uit kringloopwinkels haal en die winkels dan bij voorkeur bezoek na een werkafspraak ergens in het land. Voordeel is dat ik dan een verse kringloopwinkel (alle meuk is dan als het ware nog nieuw) kan bezoeken zónder noemenswaardige reiskosten! :oops:

Want die worden vergoed. En met de kleine zuinige auto op LPG kan ik van wat ik overhoud van de reiskosten free kringloopwinkelshoppen! Beter niet verder vertellen dit. Te genant.

Zo was ik vanmorgen in Den Haag en heb ik op de terugweg in Zeist gekringloopwinkeld. Dat lag op de route. Niks gekocht. Dus eigenlijk zonde van de paar omgereden kilometers.

Na mijn dood is het voor de nabestaanden dubbel feest: Hij is dood én er blijft geld over om eens lekker een poosje vakantie te vieren op een al dan niet door branden geteisterd zonnig eiland of zo. Met veel drank en lekkere wijven olijven.

Echt slim pak ik het niet aan.
Gebruikersavatar
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 319
Lid geworden op: 19 aug 2022 20:43
Locatie: Sneek
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Autisme en geldzaken

Ongelezen bericht door arjen37 »

Admin schreef: 08 aug 2023 14:07 Waaraan heb je geld uitgegeven om het op te lossen?
Belastingteruggave en een deel van mijn 20-jaar bonus besteed om minder in het rood te staan elke maand. Afgelopen twee weken met de vakantie wat meer uitgegeven, daar is het beetje vakantiegeld dat ik krijg (doordat ik dagen bijkoop is dat lager) aan opgegaan. Dus voorlopig zuinig aandoen en hopen dat ik langzaamaan uit het rode dal weet te kruipen. En anders mei volgend jaar weer mijn belastingteruggave daarvoor gebruiken. Ooit lukt het mij!
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 552
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme en geldzaken

Ongelezen bericht door Alba »

Admin schreef: 08 aug 2023 14:07 Met veel drank en lekkere wijven olijven.
Wijn, olijf en gezang is toch alweer een stapje in de goede richting. Nu nog dat kattengejammer zien te lozen en wat kaas regelen! 😀
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1994
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Autisme en geldzaken

Ongelezen bericht door Admin »

Genoeg overeenkomsten voor een aangenaam verpozen.
Wijn, kaas en vooral géén gezang. :-)
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 552
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme en geldzaken

Ongelezen bericht door Alba »

Daar gaat ons geld! Op aan aangenaam verpozen... ;)

Als ik weer eens in de buurt ben, moeten we maar weer eens lunchen. Of als jij hier bent (en niet meteen naar Zeist door moet).
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1994
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Autisme en geldzaken

Ongelezen bericht door Admin »

Prima voorstel!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht