• Peiling

ADHD een persoonlijkheidstrekje?

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

ADHD een persoonlijkheidstrekje?

Ongelezen bericht door Admin »

‘Mijn vriendin is boos omdat ik zei dat ADHD geen persoonlijkheidstrekje is’

‘Ik probeerde haar duidelijk te maken dat niet iedereen ADHD heeft’
Corien* is een aantal weken geleden gediagnosticeerd met ADHD. Haar vriendin Demi heeft een jaar eerder dezelfde diagnose gekregen. Terwijl Corien steeds haar bedenkingen had over het ‘etiket’ wat ze opgeplakt heeft gekregen en het stigma van medicijnen slikken, heeft ze de test tóch gedaan. Ze heeft medicijnen gekregen en tot haar verbazing heeft het haar leven veranderd. Demi gelooft daar echter niet in. In dit Reddit-verhaal uit Corien haar frustraties.

ADHD
”Toen ik een jaar geleden aan mijn vriendin Demi vertelde dat ik dacht dat ik misschien wel ADHD heb, was ze erg afwijzend,” vertelt Corien. ”Verbaasd dat ik was, belde ze me een week later op… ‘OMG, ik denk dat ik ook ADHD heb!” Demi werd al snel behandeld, omdat ze ervoor koos om naar een privékliniek te gaan. Volgens Corien begon het vanaf toen raar te worden.

”Demi vroeg of ik een formulier wilde invullen, waar ik een aantal vragen moest beantwoorden over hoe vaak ze bepaalde symptomen vertoonde. Ik vulde het formulier netjes in en stuurde het weer terug naar haar. Daarna belde ze me op en vertelde me dat ze een aantal antwoorden had veranderd en het weer had opgestuurd naar haar psychiater.”

Leugens
Corien vond het maar raar en vroeg aan Demi welke antwoorden ze had aangepast. ”Ze veranderde dingen rondom vergeetachtigheid, impulsiviteit met geld, uitstelgedrag en organisatie. Ik was het daar totaal niet mee eens, puur omdat ik haar twaalf jaar ken. In die twaalf jaar is ze altijd georganiseerd en financieel gezond geweest. Ook heeft ze een uitstekend geheugen, waardoor ik niet snap dat ze dit zou willen aanpassen.” Demi vertelde Corien dat als ze ‘te eerlijke antwoorden’ zou opsturen naar haar psychiater, ze geen medicijnen zou krijgen. ”Ik vond het niet goed dat ze het systeem bespeelde, maar ik vond niet dat ik er iets over mocht zeggen.”

Symptomen
”Sinds Demi gediagnosticeerd is en hier medicijnen voor krijgt, lijkt het wel alsof ze door een hele persoonlijkheidsontwikkeling is gegaan. En nee, niet op een goede manier,” vertelt Corien. Het lijkt bijna alsof Demi nu alle symptomen overdrijft die ze eerst niet had. ”Het is het enige waar ze nog over kan praten. We kunnen het hebben over een pizza Hawaii en dan begint ze weer over: ‘ik hou waarschijnlijk van zoet en zout door mijn ADHD.’ Zó irritant.”

Persoonlijkheidstrekje
”We hadden het op een gegeven moment over de aanstaande bruiloft van een gezamenlijke vriendin. Uit het niets zegt Demi ineens: ‘ik denk dat zij zich ook moet laten testen op ADHD’, wat volkomen onnodig is.” Corien vertelt dat Demi dit steeds vaker aankaart bij mensen die nul symptomen vertonen. ”Ik heb haar hier meerdere malen zachtjes op aangesproken en gezegd dat het opdringerig en onbeleefd is. Ik negeerde haar weer, totdat ze er nog een keer over begon. Ik zuchtte en zei haar: ‘niet iedereen heeft ADHD, Demi.'”

“Ze begon te grappen over dat ik me schaamde en dat ik mijn ADHD niet onder controle heb. Terwijl ze maar doorging over haar ADHD, mijn ADHD en wie in onze familie het zou zouden kunnen hebben, werd ik er zó ziek van.” Corien kon na het gesprek met Demi de vier letters ADHD niet meer aanhoren, waardoor er iets in haar knapte. ”Luister Demi, ik wil niet degene zijn die je dit vertelt, maar ADHD is géén persoonlijkheidstrekje of een modestatement. De lente/zomer collectie van Gucci bevat geen ADHD poncho.”’ Het werd even stil. Toen de woorden van Corien binnendrongen bij Demi, noemde ze Corien een ‘trut’ en ging ze boos weg.

Geen antwoord
”Ik voelde me klote en probeerde Demi een aantal keren te bellen, maar ik kreeg geen antwoord. Sommige vrienden zeiden dat ik te hard was voor haar, anderen zeiden juist dat ook zij niet meer wisten wat er met Demi aan de hand was. Ligt het dan aan mij en had ik me er gewoon overheen moeten zetten?” Wat had Corien volgens jou moeten doen?

*De namen in dit artikel zijn gefingeerd.

dingenvoorvrouwen.nl
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht