• Peiling

10 dingen om dankbaar voor te zijn

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1994
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

10 dingen om dankbaar voor te zijn

Ongelezen bericht door Admin »

Leven: Volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift Social Psychological and Personality Science (Karniol, R., Grosz, EA, & Schorr, IY (2003)) hebben individuen die dankbaarheid uiten voor levenservaringen doorgaans een hogere algehele levenstevredenheid. Dit suggereert dat het herkennen van het leven als een geschenk kan bijdragen aan een positievere kijk.

Lachen: Onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Emotion (Martin, RA (2002)) geeft aan dat lachen talloze gezondheidsvoordelen heeft, waaronder het verminderen van stress en het verbeteren van de cardiovasculaire functie. Dagelijks lachen kan bijdragen aan het algehele emotionele welzijn en de lichamelijke gezondheid.

Vertrouwen: een onderzoek in de Journal of Marriage and Family (Johnson, MP, & Rhoades, GK (2011)) benadrukt de cruciale rol van vertrouwen in romantische relaties . Vertrouwen is gekoppeld aan de tevredenheid en stabiliteit van relaties, wat het belang ervan voor het bevorderen van gezonde verbindingen benadrukt.

Tranen: Uit het onderzoek van psycholoog dr. William Frey (Frey, WH, & DeSota-Johnson, D. (1997)) blijkt dat huilen stressverlichtende voordelen heeft. Emotionele steun tijdens kwetsbare momenten, zoals huilen op de schouder van een dierbare, kan het emotionele welzijn vergroten.

Delen: The Journal of Personality and Social Psychology (Reis, HT, & Gable, SL (2003)) benadrukt het belang van het delen van ervaringen bij het opbouwen van sterke relaties. Gedeelde positieve ervaringen dragen bij aan de tevredenheid van relaties en versterken de emotionele banden.

Sereniteit: Volgens een onderzoek in de Journal of Happiness Studies (Diener, E., & Seligman, MEP (2002)) ervaren individuen met een gevoel van levensdoel en richting een hogere mate van levenstevredenheid. Dit komt overeen met het punt van het artikel over de rust die voortkomt uit het kennen van iemands identiteit en doelen.

Geluk: Positief psychologisch onderzoek (Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005)) benadrukt dat geluk een subjectieve ervaring is die wordt beïnvloed door verschillende factoren, waaronder relaties. Geliefd zijn en je tevreden voelen, dragen aanzienlijk bij aan het algehele geluk van een individu.

Gezondheid: Studies in de Journal of Behavioral Medicine (Uchino, BN, Cacioppo, JT, & Kiecolt-Glaser, JK (1996)) suggereren dat sociale steun, inclusief zorg van een partner, een positieve invloed kan hebben op de lichamelijke gezondheid. Een ondersteunende relatie kan helpen bij het omgaan met ziekte en het algehele welzijn verbeteren.

Geloof: Onderzoek gepubliceerd in de Journal of Positive Psychology (Pargament, KI, Murray-Swank, N., & Tarakeshwar, N. (2005)) onderzoekt het verband tussen geloof en welzijn. Vertrouwen hebben in een hogere macht kan individuen een gevoel van doelgerichtheid en veerkracht geven in moeilijke tijden.

Vriendschap: Het belang van vriendschap in relaties wordt ondersteund door onderzoek in de Journal of Social and Personal Relationships (Gottman, JM, & Silver, N. (1999)), waarin de rol van vriendschap als basis voor duurzame romantische verbindingen wordt benadrukt.

https://www.psychologytoday.com/au/blog ... ankful-for
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 552
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: 10 dingen om dankbaar voor te zijn

Ongelezen bericht door Alba »

Is het erg als je op de helft van die dingen niet scoort?
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1994
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: 10 dingen om dankbaar voor te zijn

Ongelezen bericht door Admin »

Dat weet ik niet. Maar als het erg is dan zijn we lotgenoten.
Alba
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 552
Lid geworden op: 12 jun 2022 20:14
1e diagnose: Autisme

Re: 10 dingen om dankbaar voor te zijn

Ongelezen bericht door Alba »

Admin schreef: 24 nov 2023 18:18 Dat weet ik niet. Maar als het erg is dan zijn we lotgenoten.
Daar ben ik dan weer 'dankbaar' voor. ;)
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 414
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: 10 dingen om dankbaar voor te zijn

Ongelezen bericht door MARCDC »

maak van geloof atheisme in het lijstje...

en dan ben ik niet 'dankbaar', maar denk ik dat ik geluk heb gehad om die 10 dingen mee te maken...
blij met het feit dat ik er ook het belang van in zie.

dankbaar? aan wie? mijn vrouw weet waar ze goed is en wat ze aan mij heeft, ik hoef niet dankbaar te zijn dat ze bij me wil blijven, ik prijs mezelf gelukkig en investeer daar verder in om haar die redenen te blijven geven...

met dat geloof denk ik dan aan deze parabel:
een man komt in een restaurant en bestelt een vegan-slaatje
de ober brengt hem een biefstuk
zegt de man - dat heb ik niet besteld
zegt de ober - als u die niet opeet en betaalt is de koe voor niks gestorven
Plaats reactie