• Peiling

Weinig aandacht voor mensen met een migratieachtergrond met autisme

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Weinig aandacht voor mensen met een migratieachtergrond met autisme

Ongelezen bericht door Admin »

Op 25 maart startte de Autismeweek, waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor autisme. En hoewel er steeds meer aandacht voor het onderwerp is, is er volgens Birsen Basar nog één grote blinde vlek: mensen met een migratieachtergrond die autisme hebben. In NOS Met het Oog op Morgen vertelde ze over haar missie.

Verwend
Basar is zelf van Turks-Nederlandse afkomst en werd op 21-jarige leeftijd gediagnosticeerd na een traject van 9 jaar. Ze denkt dat haar afkomst daar een rol bij heeft gespeeld. "Ik wilde vaak bepaald soort eten, van een bepaald merk. Mijn psychiater zei dat ik verwend was en stuurde me naar huis. Ik denk dat hij dacht dat het bij de Turkse cultuur hoort, dat je kinderen verwent, en dat het niet aan m'n autisme lag. Maar ik kan daardoor gewoon niet tegen verandering."

Hoogleraar Diversiteit en Autisme aan de VU Sander Begeer vertelt in de uitzending dat het een bekend verhaal is voor mensen met een migratieachtergrond en autisme. "Dit horen we vaker, dat er misverstanden zijn over autisme en deze groep. Autisme komt in alle lagen van de bevolking voor en in vele verschijningsvormen."

Dubbel onzichtbaar
Ook het taboe rondom de diagnose speelde bij Basar een rol. "Bij ons was het in het begin wel een probleem, want m'n ouders wilden aan het begin geen hulp accepteren. Maar ze hebben taboe achter zich proberen te laten. Maar ik ken veel mensen met een Turkse achtergrond die het binnenskamers proberen te houden. Het is een wij-cultuur: iedereen weet wat iedereen doet."

Mensen met een migratieachtergrond met autisme zijn volgens Basar dubbel onzichtbaar: "Autisme is al onzichtbaar, maar als je ook een migratieachtergrond erbij hebt, wordt je extra dubbel niet gezien."

Bron met audio- en videofragment: https://www.nporadio1.nl/nieuws/achterg ... et-autisme
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht