• Peiling

‘Een hoofd vol laatjes en geen filter’

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

‘Een hoofd vol laatjes en geen filter’

Ongelezen bericht door Admin »

Er staat een raadselachtige, roze caravan voor ’t Dijksteeke in Roosendaal. ‘Brain on wheels’ staat erop. Wie de caravan binnengaat, stapt het brein binnen van iemand die autisme heeft.

Brain on Wheels is een van de manieren waarmee stichting Autisme Experience mensen wil laten ervaren wat er in het hoofd van iemand met autisme omgaat. Je ziet een documentaire en Ramses, de jongen waar het allemaal over gaat, is er ook om vragen te beantwoorden. ,,Maar wij willen ook in 2024 het eerste autisme belevingscentrum ter wereld openen. Alles om de stigma’s rond autisme te doorbreken. Want iedere autist is weer anders’’, vertelt Vincent Vermeer van Autisme Experience.

Roze sleurhut
,,Daar hoef ik niet in, want weet ik al’’, zegt Mark van Moort (38) uit Roosendaal als hij de roze sleurhut ziet. Ruim vijf jaar geleden werd bij hem de diagnose autisme gesteld. ,,Voor veel mensen slecht nieuws, maar voor mij was het een opluchting. Ik ben heel hard gecrasht in het verleden en vond nu opeens de goede zorg. Ik ben tien jaar zwaar depressief geweest, op het suïcidale af, en was zelfs opgenomen. Omdat mijn autisme niet behandeld werd, kwamen de depressies steeds terug.’’

Eenvoudig is het leven nog steeds niet, maakt hij duidelijk. ,,Ik heb niet alleen autisme, maar ook ADHD. Geen fijne combinatie. Als ADHD’er wil je constant prikkels opzoeken, als autist wil je die juist vermijden.’’

Mark is vandaag in ’t Dijksteeke aanwezig als ervaringsdeskundige op de informatiemarkt Prikkels, georganiseerd door MEE West-Brabant, voor mensen met autisme en hun omgeving. Allerlei organisaties geven hier informatie over hoe je het leven met autisme iets beter hanteerbaar kan maken.

Er is zelfs een silent disco en Kwispelkrachtig laat zien hoe speciaal getrainde honden kunnen helpen als ‘emotional support dog’. ,,Niet praten, maar doen’’, omschrijft Monique Deugd van Kwispelkrachtig. ,,Met die honden leren mensen samenwerken, maar ook relativeren. Lukt iets niet? De hond vindt het niet erg, je wereld stort niet in.’’

Mark geeft de jonge Australian shepherd Aslan een snoepje en laat hem tussen zijn benen door kruipen. ,,Dat doe je heel goed’’, prijst Monique. ,,Dit is een lastige oefening, want Aslan komt letterlijk in je bubbel. Hij voelt aan jou dat het oké is, dat heeft alles te maken met vertrouwen.’’

Rust, reinheid en regelmaat
,,En respect’’, vult Mark trots aan. Mark raakte zes jaar geleden arbeidsongeschikt, maar is nu op de weg terug. Dankzij een combinatie van ambulante hulp, een praatgroep en psychische hulp bij de ggz heeft hij geleerd dat het ouderwetse trio ‘rust, reinheid, regelmaat’ wonderen doet voor zijn overdrukke en prikkelgevoelige brein.

Hij kan heel goed uitleggen hoe het er in het hoofd van een autist aan toe gaat. ,,Voor mij moet de autoradio bijvoorbeeld altijd op een zender met een even nummer staan. Dat hebben meer mensen, maar ik stap toch weer in de auto om hem op een even zender te zetten, als ik weet dat hij op nummer 13 staat. Ook als ik al te laat ben voor mijn afspraak.’’

Doodmoe kan hij daarvan worden. ,,Een autist heeft geen filter’’, zegt hij. ,,Ik heb een hoofd vol laatjes. Als iemand vertelt ‘mijn tante heeft een herseninfarct gehad, gaan bij mij alle laatjes ‘herseninfarct’ open. Dan begin ik te praten over herseninfarcten, maar vergeet ik te vragen hoe het met die tante is. Ik praat makkelijk, maar ik ben niet zo sociaal als ik zou willen.’’

https://www.bndestem.nl/roosendaal/roos ... ~ac019cd5/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht