Na Corona weer terug naar 'normaal'

Artikelen, nieuws en opinie. Verzameld door Autsider.net
Admin
Beheerder
Contacteer:

Na Corona weer terug naar 'normaal'

Ongelezen bericht door Admin »

Nieuw normaal
Het einde van de Corona-maatregelen is aangekondigd. Vanaf nu kan en mag er weer veel.

Wij hebben genoten van de rust
Als je net als binnen ons gezin met (kenmerken van) autisme te maken hebt, en de afgelopen tijd als lekker rustig hebt ervaren, kan dat best wel even lastig zijn. Je hoort over de term ‘nieuwe normaal’, maar wat is dat dan, een nieuw normaal? Hoe ziet dat er dan uit?

Onze kinderen en wij hebben genoten van de rust de afgelopen (bijna) twee jaar. En we merken dat we niet zomaar weer terug willen naar hoe het voor de Corona-uitbraak was.

Lastig om alles te doen wat van je verwacht wordt
De oudste (autisme/ASS) gaat al weer een jaar ongeveer redelijk ‘normaal’ naar school. Hij zit in de examenklas, dus voor hem gaat de ritme van school gewoon door zoals gepland.

We merken bij hem dat sinds de lockdowns voorbij zijn, hij best wel moeite heeft om alles te doen wat er van hem verwacht wordt. Om volledig naar school te gaan, huiswerk en allerlei opdrachten te maken en om te leren voor toetsen.

Terwijl dit natuurlijk een belangrijk (examen-)jaar is. Hij gaat dus wel goed naar school en doet zijn ding, maar hij klaagt over vermoeidheid en dat het allemaal veel is.

Eén afspraak in het weekend is meer dan genoeg
Ook bij de jongste (autisme/ASS) merken we het effect dat het ‘gewone’ leven weer opgestart wordt. Ook hij heeft hier moeite mee.

En waar we vroeger vaak meerdere dingen in een weekend te doen hadden, vindt hij het nu lastig om één afspraak in het weekend te hebben. Hij heeft die tijd echt nodig om uit te rusten van de (school)week. Het kost allemaal wat meer moeite merken we.

Zelf letten we ook goed op hoe vol we onze agenda’s plannen. Zoals gezegd hebben we met z’n vieren genoten van de rust tijdens de lockdowns, en beginnen we pas net weer voorzichtig op te starten met het afspreken met anderen.

Zoeken naar hoe het werkt voor ons
En ik merk dat het echt weer even zoeken is naar hoe werkt het voor ons. We hebben allebei wel weer zin om met anderen af te spreken, maar we willen ook de rust in huis bewaren en voldoende tijd voor en met elkaar hebben.

Een paar dingen die voor ons goed werken:
- Zeg niet meteen ja op een uitnodiging. Je mag best even nadenken en bekijken of een uitnodiging op dit moment bij je past en of je er ruimte voor hebt om ja te zeggen.
- Houd je van wandelen, spreek dan af om samen te gaan wandelen in plaats van statig binnen te gaan zitten, zoals je vroeger misschien regelmatig deed.
- Spreek in kleine groepjes af, in plaats van dat je hele huis vol zit. In een klein groepje kom je vaak tot fijne gesprekken en heb je echt de tijd voor elkaar.

Succes met het vinden van jouw nieuw normaal.

Esther Oomen
https://samen.wijzerdankzij.nl/posts/nieuw-normaal
MARCDC

Re: Na Corona weer terug naar 'normaal'

Ongelezen bericht door MARCDC »

Mijn werkgever heeft ontdekt dat telewerken prima gaat, en nu verhuizen we naar een oppervlakte die maar een derde meer is van wat het was en mogen we tot 4 dagen in de week telewerken. Mijn 'Brussel'-dag is vrijdag, en heel vaak neem ik dan nog vrijdag een dagje 'lang-weekend-verlof'. Ik vind dat prima.
Glimpiepertje

Ongelezen bericht door Glimpiepertje »

Tijdens de eerste lockdown sloot mijn dagbesteding en vertrokken de begeleiders plotseling, waardoor er eerst nieuwe mensen gezocht moesten worden voor het weer op kon starten. Een half jaar thuis zitten zo, heeft me geen goed gedaan.

Maar latere lockdowns e.d. hebben voor mij niet veel uitgemaakt. Er was geen heel groot verschil tussen lockdown en geen lockdown voor mij. Ik zei: Ah, hier heb ik al die decennia dus op geoefend!

Terug naar normaal was voor mij dan ook geen omschakeling. Handig dat je weer spontaan en op zelfgekozen (rustige) momenten naar een winkel kon en zo. Ik heb de winkelafspraken en de beperkte tijd dat je in een winkel mocht zijn, als heel benauwend ervaren. Dat ik in de Action liep en er dan omgeroepen werd hoeveel minuten ik nog had, vreselijk!
Boodschappen bestellen en ophalen was duur, dus ik had zeker de eerste keer na zo'n lockdown een lijst af te werken van hier tot ginder. Het deed mij denken aan zo'n minuut gratis winkelen, zo scheurde ik door de winkel.

Mijn zoon werkt beschut en zijn werk is doorgegaan gedurende de lockdowns. Mijn dochter zat nog op school en vond het thuisonderwijs wel relaxed, en daarna was ze afgestudeerd.
V, 1969
Een dag niets vergeten is een dag niet geleefd! ;)
MARCDC

Ongelezen bericht door MARCDC »

Het 'op afspraak' vond ik eigenlijk eerder een verbetering, maar de voorbeelden die ik heb zijn wel helemaal anders. Er was het containerpark, vroeger stond ik daar soms een half uur aan te schuiven, en de afgelopen twee jaar is dat op afspraak, met niks wachttijd. Mogelijk is dat ondertussen alweer afgeschaft, maar ik vond dat aspect eerder een verbetering.

Vooral als het online kan, dat reserveren :)

Mijn dochter had haar eerste jaar unief tijdens de ergste periode van de pandemie, en dat heeft wel een zware impact gehad, ze vond het maar niks, had geen enkele voeling, en was ook niet geslaagd.
Plaats reactie