• Peiling

"Ik voel me in de steek gelaten door mijn vriendengroep"

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

"Ik voel me in de steek gelaten door mijn vriendengroep"

Ongelezen bericht door Admin »

In onze samenleving wordt eenzaamheid vooral aan ouderen gelinkt, maar wist je dat veertien procent van de jongeren zich ook eenzaam voelt? Indira Deelstra (18) is een van deze jongeren.
LINDA.meiden spreekt haar over de oorzaak van haar eenzaamheid, wat het met haar doet en hoe en waar ze hulp heeft gezocht.

ADHD
In het begin van Indira’s jeugd is de eenzaamheid nog nergens te bekennen. Ze heeft een groep vrienden en op school gaat het goed. Totdat ze afscheid moet nemen van het reguliere onderwijssysteem. “Ik heb altijd problemen gehad met mijn ADHD en dit heeft ertoe geleid dat ik op mijn zestiende naar een andere school moest.”

Ze komt in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) terecht. “Als zestienjarige voelde ik me enorm geïntimideerd door alle twintigjarigen die daar rondliepen. Het contact met mijn vriendengroep van de middelbare school verwaterde, met als gevolg dat mijn sociale vaardigheden achteruitgingen en ik steeds moeilijker uit mijn woorden kwam.”

DEPRESSIE
Op een gegeven moment wordt Indira van school gestuurd en belandt ze in een depressie. “Al was ik me daar niet meteen bewust van. Toen ik het doorhad, was het eigenlijk al te laat. Ik had geen contact meer met vrienden, zat alleen maar op mijn kamer, kwam in een sociaal isolement en wist niet hoe ik daaruit moest komen.”

Hoe voelt die eenzaamheid voor haar? “Woede, verdriet, leegte, wanhoop en irritatie. Zo zou ik eenzaamheid omschrijven. Ik voelde me in de steek gelaten en ben hierdoor onwijs gesloten geworden. Daarnaast was de band met mijn moeder nooit goed en in de loop van de tijd ging die nog meer achteruit. Mijn vader heb ik helaas nooit gekend”, vertelt Indira.

OORZAKEN EENZAAMHEID
“Ik denk dat mijn eenzaamheid met meerdere factoren te maken heeft. Ik ging door een depressieve fase en externe factoren hadden voor een positieve verandering kunnen zorgen.” Toch trok ze zichzelf bewust terug, zodat ze ook zichzelf de schuld kon geven.

“Maar mijn oude vriendengroep had wel aan de bel kunnen trekken”, vervolgt Indira. “Ik vind dat ze me in de steek hebben gelaten. Ze wisten dat ik depressief was en dat ik kampte met gevoelens van eenzaamheid. Ik verwijt ze niks, maar soms ben ik toch teleurgesteld. Mensen wachten vaak te lang om op iemand af te stappen.”

HULP GEZOCHT
Via social media komt Indira bij de organisatie Join Us terecht. “Ik kwam een advertentie tegen met de tekst: ‘Hoe vaak voel jij je eenzaam?’ Toen ik dat las heb ik me direct aangemeld, en binnen een week nam de organisatie contact met me op. Ik had een intakegesprek over hoe ik ben als persoon, en ze gaven me de optie om een meeting bij te wonen.

Join Us brengt jongeren samen die eenzaam zijn, om zo het contact met anderen weer op te bouwen. Wat ik zo fijn vindt, is dat je alles mag doen op je eigen tempo. Begeleiders passen zich aan en iedereen heeft respect voor elkaar. Tijdens de meetings ging ik met een groep allerlei leuke activiteiten doen, zoals spelletjes, karaoke en lasergamen.”

STAP VOOR STAP
Door Join Us zijn Indira’s sociale vaardigheden verbeterd. “Een gesprek opstarten gaat makkelijker. Ik ben minder bang, maar contact met vreemden blijft een grote uitdaging. Op dit moment ben ik bezig mijn sociale vaardigheden in de praktijk te gebruiken. Op school gaat dit aardig, maar het sluiten van een vriendschap is nog lastig.

Ook zit ik nog steeds in een depressie. Hierdoor maak ik kleine stapjes. De angst dat ik een vriendschap niet kan volhouden of dat het verwatert heb ik nog regelmatig. Maar op dit moment is de basis gelegd, waar ik ontzettend trots op ben. Nu ben ik bezig om voor mezelf op te komen en juist die vriendschappen wél weer aan te gaan met mensen.”

linda.nl
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: "Ik voel me in de steek gelaten door mijn vriendengroep"

Ongelezen bericht door MARCDC »

ik denk dan... luxepaardje, verwend nest, ik wil ook wel een vriendengroep :oops:
Gebruikersavatar
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 aug 2022 20:43
Locatie: Sneek
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: "Ik voel me in de steek gelaten door mijn vriendengroep"

Ongelezen bericht door arjen37 »

MARCDC schreef: 25 okt 2022 18:18 ik denk dan... luxepaardje, verwend nest, ik wil ook wel een vriendengroep :oops:
Jaloers kreng! :evil:

Zij heeft het geluk gehad dat ze ergens terecht kon waar ze hulp op dat vlak kreeg. Wij missen zoiets, vooral in België is hulpverlening volgens mij moeilijk bereikbaar, en moeten het zelf maar zien te redden.

Mensen snappen ons ook niet: "Maar je hebt toch sociale contacten op het werk". Ja, maar geen vriendschappen. Dat is voor mij een ander cirkeltje. En als je bij iets komt omdat je eenzaam bent blijkt iedereen bejaard te zijn. Voor middelbare leeftijd is er weinig als je eenzaam bent.
Gebruikersavatar
Ananas
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 373
Lid geworden op: 05 sep 2022 12:51
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders

Re: "Ik voel me in de steek gelaten door mijn vriendengroep"

Ongelezen bericht door Ananas »

Alsof het leuk is om "de normale mens'' als vriend te hebben, geef mij maar die paar autisten die het snappen.
Bite me!
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: "Ik voel me in de steek gelaten door mijn vriendengroep"

Ongelezen bericht door MARCDC »

Ik denk dat vriendschap iets is als een spaarrekening waar je eerst heel veel moet opzetten voor je ooit eens kan gaan hopen om eens in nood iets terug te vragen... ook voor mensen met NT. Als je weinig 'nood' hebt is het misschien makkelijker om veel vrienden te hebben... maar 'a friend in need is a friend indeed'... het lijkt mij weinig waarschijnlijk dat als je al weinig te bieden hebt je veel vrienden gaat aantrekken.

Bij mezelf is dat dan eerder iets dat ik mogelijk uitstraal, zoiets van: ik word liever met rust gelaten, en er zijn dan wel een 3-tal mensen waar ik al eens mee afspreek om samen te gaan eten.
Gebruikersavatar
Snagglepuss
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 537
Lid geworden op: 01 jul 2022 19:05
Locatie: Prov. Utrecht
1e diagnose: Autisme

Re: "Ik voel me in de steek gelaten door mijn vriendengroep"

Ongelezen bericht door Snagglepuss »

MARCDC schreef: 25 okt 2022 18:18 ik wil ook wel een vriendengroep :oops:
8-)
Dit vind ik de meest hoogstaande taak van een verbintenis van twee mensen:
Dat elk de eenzaamheid van de ander beschermt.

Rainer Maria Rilke
Gebruikersavatar
Snagglepuss
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 537
Lid geworden op: 01 jul 2022 19:05
Locatie: Prov. Utrecht
1e diagnose: Autisme

Re: "Ik voel me in de steek gelaten door mijn vriendengroep"

Ongelezen bericht door Snagglepuss »

arjen37 schreef: 25 okt 2022 19:22 Mensen snappen ons ook niet: "Maar je hebt toch sociale contacten op het werk". Ja, maar geen vriendschappen.
Inderdaad een groot verschil, al kán een contact met een collega wel vriendschappelijk zijn. Maar dat blijft anders.
Dit vind ik de meest hoogstaande taak van een verbintenis van twee mensen:
Dat elk de eenzaamheid van de ander beschermt.

Rainer Maria Rilke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht