• Peiling

Tourette: 'Schelden is de minst voorkomende tic'

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Tourette: 'Schelden is de minst voorkomende tic'

Ongelezen bericht door Admin »

Informatiecampagne over Gilles de la Tourette: 'Schelden is de minst voorkomende tic'

Gilles de La Tourette: 'Een tikkeltje anders is heel normaal'
DEN HAAG - 'Stop daar nou eens mee', is het ergste wat je tegen een iemand kunt zeggen met het syndroom van Gilles de la Tourette. Dat zegt Hedy Uijting van Stichting Gilles de la Tourette. Voor kinderen betekent dat namelijk dat ze niet meer toe komen aan leren en alleen nog bezig zijn met proberen hun tics te onderdrukken. Daarom starten we deze maand met een campagne: 'Een tikkeltje anders is heel normaal’.

'Nog steeds krijgen we schrijnende verhalen te horen', vertelt Hedy Uijting. 'Zo was er een jongetje dat tijdens de zwemles naar de kleedkamer werd gestuurd door een boze zwemleraar omdat het kind niet wilde stoppen met zijn tics. Je moet je voorstellen hoe funest dat is voor de ontwikkeling en het zelfbeeld van een kind.' Voor de campagne zijn vier korte voorlichtingsfilms gemaakt met als belangrijkste boodschap: stop met de focus op tics.

In de films hoor je het verhaal van componist Erik Schurman (52 jaar) uit Den Haag en Scheveningse scholier Jelle Roos (10 jaar). Allebei hebben zij het syndroom van Gilles de la Tourette. Pas op zijn 46e komt Erik er achter dat hij Tourette heeft. 'Ik dacht altijd dat Gilles de La Tourette alleen maar schelden was, maar dat deed ik nooit. Ik zat wel continu te bewegen in de klas en dan dacht mijn leraar: hij let niet op, ik zet hem maar vooraan in de klas. Maar daarvan werden mijn tics nog erger, want dan wist ik dat iedereen naar mij zat te kijken. Vaak hoorde ik dan achter mij: hou nou eens op.'

Het syndroom van Gilles de la Tourette, of kortweg Tourette is een neuro-psychiatrische aandoening en komt naar schatting bij één op de honderd mensen voor. Door deze aandoening beweeg je plotseling en maak je geluiden waar je weinig controle over hebt. Alleen ontspanning doet de tics verminderen. Vaak wordt gedacht dat schelden het belangrijkste kenmerk is van mensen met Tourette, maar dat is juist de minst voorkomende tic. Van 15 mei tot 15 juni is het Europese Tourette Awareness maand.

'Ik vond het vervelend dat als je je anders gedraagt mensen ook anders naar je gaan kijken', vertelt Erik. 'Je krijgt toch dat je tot de rare club behoort. Dat is niet goed voor je zelfvertrouwen. Daar heb ik echt wel last van gehad.' Als hij thuis kwam pakte hij direct zijn gitaar zodat alles even verdween. 'Ik werd rustig en alle tics verdwenen. Het was fijn geweest als er toen meer bekend was over Gilles de la Tourette. Dan had ik mij niet zo onzeker en buitengesloten gevoeld.'

Ook Jelle heeft tics: 'Ik heb de tic dat ik op de fiets naar achteren moet kijken. Nee, dat is niet handig. En de tic dat ik voorover buig en mijn hoofd heen en weer beweeg. Ik heb meerdere tics maar schelden doe ik ook niet. Wel maak ik vaak een soort slikgeluiden.' De videocampagne waarin ook de moeder van Jelle wat vertelt, wordt onder andere ingezet als voorlichtingsmateriaal voor PABO-studenten.

'Negeer het'
Dat is belangrijk, zegt Jelles moeder Madicke, die ook leraar is. 'Ik sta zelf ook voor de klas en merk de informatieachterstand bij collega's. Inmiddels weet ik zelf dat een herhaling van steeds dezelfde bewegingen en geluiden zonder dat het kind daar bewust van is kan duiden op het symptoom van Tourette.' En het antwoord hoe daar dan het beste mee om te gaan komt van zoon Jelle zelf. 'Negeer het een beetje en vestig niet al je aandacht er op.'

https://www.omroepwest.nl/nieuws/458720 ... omende-tic
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht