• Peiling

De 29-jarige Sanaz dealt al sinds de basisschool met dyslexie.

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1977
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

De 29-jarige Sanaz dealt al sinds de basisschool met dyslexie.

Ongelezen bericht door Admin »

De 29-jarige Sanaz dealt al sinds de basisschool met dyslexie. "Toen ik nog een klein kind was, begreep ik niet wat dyslexie was, maar toen ik ouder werd, kwam ik erachter wat het precies was en ging ik er kapot aan." In deze aflevering van de Mental Health Club- podcast bespreekt zij met Tannaz en psychologe Dianne Hofstee welke mentale gevolgen het hebben van dyslexie met zich meebrengt.

JEUGD
Op haar vijfde verliet Sanaz Iran voor Nederland en op haar zesde mocht ze naar een Nederlandse basisschool. Na een korte tijd hadden de docenten al door dat ze moeite had met taal. Door een test kwam Sanaz er al snel achter dat ze dyslexie had. "Ik had het gevoel dat ik de domste van de klas was. Iedereen kon al goed lezen en schrijven en bij mij ging dat veel moeizamer. Als we moesten samenwerken, werd ik als laatste gekozen. Ze riepen dan dat ze niet met zo’n dombo als ik wilden samenwerken."

DEPRESSIEVE KLACHTEN
Op de middelbare school werd voor Sanaz steeds duidelijker wat dyslexie nou precies was. Dat zorgde voor onzekerheden die zodanig schade aanrichtten dat ze er depressieve klachten van kreeg. "Als ik wist dat ik een dictee had, ging ik met buikpijn de klas in. Ik wist: daar komt weer een onvoldoende aan."

IMPACT OP MENTALE GEZONDHEID
Volgens psychologe Dianne kan dyslexie een enorme impact hebben op je mentale gezondheid. "Je gaat denken van jezelf dat je dom bent en andere mensen kunnen je ook zo bestempelen. Als kind trek je je dan sneller terug of ben je sneller emotioneel. Op latere leeftijd kan dit ervoor zorgen dat je je gaat isoleren en kan het zelfs je zelfbeeld aantasten."

STRESS
Sanaz kreeg door haar dyslexie niet alleen mentale klachten, maar ook fysieke klachten. "Ik heb door alle stress die ik ervan kreeg last gekregen van migraine en van mijn maag." Volgens Dianne ontstaan deze fysieke klachten doordat kinderen nog niet goed weten hoe ze moeten omgaan met stress.

ACCEPTATIE
In het derde jaar van de middelbare school accepteerde Sanaz pas echt dat ze dyslexie had. "Ik kreeg na mijn Cito-toets een vmbo basis-advies. Ik mocht in het derde jaar naar vmbo kader, maar dit beviel me helemaal niet. Ik kwam iedere dag huilend thuis en ik was vaak ziek. Toen zei mijn moeder tegen mij dat ik een stapje terug moest doen. Ik ging weer terug naar vmbo basis en ik voelde me weer mezelf. Mijn klasgenoten accepteerden me voor hoe ik was."

DOORZETTEN
Het ging een tijdje goed met Sanaz totdat ze op het mbo kwam. Daar begon het drama weer van vooraf aan. Ze kreeg van veel leraren te horen dat ze het niveau niet aankon. Ze wilde opgeven, maar haar moeder en haar zus zeiden dat ze niet moest opgeven. "Mijn moeder en mijn zus zeiden tegen mij dat ze me op deze manier niet herkende, iemand die wil opgeven. Ik lag huilend op bed, totdat ik op een gegeven moment dacht: weet je wat? Ik ga ze laten zien dat ik het wel kan. Ik leerde heel hard en ik maakte net als alle kinderen de toetsen."

ZELFBEELD
Dianne vertelt hoe je je ervoor kan zorgen dat je niet aan jezelf gaat twijfelen door mensen uit je omgeving. "Het is belangrijk dat je aan je zelfbeeld gaat werken. En niet te vergeten: geef aan wat het met je doet als iemand je bijvoorbeeld dom noemt, zodat je een beetje erkenning krijgt en kan aangeven wat je nodig hebt."

Sanaz benadrukt hoe belangrijk het is dat mensen meer leren over dyslexie. "Mensen die geen dyslexie hebben moeten zich er meer in verdiepen door bijvoorbeeld een boek te lezen of door het simpelweg te googelen. Dan weet je pas wat mensen meemaken die hiermee kampen."

EN NU?
Sanaz werkt nu op een kinderopvang, waar ze de planning maakt. Ze voelt zich hierin goed gesteund door haar collega's. "Mijn leidinggevende vindt mij een slimme meid en ze weet dat ik het kan." Haar collega's helpen haar ook door bijvoorbeeld mailtjes te checken op spelfouten. "Ik ben heel blij met de steun die ik krijg van iedereen in het team."

Bron met link naar podcast: https://www.funx.nl/news/funx/5bac6988- ... eld-worden
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: De 29-jarige Sanaz dealt al sinds de basisschool met dyslexie.

Ongelezen bericht door MARCDC »

ik heb wat moeite met deze titel... ik blijf 'm lezen als:
Sanaz dealt (drugs) op de basisschool... Sanaz heeft dyslexie...
ik kan zo direct geen drugsnamen bedenken die heel sterk op elkaar lijken zodat iemand met dyslexie ze zou verwisselen bij een bestelling?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht