• Peiling

Kelly Clarkson in tranen omdat dyslectische dochter wordt gepest

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Kelly Clarkson in tranen omdat dyslectische dochter wordt gepest

Ongelezen bericht door Admin »

Kelly Clarkson vindt het vreselijk dat haar achtjarige dochter op school wordt gepest omdat ze dyslectisch is. Toen de zangeres erover vertelde in haar eigen programma, rolden al snel de tranen over haar wangen, schrijft Weekend.

Kelly Clarkson school enorm toen ze erachter kwam dat haar achtjarige dochter Riber werd gepest op school. “Dat bleek te zijn vanwege het feit date niet net zo goed als de andere kinderen in haar klas kan lezen,’ vertelde de zangeres in haar eigen programma The Kelly Clarkson Show.

De dochter van de zangeres leest heel langzaam en heeft moeite met sommige woorden. “Ik heb geen idee hoe ik daarmee om moet gaan”, bekende Kelly.

‘Nooit opgegeven en gewoon doorgaan’
Toen de 77-jarige acteur Henry Winkler te gast was in haar show, kwamen de tranen bij Kelly. Naast acteur is hij ook schrijver. Hij heeft ook dyslexie. Winkler vertelt dat hij daar pas op zijn 31ste achter kwam. “Ik leerde altijd hele scripts uit mijn hoofd, zodat het niet op zou vallen. En de stukken die ik me niet kon herinneren improviseerde ik.” Hij besloot ook te gaan lezen. “Nooit opgegeven en gewoon doorgaan. Dan merk je dat het steeds wat beter gaat. Van de kinderboekenserie die hij heeft geschreven over het dyslectische jongetje Hank Zipzer zijn inmiddels al meer dan twintig delen verschenen.

Henry Winkler is niet de enige ster met dyslexie. Ook topchef Jamie Oliver heeft de aandoening. “Ik heb veel boeken geschreven, maar lezen deed ik nooit. Ik denk dat ik pas op mijn 38e een heel boek heb uitgelezen.”

‘Niet zo intelligent’
Ook Tom Cruise kampt met dyslexie, en raakte daardoor als kind erg gefrustreerd. “Ik had leerproblemen en ik vond het vreselijk dat ik niet kon meekomen in de klas. Ik had graag piloot willen worden, maar dat ging door mijn dyslexie niet lukken. En ik heb er ook weleens aan getwijfeld of acteur worden wel zou lukken.” Dat laatste is Tom Cruise goed af gegaan, mede door een leerprogramma voor kinderen met leesproblemen dat hij heeft gevolgd. Als kind werd hij door meesters en juffen ‘niet zo intelligent’ genoemd. Hij had moeite met lezen en schrijven. Jaren later bleek dat dat kwam doordat hij dyslectisch was, het had dus helemaal niets met zijn intelligentie te maken.

Ditjes en Datjes

Dyslexie is een aandoening waarbij iemand moeite heeft met lezen en spellen, zelfs als hij of zij intelligent en gemotiveerd is om te leren. Het is geen ziekte, maar eerder een leerstoornis die invloed kan hebben op de manier waarop het brein informatie verwerkt. Mensen met dyslexie kunnen moeite hebben met het herkennen van letters, het begrijpen van de klankstructuur van woorden en het onthouden van de spelling van woorden.

Dyslexie komt vaak voor bij kinderen en kan leiden tot problemen op school en in het dagelijks leven. Mensen met dyslexie kunnen zich bijvoorbeeld langzamer ontwikkelen op school of moeite hebben met het begrijpen van geschreven instructies op het werk. Het is echter belangrijk om te onthouden dat dyslexie niet betekent dat iemand minder slim is. In feite hebben veel succesvolle mensen, waaronder ondernemers, wetenschappers en artiesten, dyslexie.

Er zijn verschillende manieren om mensen met dyslexie te helpen, zoals speciale onderwijsprogramma's en technologieën zoals spraak-naar-tekst software en voorleesprogramma's. Met de juiste ondersteuning kunnen mensen met dyslexie succesvol zijn in school en in hun carrière.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht