• Peiling

Autisme wordt steeds vaker op latere leeftijd ontdekt: Het verhaal van Annemiek Koster

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1994
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Autisme wordt steeds vaker op latere leeftijd ontdekt: Het verhaal van Annemiek Koster

Ongelezen bericht door Admin »

Steeds vaker komt het voor dat mensen pas op volwassen leeftijd ontdekken dat ze autisme hebben. Ook Annemiek Koster uit Drenthe kwam er op 61-jarige leeftijd achter. Ze vertelt: "Ik weet het pas sinds vijftien jaar. Ik heb altijd al moeite gehad met sociale situaties. Mijn sociale antennes werken anders, waardoor ik het lastig vind om aan te voelen wat wel en niet gepast is."

Uit onderzoek van het Nederlands Autisme Register blijkt dat de gemiddelde leeftijd waarop autisme wordt vastgesteld de afgelopen decennia flink is gestegen. In de jaren '80 en '90 werd de diagnose gemiddeld op 8-jarige leeftijd gesteld, tegenwoordig is dat pas op 23-jarige leeftijd. Mannen krijgen de diagnose gemiddeld zeven jaar eerder dan vrouwen en non-binaire personen.

Volgens wetenschapper Sander Begeer van het Nederlands Autisme Register werd autisme vroeger vooral gezien als een ontwikkelingsstoornis bij kinderen. "De meeste diagnostische instrumenten zijn ook gemaakt voor kinderen. Maar we zijn nu bezig met een inhaalslag." Bij oudere mensen is het lastiger om autisme vast te stellen omdat zij geleerd hebben om zich niet autistisch te gedragen. Dit kan leiden tot problemen zoals angsten en depressies.

Voor Annemiek was het leven niet altijd makkelijk. "Ik ben als niet-autist door het leven gegaan, terwijl ik het wel had. Ik heb er sinds mijn puberteit ontzettend mee geworsteld." De diagnose voelde enerzijds bevrijdend voor haar, maar anderzijds ook als een vonnis. "Ik weet nu dat ik autisme mijn hele leven zal hebben." Toch heeft het haar ook handvatten gegeven om beter met haar autisme om te kunnen gaan. "Het gaat met ups en downs, maar zeker het onderzoeken waard."

RTL Nieuws
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht