• Peiling

‘Leerlingen willen wel, maar weten niet hoe’

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

‘Leerlingen willen wel, maar weten niet hoe’

Ongelezen bericht door Admin »

Alexander Muntjewerf weet als leerling, vader en docent dat de toetscultuur in het onderwijs het jongeren psychisch lastig kan maken. ‘School is dan een opeenstapeling van afrekenmomenten.’

Als vader is Alexander Muntjewerf (47) tot een inzicht gekomen: hoe eerder zijn kinderen van de middelbare school af zijn, hoe beter. Ze begonnen op havo en vwo, maar nu wordt het mbo. “Op een opleiding waar de creatieve talenten van onze dochter waarde hebben en de sportieve en sociale kwaliteiten van onze zoon”, zegt de economieleraar en docententrainer op diverse scholen.

Toch knaagt er iets. Of eigenlijk: het knaagt enorm. Want waarom hebben kinderen met een hoog leerniveau niet altijd de kans om op havo en vwo te laten zien wat ze in huis hebben, vraagt Muntjewerf zich af. “De toetsdruk is zo groot, en als je niet door het hoepeltje komt, faal je. Het is steeds je slechtste vak waar je op afgerekend wordt.”

Mbo’s zien een toename aan leerlingen die zonder diploma van havo/vwo-scholen komen. Het gaat vaak om leerlingen die tijdens de lockdowns in de knoop kwamen. “Maar de problemen spelen al veel langer”, zegt Muntjewerf. “Havo 4 is al decennia een klas waar opvallend veel leerlingen blijven zitten. Dat kwam door corona scherper aan het licht.”

Meer nog dan de leerachterstanden, baren de mentale problemen van jongeren zorgen. In 2001 gaf 16 procent van de middelbare scholieren aan dat zij veel druk ervaren door schoolwerk. In 2021 is dit opgelopen tot 45 procent.

Drie keer blijven zitten
De schoolstress is precies waar Muntjewerf zich als docent en vader hard tegen wil maken. Hij spreekt uit ervaring. Hij begon zelf als leergierige gymnasiast die zich, net als zijn kinderen, vanwege zijn neurodiversiteit moeilijk eenzijdig kon concentreren.

“Neurodiversiteit kan zich uiten als ADHD, ADD, dyslexie of dyscalculie, maar ook op allerlei andere manieren. Veel kinderen hebben hiermee te maken. Bij mij was het niet zo dat ik niet wilde leren. Ik ben nog nooit een kind tegengekomen dat niet wil presteren. Het lukt alleen niet om een lap tekst te reproduceren. Je krijgt een laag cijfer, gaat nog harder werken, maar faalt wederom. Je weet niet hoe je beter kunt.

“Dat frustreert, want je weet dat je het wel in je hebt. Er worden alleen weinig andere manieren dan een kennistoets gebruikt om dat te laten zien. De stress daarover, dat doet wat met je identiteit.”

Muntjewerf bleef in totaal drie keer zitten en stapte over naar de havo. Via vier verschillende scholen belandde hij alsnog op de universiteit, “waar ik met een boek en acht contacturen per week werd afgescheept”. Het werd niks. Pas als 24-jarige begreep hij zijn eigen lichaam zo goed dat hij wist hoe hij zich kon concentreren. Oosterse vechtsporten hielpen daarbij: de stapsgewijze groei die hij daar leerde, bleek ook in zijn scholing te werken. Op de hogeschool behaalde hij twee bachelors, en uiteindelijk deed hij als vader van drie kleine kinderen ook een master. “Maar de onnodige pijn die dit hele proces kostte, wil ik anderen graag besparen.”

Scrum-methode
Vandaar dat zijn dochter nu naar het mbo gaat. Dat had misschien niet gehoeven als niet alleen het mbo, maar ook havo en vwo ruimte hadden om kinderen op hun competenties te waarderen. “Een documentaire maken, waarom zou dat niet leerzamer zijn dan een toets? Idealiter bepaalt een leerling zelf hoe hij wil laten zien dat hij de stof beheerst.”

Sinds tien jaar werkt Muntjewerf daarom in zijn eigen schoolklassen met de Scrum-methode. Hij laat zijn leerlingen in teams werken, en zelf de aanpak, taakverdeling en planning verzorgen. “Essentieel is dat leerlingen waardering krijgen als ze stappen vooruit zetten. Niet alleen van de docent, maar ook van klasgenoten. Je groei is belangrijker dan je cijfer. Ik ben ervan overtuigd dat zo de potentie van ieder kind naar buiten komt.”

‘Met toetsdruk demotiveren we’
School moet geen opeenstapeling van afrekenmomenten zijn, vindt Muntjewerf, maar een ontwikkeling van kunde. “Naast het verwerven van kennis, gaat het er ook om hoe je kennis selecteert en toepast. Zeker nu online zoveel kennis toegankelijk wordt, zijn vaardigheden misschien wel het belangrijkste wat leerlingen te ontplooien hebben.”

De psychische schade door schoolstress die door corona aan het licht is gekomen, zou ook iets kunnen opleveren, hoopt Muntjewerf: “We kunnen er niet meer omheen dat we met toetsdruk leerlingen om verkeerde redenen demotiveren, frustreren en ongelukkig maken. Ik hoop dat ik na vier decennia in het onderwijs kan zeggen: het gaat er straks op school niet meer om wat je hebt, maar om wat je ermee doet.”

Laura van Baars / Trouw
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 547
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: ‘Leerlingen willen wel, maar weten niet hoe’

Ongelezen bericht door Alba »

Hè ja, de Scrum-methode en werken in teams! Daar word je als autist pas écht blij van! :o
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht