• Peiling

“Moeten we Tourette niet gewoon laten zijn?”

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

“Moeten we Tourette niet gewoon laten zijn?”

Ongelezen bericht door Admin »

Tourette komt meer en meer in het nieuws, bijvoorbeeld als bekende mensen zoals Billy Eilish spreken over hun diagnose. “Het is misschien wel het nieuwe autisme of ADHD”, zegt Jo Bervoets. “Met de erkenning dat het vaker voorkomt dan eerst werd gedacht, hoort de aanpassing van het stereotiepe beeld ervan.” Uit Bervoets’ promotieonderzoek blijkt dat aanvaarding in de plaats moet komen van bestrijding.

Tourette ontleent zijn naam aan de Franse neuroloog Gilles de la Tourette die op het einde van de 19de eeuw de eerste diagnose stelde. Mensen met het ‘Gilles de la Tourette Syndroom’ – zoals het officieel heet – hebben meerdere tics. Dit zijn zowel onwillekeurige bewegingen, zoals knipperen met de ogen, als bewegingen die gepaard gaan met geluiden, zoals het hoorbaar uitblazen van lucht. Jo Bervoets (Centrum voor Ethiek, Universiteit Antwerpen) keek naar alle theorieën die nu gangbaar zijn over Tourette en ging na of deze verzoenbaar zijn met de ervaringen van mensen met Tourette.

Stereotypen en stigmatisering
Tourette wordt vaak en onterecht vereenzelvigd met vloeken. “Een klein percentage van mensen met Tourette vloeken of stellen ander gedrag dat als sociaal onaangepast of storend ervaren wordt”, zegt Bervoets. “Dit is niet iets om weg te moffelen, want het maakt deel uit van de beleving van mensen met Tourette. Maar als we Tourette hiertoe verengen, wordt het een karikatuur die al te vaak uitgebuit wordt om een makkelijke lach te ontlokken. In gesprekken met Touretters, zoals ze vaak naar zichzelf refereren, komt duidelijk naar voren dat die stereotiepe en stigmatiserende blik dé belangrijkste factor is die hun mentaal welzijn in gevaar brengt.”

In de laatste decennia wordt Tourette gezien als een zeldzaam individueel neurologisch probleem. “Dit is zeker een vooruitgang ten opzichte van het moraliserende beeld dat heerste toen de diagnose nog ongekend was. In mijn onderzoek komt echter naar voren dat de beleving van Tourette’s reduceren tot het brein onrecht doet aan de ervaringen van Touretters. In deze ervaring staan verwachtingen van anderen over ‘normaal gedrag’ immers centraal. Ze dragen niet alleen bij tot sociale isolatie, maar verhogen frequentie en intensiteit van tics.”

Voorbij de Catch-22 van Tourette
Eén van de getuigen die Bervoets sprak vatte die complexiteit in een frappante anekdote: “Examens zetten me in een onmogelijke situatie: ofwel stoor ik anderen met mijn tics ofwel hinder ik mezelf door ze in te houden.”

Om deze dilemma’s te vermijden stelt Bervoets om Tourette te bekijken met de bril van de neurodiversiteit. “Ik ben zelf autistisch en in autisme is er wetenschappelijk al een omslag, dankzij de neurodiversiteitsbeweging”, zegt Bervoets. “In plaats van te focussen op wat we volgens stereotypen niet kunnen of willen (zoals sociaal zijn) ziet men autisme nu als een andere, een atypische, manier van omgaan met onze omgeving. Vanuit dit onderzoek stel ik voor dat spontaneïteit, levenslust en dingen ‘net-juist’ willen hebben (bijvoorbeeld ordenen) basiskenmerken zijn van Tourette.”

Betekent dit dan dat Tourette plots een superkracht wordt? “Nee, tics zijn dikwijls pijnlijk en zijn ook zonder publiek storend. Maar inzien dat de omgeving een rol speelt in hoe Tourette tot uiting komt, staat ons toe het breder te bekijken. Er kan bijvoorbeeld aandacht gaan naar hoe het zich anders manifesteert bij vrouwen of naar welk verband het heeft met OCD en ADHD. En vooral: als omstaanders Touretters meer kunnen ‘laten zijn’, dan dragen zij hun steentje bij tot het mentale welzijn.” Dat ‘laten zijn’ betekent uiteraard niet dat er minder diagnoses, faciliteiten of behandelingen nodig zijn. Wel integendeel, het is alleen door Tourette in al haar nuances te herkennen dat we Touretters in hun kracht kunnen zetten.

Jo Bervoets

https://blog.uantwerpen.be/bladspiegel/ ... aten-zijn/
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: “Moeten we Tourette niet gewoon laten zijn?”

Ongelezen bericht door enno »

Dat van die examens klinkt bekend. De coach die ik had op mijn werk heeft namelijk een zoon met Tourette, en die had dat probleem ook, tot hij zijn toetsen in een aparte kamer mocht maken. Hij hoefde zich toen meer bezig te houden met het onderdrukken van zijn tics, en maakte die toetsen meteen een stuk beter.
Online
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: “Moeten we Tourette niet gewoon laten zijn?”

Ongelezen bericht door MARCDC »

Ik weet niet hoe on-topic het is, maar ik had ooit een baas die heel graag vulgaire termen gebruikte, hij zei dan bijvoorbeeld:
waar is je collega?
Geen idee...
Hij zal misschien gaan kakken zijn, wat denk je?

Het was zo'n taalgebruik dat bij die man helemaal niet verwacht werd.
Online
Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: “Moeten we Tourette niet gewoon laten zijn?”

Ongelezen bericht door EgoSum »

Oh doe ik ook hoor. Als iemand een collega niet kan vinden en vraagt waar die is, en ik weet het ook niet, zeg ik ook vaak dat hij misschien op de pot zit.
Het is niet helemaal ondenkbaar. Er wordt daar wat afgescheten. :mrgreen:
Online
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: “Moeten we Tourette niet gewoon laten zijn?”

Ongelezen bericht door MARCDC »

iedereen staat blijkbaar verschillend afgesteld voor zo'n dingen...

dat van die 'hij zal misschien gaan kakken zijn...' vond ik wat derover...
maar ik vertelde aan tafel eens een mopje over twee serres met kaktussen en nog twee serres maar daar staat dan weer niks tussen...
en die ene collega haalde dan zijn neus op en zei: ja, van die pipikaka humor hou ik eigenlijk niet...

dat mopje vond ik dan weer wel kunnen, we zitten qua gevoeligheid voor pipikaka humor blijkbaar ook 'op een spectrum'... :shock:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht