• Peiling

Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.

Herkenbaar?

Je mag 1 optie selecteren

 
 
Bekijk resultaten

Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Ongelezen bericht door Admin »

Autistics make other people uncomfortable, and we do this almost instantly upon meeting. In my communications classes, I teach about the 50 to 500 milliseconds during which most people develop first impressions. These impressions are difficult, nearly impossible, to counteract with evidence and familiarity.

Abstract
Individuals with autism spectrum disorder (ASD), including those who otherwise require less support, face severe difficulties in everyday social interactions. Research in this area has primarily focused on identifying the cognitive and neurological differences that contribute to these social impairments, but social interaction by definition involves more than one person and social difficulties may arise not just from people with ASD themselves, but also from the perceptions, judgments, and social decisions made by those around them. Here, across three studies, we find that first impressions of individuals with ASD made from thin slices of real-world social behavior by typically-developing observers are not only far less favorable across a range of trait judgments compared to controls, but also are associated with reduced intentions to pursue social interaction. These patterns are remarkably robust, occur within seconds, do not change with increased exposure, and persist across both child and adult age groups. However, these biases disappear when impressions are based on conversational content lacking audio-visual cues, suggesting that style, not substance, drives negative impressions of ASD. Collectively, these findings advocate for a broader perspective of social difficulties in ASD that considers both the individual’s impairments and the biases of potential social partners.

How to cite this article: Sasson, N. J. et al. Neurotypical Peers are Less Willing to Interact with Those with Autism based on Thin Slice Judgments. Sci. Rep. 6, 40700; doi: 10.1038/srep40700 (2016).

Lees het volledige artikel hier: http://www.tameri.com/wordpress/autisti ... instantly/
Marcel
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 aug 2022 13:31

Re: Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Ongelezen bericht door Marcel »

Zijn er meer mensen hier die dit heel erg herkennen?
Gebruikersavatar
madberry
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2022 14:53
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders
Contacteer:

Re: Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Ongelezen bericht door madberry »

Zeker wel als iemand eenmaal een slechte eerste indruk heeft dan kun je die indruk erna moeilijk weer corrigeren.
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Ongelezen bericht door enno »

Zeker. Ik plaatste het zelf in een ASS-groep op Facebook, en daar kwamen ook heel wat reacties op.
Gebruikersavatar
Solipsist
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: 09 sep 2022 23:14
Locatie: Zuid-Holland
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: ADHD

Re: Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Ongelezen bericht door Solipsist »

Ja.
Hoepla! Autist, Vermijder, ADD'er.
Praktiserend solipsist; Slechts ik besta, de rest is geneuzel in mijn brein.
Gebruikersavatar
Klapstoel
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 jul 2022 21:36
Locatie: Brabant
1e diagnose: Autisme

Re: Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Ongelezen bericht door Klapstoel »

Misschien glimlacht de gemiddelde autist niet genoeg ofzo :P Of wat is de reden? Geen oogcontact? Teveel oogcontact?
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Ongelezen bericht door Admin »

Ik denk dat ik het vaak wel zo ervaar. Dat de ander zich niet comfortabel voelt.
Overigens voel ik me ook vaak oncomfortabel tijdens sociaal contact, met name dat met neurotypische mensen. Mogelijk straal ik dat dan onbewust ook uit. :)

EDIT: Poll toegevoegd.
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 547
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Ongelezen bericht door Alba »

Nee. Voor mij niet herkenbaar (althans niet in relatie tot mijn eigen autisme; het beschreven mechanisme van de 'eerste indruk' ken ik natuurlijk wel).

Ik herken mij ook niet in de beschrijving "Individuals with autism spectrum disorder (ASD), including those who otherwise require less support, face severe difficulties in everyday social interactions." Mijn autisme uit zich op totaal andere gebieden. Met sociale interactie heb ik weinig tot geen moeite, hoewel ik er ook geen enkel probleem mee heb om dagen achtereen alleen te zijn en totaal niemand te spreken. Maar als ik wel 'onder de mensen' kom kan ik probleemloos meedoen in alle koetjes-en-kalfjes en wat dies meer zij, ook wanneer het me eigenlijk geen klap interesseert. Misschien ben ik in dat opzicht gewoon ook redelijk neurotypisch: ik vind het prettig als interactie een beetje soepel verloopt, ook omdat er vast nog wel een keer een moment komt dat ik het inhoudelijk met iemand oneens moet zijn. Dan is het handig om niet al bij voorbaat je krediet te hebben verspeeld door een ongemakkelijk eerste contact.

Wat misschien ook helpt is dat ik zelf vrij makkelijk de regie pak in een gesprek, waardoor je deels ook zelf de koetjes-en-kalfjes kunt bepalen. En voor die k&k kan ik meestal ruimschoots putten uit gekke details die mij door mijn autisme zijn opgevallen. 😉
Marcel
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 aug 2022 13:31

Re: Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Ongelezen bericht door Marcel »

Het is even de vraag wat ze bedoelen met 'severe'. Ik ervaar op het sociale vlak wel degelijk problemen, maar of die severe zijn weet ik even niet.
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 547
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Ongelezen bericht door Alba »

Marcel schreef: 15 dec 2022 19:02 Het is even de vraag wat ze bedoelen met 'severe'. Ik ervaar op het sociale vlak wel degelijk problemen, maar of die severe zijn weet ik even niet.
Ik vind de sociale component in de autismecriteria sowieso altijd een beetje lastig, omdat ik de sterke nadruk die daar van oudsher op wordt gelegd bij mijzelf veel minder herken. In mijn achterhoofd houd ik daarom nog altijd rekening met de mogelijkheid dat ik eigenlijk geen 'echte' autist ben. Wel moet ik erkennen dat ik een sterk verminderde behoefte aan sociale interactie heb en ook niet heel erg goed ben in het onderhouden van vriendschappen als de dagelijkse (vaak meer inhoudelijke) raakvlakken met iemand wegvallen - bijv. omdat iemand verhuist of een andere baan krijgt. (Hoewel bij mij het gevoel van 'eens een vriend, altijd een vriend' weer wel veel sterker is dan bij de gemiddelde ander. Ik merk dat mensen vaak veel meer waarde hechten aan hoe lang geleden het laatste contact was, terwijl voor mij vooral het gevoel van vertrouwdheid blijft bestaan, ook al heb ik iemand al 20 jaar niet meer gesproken. Waarin ik dan mogelijk tekortschiet is het ook blijven onderhouden van een contact. Daarbij speelt overigens wel een andere autistische eigenschap van mij een rol: ik ervaar meer logistieke hobbels in mijn dagelijkse functioneren. Ik doseer daardoor (bijna onbewust) mijn activiteiten meer, waardoor er automatisch ook grotere tussenpozen vallen in sociale contacten. Het lijkt ook alsof ik tijd anders ervaar: waar de ander misschien denkt "goh, al lang niet meer gesproken" voelt het voor mij nog bijna als gisteren.)

Verder kan het natuurlijk ook zijn dat ik gewoon een plaat voor mijn kop heb. Dat ik zelf sociale interactie niet als lastig ervaar, maar niet doorheb dat ik daarin toch minder spontaan of vaardig ben dan de overige 98-99% van de bevolking. 😉
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Ongelezen bericht door Admin »

Gebruikersavatar
EgoSum
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mei 2023 14:24
1e diagnose: Autisme

Re: Autistics Make Others Uncomfortable, Instantly

Ongelezen bericht door EgoSum »

Zeker herkenbaar. Ik had tijden geleden al de conclusie getrokken dat anderen zich oncomfortabel voelen bij mij en contact mijden (alhoewel ik zelf ook niet echt veel moeite doe :mrgreen: ).
Na dat besef ben ik er ook op gaan letten (ik kan wel degelijk lichaamstaal lezen als ik er echt op let - en na het lezen erover). Bij het voorstellen zie ik dat ik tijdens de eerste indrukken al in een buiten-gemiddeld hokje wordt geplaatst.
Ik lig daar niet wakker van, maar het sijpelt ook door in 'zakelijke' interacties. Je wordt anders behandeld.

Al enkele keren meegemaakt met een 'klusjesman' (dakdekker, verhuizer ofzo): je probeert een normaal praatje te maken, meer 'omdat het moet', en dan krijg ik kortaf antwoorden. Even later komen ze een buurman tegen (die ze voor de eerste keer zien) en een minuut later staan ze over hun gezin of vakantie te praten :roll:

Misschien merken mensen dat het mij eigenlijk niet zo interesseert. Daar komt het afwijkende gedrag bij (aankijken, reacties, gespreks onderwerpen) en dan hebben ze daar geen zin in. Ik kan me dat wel voorstellen.
Het kan ook met mijn voorkomen of gebruik van taal te maken hebben. Ik ben in Brabant opgegroeid, iedereen om mij heen sprak met een Brabants accent, maar ik sprak ABN met vaak ook 'moeilijke' woorden. Ik beheers de gewone 'koeitjes en kalfjes' taal niet. Moet ook vaak lang nadenken voordat ik kan antwoorden. Op fora merk ik ook dat ik niet de taal spreek van de gemiddelde bezoeker en dat er vaak anders op me gereageerd wordt.
Plaats reactie