• Peiling

Succesvol autisme

Een sectie waar nuttige bronnen en links worden gedeeld, zoals boeken, video's en online cursussen over ADHD, autisme en andere vormen van neurodiversiteit.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Succesvol autisme

Ongelezen bericht door Admin »

Waneer autisme niet op autisme lijkt

In augustus 2013 kreeg ik mijn diagnose autisme. Ik was 43, al 13 jaar samenwonend, moeder van twee basisschoolkinderen, ooit afgestudeerd aan een universiteit en werkzaam in een fulltime-baan. Bovendien heb ik een paar goede vriendinnen, een rijbewijs, en mensen die mij aan het hart gaan. In niets leek ik op het cliché-beeld van een autist.

Had ik dan geen last van mijn autisme? Oh jawel, ik heb altijd veel last gehad van mijn autisme. De onbegrijpelijke blikken en opmerkingen onder de gordel door collega’s wanneer ik een vergadering plat leg door op één klein detail te blijven hameren. Het uit de klas of uit cursussen gestuurd worden, omdat ik op de verkeerde momenten een verkeerde opmerking maak, en vooral zelf uit het veld geslagen zijn door deze voor mij volkomen onbegrijpelijke reacties. De schaamte, vaak tot op het bot, en het schuldgevoel over alles wat ik verkeerd doe, en maar niet lijk te vatten. De driftbuien wanneer we op vakantie gingen. Of wanneer mijn partner mij wilde verrassen. De extreme behoefte om alleen te zijn, om niemand te horen of te zien. En vooral het onbegrip, het mezelf niet eens begrijpen. Ik denk dat dat misschien nog het ergste was.

Na mijn diagnose ben ik op zoek gegaan naar informatie. Gelukkig komt er steeds meer informatie beschikbaar, ook voor mensen met autisme en een normale of hogere intelligentie. Toch heb ik soms moeite gehad om de nodige informatie te vinden. Dat was de reden waarom ik in eerste instantie het idee had om een boek te gaan schrijven. Om alle informatie die ik in het jaar na mijn diagnose had opgedaan te structureren, te bundelen en te delen met anderen.

Want autisme is niet te genezen, maar er is best goed mee te leven, vind ik. Kleine aanpassingen kunnen soms een groot effect hebben. Bijvoorbeeld hebben wij de woonkamer ontdaan van een heleboel hele leuke kleurtjes, en is het nu een redelijk ‘saaie’ kamer. Een saaie kamer zorgt voor minder prikkels, waardoor ik me rustiger voel. We hebben een planbord, minder verrassingen, waardoor de verrassingen en veranderingen die er wel zijn, makkelijker zijn om mee om te gaan. En vooral hebben we veel begrip. In begrip huist wederzijds respect, elkaar de ruimte geven die nodig is. Nu ik bijvoorbeeld weet dat het voor mij veel energie kost om door de week te koken, kook ik in het weekend. Voor mijn partner maakt dat weinig uit, behalve dan dat hij een veel vrolijkere vrouw om zich heen heeft, en in het weekend verrast wordt met heerlijke maaltijden.

Zo is het thuis, zo is het in vriendschappen, zo is het op mijn werk. Het scheelt, wanneer ik kan zeggen dat een verandering niet erg is, maar dat ik even tijd nodig heb om eraan te wennen. Het scheelt in ieder geval een huilbui, voorheen had ik veel meer huilbuien. Het scheelt nu ik weet dat ik ’s morgens meer energie heb dan ’s middags, en dat ik mijn afspraken en vergaderingen het beste ’s ochtends kan plannen. Dat is iets wat direct gevolgen heeft op de interactie. Het is niet zo vreemd dat mensen met autisme moeite hebben in de sociale communicatie, want wanneer je altijd te weinig energie hebt, en voornamelijk bezig bent met overleven, en structureel overprikkeld bent, is het toch niet meer dan logisch dat je niet de leukste persoon bent om mee om te gaan? En dit besef alleen al, dat overgevoeligheid en een laag energieniveau de oorzaak zijn van de problemen waar ik dagelijks tegenaan loop, waren voor mij een eye-opener, en leidden tot een verbetering van mijn zelfbeeld.

Al deze kennis en inzichten die ik heb opgedaan wil ik delen. Het boek is er niet gekomen, en zal er niet komen. Het wordt een website over ‘werken en leven met autisme’. Over wat je kan doen om je kwaliteit van leven te verhogen, wanneer je overgevoelig bent, en afwijkt van de norm. Een website waarin ik mijn visie wil neerleggen. Want iedereen met autisme is anders. Een website, niet over wat waar is, maar wat helpt, welke tips en oefeningen hebben mij geholpen? Welke theorieën zijn er, welke visies?

Nieuwsgierig? Kijk dan verder op mijn website: https://succesvolautisme.eu/

Een bijdrage van een gebruiker van ons (oude) forum.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht