• Peiling

Online testen, serieus nemen of niet?

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Online testen, serieus nemen of niet?

Ongelezen bericht door Admin »

Saar: 'Hoe weet ik of ik hoogsensitief ben?'

Ik vraag dit voor een vriend: elke week behandelen we een vraag over je gezondheid die je niet snel aan je eigen arts durft te stellen. Deze week: Saar doet graag online testjes en ontdekte zo dat ze hoogsensitief is. Nu vraagt ze zich af: kan ze deze uitkomst serieus nemen?

Op internet staan enorm veel testjes, en het stikt van de artikelen met de strekking: 'als je aan deze twintig punten voldoet, dan ben je…' Tijdens een rondje googelen herkende Saar (32) heel veel bij hoogsensitiviteit. Nu vraagt ze zich af: kan ze afgaan op testjes en blogs op internet? Of kan ze beter op een andere manier hier achter komen? En: wat heeft ze eraan?

Psycholoog Kristel Szakály-Starke: "Nee. Dat is het korte antwoord. Hoogsensiviteit is niet echt één ding. Het is een verzameling kenmerken die onder verschillende aandoeningen vallen. Lange tijd was de term zweverig, maar wordt nu meer geaccepteerd - al wordt er nog steeds een beetje lacherig over gedaan."

"Juist omdat er zoveel overlap is tussen verschillende stoornissen die allemaal kenmerken van hoogsensitiviteit laten zien, red je een gedegen analyse niet met een testje of blog op internet."

Wat als je jezelf nu heel erg herkent in zo'n lijst?
Szakály-Starke: "Jezelf ergens in herkennen is heel subjectief. Je kunt dat wel gebruiken als informatiebron, maar als je iemand een lijstje geeft, dan herkent diegene zich vaak in delen ervan."

"Zeker als iemand zegt: 'Er is iets, ik voel me anders, ik heb ergens last van.' Dan ga je op zoek naar lijstjes en ga je Google af en je hebt zo drie etiketten voor jezelf gevonden."

ADHD of borderline?
"Er is geen zelftest voor, sowieso, en de overlap is groot. Dus het kan zijn dat iemand hoogsensitief is, en ADHD heeft of hoogbegaafd is, of borderline heeft. Want dat kan ook allemaal samengaan met hoogsensitiviteit. Dus als je aan bepaalde kenmerken voldoet, zou het dus kunnen dat er iets anders aan de hand is. En iemand met borderline moet je anders behandelen dan iemand met autisme."

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/arti ... og-kristel
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Online testen, serieus nemen of niet?

Ongelezen bericht door MARCDC »

Mijn jonge zus heeft borderline, en ik heb alleen maar autisme, de diagnose zou ook nog andere psychische kwaaltjes hebben opgespoord, al zie ik mezelf ook wel wat als een adhd'er...
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: Online testen, serieus nemen of niet?

Ongelezen bericht door enno »

Mag ik vragen hoe ze aan die diagnose borderline komt? Ik vind het nogal een heftige diagnose, hoewel ik die over mijn ex ook weleens heb gehoord. Die is officieel schizofreen, met PTSS, en haar gedrag kan wel op borderline lijken.

En sterker nog, ik heb dat etiket gisteren nog zelf op Facebook uitgedeeld, n.a.v. een verhaal over een mij verder onbekende man, om zijn sterk wisselende gedrag.

Het is volgens mij wel een etiket dat veel vaker op vrouwen wordt geplakt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht