• Peiling

Kees Momma tekent het oude gemeentehuis van Rheden

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Kees Momma tekent het oude gemeentehuis van Rheden

Ongelezen bericht door Admin »

De Velpse tekenaar Kees Momma heeft een pentekening gemaakt van het inmiddels gesloopte gemeentehuis van Rheden. Het kunstwerk komt te hangen in het nieuwe raadhuis in De Steeg.

Burgemeester Carol van Eert had de landelijk bekende tekenaar gevraagd om een pentekening te maken van het oude gemeentehuis. Momma is vooral bekend als hoofdpersoon uit de bekroonde tv-documentaire Het beste voor Kees. In de film uit 2014 staat zijn autisme centraal. Hij was een regelmatige gast bij het televisieprogramma De Wereld Draait Door van Matthijs van Nieuwkerk.

Onafgebroken gewerkt
Nadat hij verschillende foto’s van het gemeentehuis had gemaakt, begon Momma op 31 januari met tekenen. Bijna onafgebroken werkte hij tot en met eind februari door. ,,Bijna elke dag heb ik van ’s ochtends vroeg tot laat in de middag intensief getekend. Ik vond deze opdracht één van de moeilijkste die ik gedurende de recente jaren heb uitgewerkt. Maar het resultaat leidt tot enorme voldoening en vreugde!”, aldus Momma.

Het origineel krijgt in 2024 een prominente plek in het nieuwe gemeentehuis in De Steeg. De tekenaar zal samen met Van Eert de pentekening onthullen. Maar ook liefhebbers van het werk van Momma kunnen er dagelijks van genieten. Zij kunnen vanaf zaterdag 19 november voor 100 euro een duplicaat zonder lijst bestellen bij de boekhandels in Dieren en Velp.

Hij tekende de Arena
Momma heeft al veel pentekeningen op zijn naam staan. Zo tekende hij onder meer de Amsterdam Arena en het stadhuis in Gouda. Toch zegt hij over de tekening van het Rhedense gemeentehuis: ,,Het werken aan deze opdracht betekende een gigantische opgave die ongelooflijk veel inspanning heeft gekost. Ik heb mijn uiterste best gedaan om het gemeentehuis zo realiteitsgetrouw mogelijk weer te geven. Naar mijn indruk is het werk echt schitterend geworden.”

gelderlander.nl
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht