• Peiling

Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.

Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Je mag 1 optie selecteren

 
 
Bekijk resultaten

Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Ongelezen bericht door Admin »

Links afslaan terwijl je eigenlijk naar rechts had gemoeten… We hebben het allemaal wel eens gedaan. Overkomt het je daarentegen wel heel vaak? Dan kan het maar zo dat je (een milde vorm van) ruimtelijke dyslexie hebt.

Ruimtelijk driedimensionaal
Ruimtelijke dyslexie betekent niet meteen dat je minder intelligent bent. Je kunt slim zijn en alsnog verdwalen zonder het door te hebben. Ruimtelijke dyslexie wordt ook wel Developmental Topographical Disorientation genoemd, afgekort: DTD. Een neuroloog beschrijft het als volgt: “Mensen met DTD hebben een totaal gebrek aan talent om een ruimtelijk driedimensionaal plan te maken in hun hersenen op basis van wat hun ogen doorsturen vanuit de omgeving”, aldus neuroloog Phyllis Vanwalleghem.

Slecht in oriëntatie
Ze vervolgt: “Je hebt mensen die meteen weten waar het noorden ligt en dus goed zijn in oriëntatie. Je hebt de gemiddelde persoon die even de omgeving moet scannen om te zien aan welke straatkant hij of zij zich bevindt en dan heb je degenen die slecht zijn in oriëntatie en zich dus echt grondig moeten situeren. Op dat alleruiterste puntje van het spectrum bevinden zich degenen met ruimtelijke dyslexie. Zij zijn zo onnoemelijk slecht in oriëntatie dat het zeer storend is en hen zelfs invalideert.”

Zeldzaam
De aandoening is heel zeldzaam, dus de kans is groot jij soms gewoon even de weg kwijt bent en niet meteen last hebt van ruimtelijke dyslexie. Denk je er toch last van te hebben? Volgens de neuroloog kun je een aantal dingen doen om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. “Vraag altijd dat men de weg aan je uitlegt aan de hand van visuele steunpunten. Bijvoorbeeld: ‘Wandel tot aan het postkantoor. Daar zie je een rood vlaggetje wapperen. Loop tot aan dat vlaggetje.’ Ook de gps brengt je al een heel eind. Die hulpmiddelen gaan er niet voor zorgen dat je plots heel goed wordt in oriëntatie, maar ze maken je leven wél gemakkelijker.”

marieclaire.nl
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Ongelezen bericht door MARCDC »

mijn vrouw zegt regelmatig: hier nu naar links... als ze rechts bedoelt...
ze bedoelt dan wel rechts, maar zegt links... met haar navigatietalent is echt niks mis.

Exact hetzelfde met links en rechts heb ik niet, wel vaak met andere zaken dat ik net het omgekeerde zeg van wat ik bedoel...
de toehoorder weet natuurlijk niet waar het dan mis loopt maar krijgt gewoon de foute info binnen...
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Ongelezen bericht door Admin »

Ik draag altijd overhemden met een bakboord. Die zit dus links.
Zo onthoud ik het. ;)

On-topic, ik haal links en rechts wel eens door elkaar, maar ik vermoed (vrees) dat dat in mijn geval toch vooral een kwestie van domheid is.
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 547
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Ongelezen bericht door Alba »

En ik maar denken dat jullie allebei uurwerkfans zijn, omdat je dan weet welke hand (pols?) links is... 😉
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Ongelezen bericht door Admin »

Dat werkt vrij goed gedurende de dag. 's Morgens verraadt het stukje niet door de zon gebruinde huid op de linkerpols deze als zodanig. 's Zomers dan. In de winter houd ik voor de zekerheid mijn horloge des nachts om.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Ongelezen bericht door MARCDC »

Je linkerhand is waar je duim rechts zit, zo, nu verwissel je ze nooit meer :D
Gebruikersavatar
Klapstoel
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 jul 2022 21:36
Locatie: Brabant
1e diagnose: Autisme

Re: Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Ongelezen bericht door Klapstoel »

Hmmmmmmm ik vermoed dat ik dit heb! Ik haal niet links en rechts door elkaar maar wel oost en west en ik kan totaal niet navigeren zonder google maps, kan niet autorijden waarschijnlijk mede daardoor... Als ik hier de wijk uit loop heb ik snel geen flauw idee meer waar ik ben en hoe ik terug kom zonder google maps... Heb ook geen gevoel voor afstanden en snelheid, echt nul.
Gebruikersavatar
Liona
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2023 14:03
Locatie: Groningen
1e diagnose: Autisme

Re: Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Ongelezen bericht door Liona »

Ik moet er altijd wel even over nadenken en soms als ik moe ben moet ik zelfs even naar mijn handen kijken.
Links is waar duim en wijsvinger een L vormen.
Heb hetzelfde met windstreken.
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 547
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Ongelezen bericht door Alba »

Klapstoel schreef: 09 jan 2023 21:28 Hmmmmmmm ik vermoed dat ik dit heb! Ik haal niet links en rechts door elkaar maar wel oost en west en ik kan totaal niet navigeren zonder google maps, kan niet autorijden waarschijnlijk mede daardoor... Als ik hier de wijk uit loop heb ik snel geen flauw idee meer waar ik ben en hoe ik terug kom zonder google maps... Heb ook geen gevoel voor afstanden en snelheid, echt nul.
Kan ook gewoon met gebrekkig overzicht ten gevolge van autisme te maken hebben.
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 547
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Ongelezen bericht door Alba »

Admin schreef: 09 jan 2023 20:01 Dat werkt vrij goed gedurende de dag. 's Morgens verraadt het stukje niet door de zon gebruinde huid op de linkerpols deze als zodanig. 's Zomers dan. In de winter houd ik voor de zekerheid mijn horloge des nachts om.
Ik heb om die reden altijd een auto bij me. Raak alleen in landen waar ze van de 'verkeerde kant' zijn vaak wat in de war. 🤔
Online
Marcel
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 aug 2022 13:31

Re: Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Ongelezen bericht door Marcel »

Ik moet bij elke verkeerssituatie nadenken. Vaak weet ik het pas als de situatie geweest is. 'Oh, ik had eigenlijk voorrang' (of andersom . . . .)
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Verwar je links en rechts regelmatig met elkaar?

Ongelezen bericht door Admin »

:)

Ik zou het even melden als je de weg op gaat. Dan blijf ik voor de zekerheid binnen. ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht