• Peiling

15 vragen aan Jelle Heurkens (Asperger)

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

15 vragen aan Jelle Heurkens (Asperger)

Ongelezen bericht door Admin »

Iedere week beantwoordt een jongere uit Horst aan de Maas de 15 vragen. Deze week is dat Jelle Heurkens (14) uit Meerlo.

Als je ervoor kon kiezen om voor altijd één bepaalde leeftijd te hebben, welke zou dat dan zijn?
4 jaar. Dat is de meest zorgeloze leeftijd. Je hoeft je nergens druk om te maken en doet alleen maar leuke dingen op school zoals buiten spelen, tekenen, verven en dingen bouwen.

Hoe zou jij de biografie van je leven noemen?
Leven met Asperger. Ik heb het Asperger syndroom, dat ook vaak ‘autistisch spectrum stoornis’ wordt genoemd. Voor het grootste deel van mijn leven wist ik niet dat ik Asperger had, dat was best moeilijk. Nu wordt dat steeds makkelijker. Asperger is een vorm van autisme waarbij het niet heel duidelijk is dat je ook echt autisme hebt. Daarom ging ik naar het regulier basisonderwijs. Ik had veel moeite om vrienden te maken. Ik kan nu gewoon mijn ding doen, maar het is soms lastig voor mij om anderen te begrijpen in wat ze denken en voelen.

Wat zou de beste uitvinding zijn?
Werkende fusiereactoren. Dan is het hele energieprobleem opgelost, want er is dan oneindig groene stroom.

Wat is jouw stopwoordje?
‘Wel redelijk’. Dat zeg ik meestal als iemand vraagt hoe het met mij gaat of als iemand aan mij vraagt wat ik ergens van vind.

Welke emoticon gebruik je het meest?
De 'shrug'. Deze emoticon gebruik ik voornamelijk als ik iets niet weet. Het is dan makkelijker als ik gewoon een emoticon kan doorsturen.

Wat ligt er onder jouw bed?
Een heleboel boeken, die ik allemaal heb gelezen. Het zijn voornamelijk avonturenboeken. Historisch en avontuur zijn dan ook mijn lievelingsboekgenres. Mijn lievelingsboek is ‘De Grijze Jager’ van John Flangagan en die ligt ook onder mijn bed.

Wat was het laatste boek dat jij heel erg leuk vond?
Het laatste boek dat ik heb gelezen en erg leuk vond, was ‘deel 8 de terugkeer van de Temujai’ van de broederband serie van John Flanagan. Ik vind lezen leuk, omdat het voelt alsof je een film aan het kijken bent, maar dan op jouw eigen tempo en met jouw eigen 'visuals'. Het boek ‘deel 8 de terugkeer van de Temujai’ is een leuk boek, omdat de hoofdpersonen een groep van 150 mensen tegelijkertijd leert boogschieten. Daarbij vindt er aan het eind van het boek een spannend gevecht plaats.

Wat is je favoriete hobby?
Muziek maken. Ik speel hoorn bij de fanfare en ik vind het heel leuk om te componeren. Bij de fanfare spelen we eigenlijk elk genre; van klassieke muziek tot aan popmuziek zoals Lex Paciferat van Harry Janssen, een medly van ABBA of Ivanhoe van Bert Appermont. Daarnaast vind ik het heel leuk om piano te spelen. Ik speel dan meestal Minecraft (C418), Wet Hands (C418), Gravity Falls (Brad Breeck) en The River Flows In Yu (Yiruma).

Wat is je droombaan?
Bekend worden als de eerste man op Mars. Ik denk niet dat dit realistisch is, maar daarom blijf ik dromen.

Wat is het laatste cijfer dat je op school hebt gekregen?
Dat was een 9 voor wiskunde. Ik vind wiskunde een leuk vak, maar een 9 had ik niet verwacht. Ik had niet geleerd en enkel tijdens de instructie goed opgelet.

Wat doe je het liefst op een vrijdag- of zaterdagavond?
Vrijdagavond ga ik naar de repetitie van fanfare Eendracht uit Meerlo. Zoals ik al zei, speel ik daar de hoorn. Ik vind het leuk om bij de fanfare mee te spelen en om nieuwe dingen te leren. Ik heb net mijn B examen gehaald met een 8,5. Op zaterdagavond doe ik nooit zo veel buiten een beetje televisie en YouTube kijken en chips eten.

Wat is je favoriete game?
Minecraft. Op zich game ik niet zo veel, maar als ik game, dan speel ik Minecraft. Het leukste aan Minecraft is naar mijn mening het bouwen in de gamemode ‘creative’.

Als je elke willekeurige fictieve persoon zou kunnen zijn, wie zou je dan kiezen?
Steve uit Minecraft. Hij heeft eigenlijk de krachten van een superheld, 100 procent efficiënt calorieverbruik en supersterkte. Ik kan me wel een beetje inleven in Steve, omdat ik Minecraft kan spelen, maar ik weet goed dat het niet realistisch is. Af en toe is het leuk om in de fantasiewereld te kruipen.

Wat voor reis zou je ooit willen maken?
Ik zou graag een grote wereldreis willen maken waarbij ik in ieder geval de piramiden in Egypte, de Burj Kalifa in Dubai, de Space Needle in Seattle en het Mercedes Benz stadion in Atlanta wil zien.

Als je terug in de tijd zou gaan, wat zou je jezelf voor advies meegeven?
Koester deze tijd, want het gaat veel moeilijker worden.

http://www.hallohorstaandemaas.nl/Article/Details/7850
Gebruikersavatar
Snagglepuss
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 537
Lid geworden op: 01 jul 2022 19:05
Locatie: Prov. Utrecht
1e diagnose: Autisme

Re: 15 vragen aan Jelle Heurkens (Asperger)

Ongelezen bericht door Snagglepuss »

Wat ligt er onder jouw bed?
De vraag maakte dat ik even ben gaan kijken en heb besloten meteen uit te loggen en te gaan stofzuigen.
Blijkbaar kwam ik daar nooit. :oops:
Dit vind ik de meest hoogstaande taak van een verbintenis van twee mensen:
Dat elk de eenzaamheid van de ander beschermt.

Rainer Maria Rilke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht