• Peiling

Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door Admin »

Kennis over hoogbegaafdheid kan helpen bij problemen die tot een beroep op de ggz leiden, schrijven Pauline Coret Bökenkamp en Noks Nauta van het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen.

Pauline Coret Bökenkamp en Noks Nauta4 februari 2023, 01:00

Pieter Smit (1967), zoon van een akkerbouwer uit de Noordoostpolder, vertelt in de rubriek ‘Zin in het alledaagse’ (Trouw, 12 januari) over zijn ervaringen in werk en relaties. Hij liep tegen diverse knelpunten aan, waaronder niet kunnen overzien van complexe situaties en moeite met rijtjes uit het hoofd leren. Ontmoetingen kosten hem veel energie. Dit zou te verklaren zijn met zijn diagnose asperger.

Opvallend is dat hij de term asperger gebruikt, terwijl deze in de diagnostische praktijk al jaren niet meer wordt gebruikt. Asperger valt onder de bredere term Autisme Spectrum Stoornissen (ASS). De diagnose ‘syndroom van Asperger’ had wat ons betreft wel toegevoegde waarde, omdat bij deze mensen kenmerken van hoogbegaafdheid voorkomen, die bij mensen met ASS doorgaans ontbreken. Kennis over hoog­begaafdheid kan dan veel helderheid geven.

Wij zijn allebei hoogbegaafd en we werken al vele jaren met hoogbegaafde volwassenen. Ook geven we uitleg aan mensen in de ggz over hoogbegaafdheid bij volwassenen.

Hoogbegaafdheid vatten we op als het hebben van een hoge intelligentie (op een erkende test een score vanaf circa 130), waarbij we onder meer een combinatie zien met sterke autonomie, hoge prikkelgevoeligheid, gedrevenheid en scheppingsgerichtheid. Deze kenmerken komen niet bij iedereen voor en pakken ook niet altijd positief uit. Niet alle hoogbegaafden hebben de ruimte gekregen zich positief te ontwikkelen, thuis en/of op school. Ook iemands persoonlijkheid speelt mee.

Niet geschoold
We zien dat de termen autisme en asperger vaak door mensen worden gebruikt die professioneel niet zijn geschoold in diagnostiek. Daardoor wordt de term ook vaak ten onrechte gebruikt.

Ook denken veel mensen dat hoogbegaafdheid en autisme bij elkaar horen, wat beslist niet waar is. Het zijn verschillende dingen die een enkele keer samen voorkomen. Wij zien vooral veel hoogbegaafden die een onterechte diagnose ASS hebben gekregen.

In de ggz wordt praktisch nooit aandacht besteed aan (mogelijke) hoogbegaafdheid. Wanneer wij kennis aanbieden over hoogbegaafdheid, ontstaan zelfkennis en acceptatie. Met als gevolg een grotere mate van levensvreugde.

Daarom pleiten wij ervoor om bij verschijnselen van een (mogelijke) Autisme Spectrum Stoornis én een hoge intelligentie expliciet aandacht te geven aan hoogbegaafdheid. Psychoeducatie kan dan heel veel opleveren in het begrijpen van en leren omgaan met hun hoogbegaafdheid. Soms vallen de verschijnselen die hebben geleid tot de diagnose ASS zelfs weg.

Trouw
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door MARCDC »

bij een autisme diagnose zoals die ik gehad heb hoort een iq test.
Dan stellen ze ook vast als je hoogbegaafd bent.
Al denk ik dat de term hoogbegaafd niet hetzelfde betekent als in dat bepaald percentiel zitten met je gemeten iq?
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door Admin »

Wikipedia schreef:Een IQ hoger dan 97,5% van de bevolking wordt veelal als maat voor hoogbegaafdheid genomen. Dat komt neer op een IQ vanaf 130, getest volgens David Wechsler. Deze grens varieert van 136, 140 tot 142 in andere tests.
Pug
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2022 22:16
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door Pug »

Admin schreef: 30 jun 2023 20:50
Wikipedia schreef:Een IQ hoger dan 97,5% van de bevolking wordt veelal als maat voor hoogbegaafdheid genomen. Dat komt neer op een IQ vanaf 130, getest volgens David Wechsler. Deze grens varieert van 136, 140 tot 142 in andere tests.
En daarmee is de "diagnose" HB direct ook compleet waardeloos. Het zegt namelijk, in principe, enkel wat over je IQ, maar dat zegt je IQ zelf natuurlijk ook al.

Bovenstaand artikel is overigens vrij schaamteloos. Twee psychologen die nog niet eens een diagnose ASS mogen stellen (dat mogen alleen psychiaters, of psychologen bij de GGZ), beslissen ineens dat mensen met een diagnose ASS helemaal geen ASS hebben, maar HB - een diagnose die iedereen met een getuigschrift "IQ-tester" mag stellen. Met potentieel schadelijke gevolgen.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door MARCDC »

ik vind de titel wat vreemd omdat bij mijn diagnose ook een iq test hoorde, had ik hoogbegaafd geweest, dan was dat daar ook uitgekomen, maar het staat dan wel min of meer los van de diagnose.
Min of meer want uit de is test komt blijkbaar vaak een niet-gelijkmatige verdeling van de gemeten iq-aspecten (werkgeheugen, planmatig, woordenschat, abstract denken)... bij mij zaten die eerste twee tussen 100 en 105 en de andere twee waren veel hoger... wat dan een indicatie heeft van interne chaos in de hersenen...
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 547
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door Alba »

Pug schreef: 30 jun 2023 22:16
Admin schreef: 30 jun 2023 20:50
Wikipedia schreef:Een IQ hoger dan 97,5% van de bevolking wordt veelal als maat voor hoogbegaafdheid genomen. Dat komt neer op een IQ vanaf 130, getest volgens David Wechsler. Deze grens varieert van 136, 140 tot 142 in andere tests.
En daarmee is de "diagnose" HB direct ook compleet waardeloos. Het zegt namelijk, in principe, enkel wat over je IQ, maar dat zegt je IQ zelf natuurlijk ook al.

Bovenstaand artikel is overigens vrij schaamteloos. Twee psychologen die nog niet eens een diagnose ASS mogen stellen (dat mogen alleen psychiaters, of psychologen bij de GGZ), beslissen ineens dat mensen met een diagnose ASS helemaal geen ASS hebben, maar HB - een diagnose die iedereen met een getuigschrift "IQ-tester" mag stellen. Met potentieel schadelijke gevolgen.
Beide dames kramen wel meer onzin uit, zoals hun constatering dat het 'opmerkelijk' is dat Piet 1967 nog de term Asperger gebruikt. Kennelijk is hun niet bekend dat met de verschijning van DSM 5 oude diagnoses niet zijn omgezet naar de nieuwe terminologie. Verder is het onjuist dat bij mensen met Asperger standaard kenmerken van hoogbegaafdheid voorkomen. Je kunt alleen stellen dat er in die groep geen kenmerken van laagbegaafdheid voorkomen, wat ook niet verbazend is aangezien de criteria voor Asperger stelden dat er sprake moest zijn van een normaal tot hoog IQ.

'Opmerkelijk' is overigens dat ik zelf in het kader van mijn ASS-diagnose nooit een IQ-test heb hoeven doen, terwijl ik zelfs twee keer ben gediagnosticeerd. Daar zou vermoedelijk ook weinig zinnigs uit gekomen zijn, omdat tests in het verleden een nogal disharmonisch intelligentieprofiel lieten zien, wat de pret (lees: de totaalscore) toch enigszins drukte. ;)
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door MARCDC »

Misschien kunnen ze hun bevindingen beter opsparen tot blijkt dat het percentage hoogbegaafden die ook een diagnose autisme hebben sterk afwijkt van 2,5%. Met dat disharmonisch intelligentieprofiel zou je eigenlijk eerder verwachten dat het beduidend lager is, dat de hoogbegaafden zich eerder niet bij de autisten bevinden...

Ik vermoed dat ze willen argumenteren dat hoogbegaafden die geen autisme hebben soms niet te onderscheiden zijn van autisten, ook moeite hebben met sociale interactie, moeilijk werk vinden om die reden, zich moeilijk kunnen inleven in mensen die een iq hebben van onder de 115... maar dat de insteek om hun psychisch te ondersteunen met die problematiek die wel werkt met autisten totaal niet werkt met hoogbegaafden, en omgekeerd...
Pug
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2022 22:16
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door Pug »

Hoogintelligentie/"hoogbegaafdheid" (=IQ>130) levert op zich ook sociale problemen op - een IQ-verschil van 20 tot 30 tussen verschillende mensen bemoeilijkt sociaal contact en wederzijds begrip enorm. Enkele jaren geleden was er een studie die opmerkte dat mensen met een IQ>130 gemiddeld genomen minder nood hebben aan sociaal contact - ten dele omdat ze zich graag bezig hielden met hun projectjes, ten dele omdat sociaal contact in het algemeen toch minder voldoening gaf. Dat maakt ze niet direct autistisch, dat klopt. Dat maakt ze echter ook niet direct "hoogbegaafd", waar direct veel meer andere kenmerken bij worden verondersteld. Het is gewoon typisch voor iemand met een hoog IQ.
Alba schreef: 01 jul 2023 08:06
Pug schreef: 30 jun 2023 22:16
Admin schreef: 30 jun 2023 20:50
Wikipedia schreef:Een IQ hoger dan 97,5% van de bevolking wordt veelal als maat voor hoogbegaafdheid genomen. Dat komt neer op een IQ vanaf 130, getest volgens David Wechsler. Deze grens varieert van 136, 140 tot 142 in andere tests.
En daarmee is de "diagnose" HB direct ook compleet waardeloos. Het zegt namelijk, in principe, enkel wat over je IQ, maar dat zegt je IQ zelf natuurlijk ook al.

Bovenstaand artikel is overigens vrij schaamteloos. Twee psychologen die nog niet eens een diagnose ASS mogen stellen (dat mogen alleen psychiaters, of psychologen bij de GGZ), beslissen ineens dat mensen met een diagnose ASS helemaal geen ASS hebben, maar HB - een diagnose die iedereen met een getuigschrift "IQ-tester" mag stellen. Met potentieel schadelijke gevolgen.
Beide dames kramen wel meer onzin uit, zoals hun constatering dat het 'opmerkelijk' is dat Piet 1967 nog de term Asperger gebruikt. Kennelijk is hun niet bekend dat met de verschijning van DSM 5 oude diagnoses niet zijn omgezet naar de nieuwe terminologie. Verder is het onjuist dat bij mensen met Asperger standaard kenmerken van hoogbegaafdheid voorkomen. Je kunt alleen stellen dat er in die groep geen kenmerken van laagbegaafdheid voorkomen, wat ook niet verbazend is aangezien de criteria voor Asperger stelden dat er sprake moest zijn van een normaal tot hoog IQ.

'Opmerkelijk' is overigens dat ik zelf in het kader van mijn ASS-diagnose nooit een IQ-test heb hoeven doen, terwijl ik zelfs twee keer ben gediagnosticeerd. Daar zou vermoedelijk ook weinig zinnigs uit gekomen zijn, omdat tests in het verleden een nogal disharmonisch intelligentieprofiel lieten zien, wat de pret (lees: de totaalscore) toch enigszins drukte. ;)
Ja, dat stuk rammelt aan alle kanten. Ze bevestigen bij mij alleszins de indruk dat het wereldje van de "hoogbegaafdheid" zich eerder situeert tussen de wereldjes van de homeopathie en New Age, dan in die van de reguliere psychische zorg.

Blijkbaar wordt een IQ-test inderdaad niet standaard afgenomen, zeker niet bij volwassenen die voor een diagnose ASS gaan. Dat vond ik apart, maar het er vermoedelijk mee te maken dat het intelligentieniveau van een volwassene meestal wel ongeveer uit gesprekken blijkt? Bij een kind is dat vaak heel moeilijk vast te stellen.
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 547
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door Alba »

Pug schreef: 01 jul 2023 13:34 Blijkbaar wordt een IQ-test inderdaad niet standaard afgenomen, zeker niet bij volwassenen die voor een diagnose ASS gaan. Dat vond ik apart, maar het er vermoedelijk mee te maken dat het intelligentieniveau van een volwassene meestal wel ongeveer uit gesprekken blijkt? Bij een kind is dat vaak heel moeilijk vast te stellen.
Ik vermoed dat het inderdaad zoiets is. En de vraag waarom een kind niet goed kan meekomen op school speelt in die fase natuurlijk ook niet echt meer, zeker als je al zonder problemen een universitaire opleiding hebt afgerond. Verder spelen mogelijk ook de gerapporteerde 'problemen' een rol. Als die niet in belangrijke mate liggen op het terrein van sociaal 'geen aansluiting vinden' is er ook niet direct een reden om in de richting van Noks Nauta (ik moet bij haar altijd aan "hou je erbuiten, Cock" denken) verder onderzoek te verrichten. Ik kan mij herinneren dat bij mijn diagnose meer is gekeken naar de mogelijkheid van vermijdende persoonlijkheid- of angststoornissen (waarbij overigens slechts een sluimerende vorm van arachnofobie werd geconstateerd).

Bij de kruistocht voor erkenning van hoogbegaafdheid (en vergelijkbare kruistochten) kan ik mij overigens ook nooit aan de indruk onttrekken dat het gevoel zelf miskend te zijn geweest, leidt tot een soort van "als je een hamer hebt, lijkt elk probleem een spijker".
Pluisebol
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2023 07:06

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door Pluisebol »

Wat kan iemand die hoogbegaafd is met autisme doen?
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 547
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door Alba »

Pluisebol schreef: 01 jul 2023 21:42 Wat kan iemand die hoogbegaafd is met autisme doen?
Compenseren en camoufleren? ;)
Pluisebol
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2023 07:06

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door Pluisebol »

Helaas snap jij niet hoe het gaat met meeste autisten.
Een toneelspel werkt niet zonder sociale omgeving.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door MARCDC »

Pluisebol schreef: 01 jul 2023 22:02 Helaas snap jij niet hoe het gaat met meeste autisten.
Een toneelspel werkt niet zonder sociale omgeving.
Dit vind ik niet lief.
Als iemand mogelijk voor zichzelf spreekt hoe die zelf in het leven staat met autisme, hoeft dat niet direct te betekenen dat hij niet snapt hoe het gaat met de meeste autisten.
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 547
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: Autisme-diagnose blijkt soms hoogbegaafdheid te zijn

Ongelezen bericht door Alba »

Pluisebol schreef: 01 jul 2023 22:02 Helaas snap jij niet hoe het gaat met meeste autisten. Een toneelspel werkt niet zonder sociale omgeving.
Kan zijn. Ik ben dan ook een Aspergergeval onder DSM-IV. Maar het helpt misschien om je vraag dan niet tot één zin te beperken en wat toelichting te geven wat je precies bedoelde?

Overigens zit er wel een kern van waarheid in wat ik schreef. Met een bovengemiddeld IQ is compenseren en camoufleren een stuk eenvoudiger. En dat hoeft ook niet tot toneelspel te leiden. Zelf speel ik geen toneel, of in elk geval niet meer dan de gemiddelde NT'er dat net zo goed doet. Ik gebruik alleen mijn IQ in plaats van mijn EQ en tracht daarmee mijn gebrek aan sociale intuïtie te compenseren. En zodoende camoufleer ik dan misschien inderdaad mijn autisme, but who cares. Het gaat om het resultaat.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht