• Peiling

Lachen om andermans falen

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1994
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Lachen om andermans falen

Ongelezen bericht door Admin »

De Psychologie van schadenfreude: Een glimlach bij het falen van anderen

In de wereld van de psychologie is er een fenomeen dat we allemaal kennen, maar misschien niet altijd willen toegeven: schadenfreude. Een Duits woord dat de vreugde beschrijft die we voelen bij het ongeluk van anderen. Hoewel het als een taboe-emotie wordt beschouwd, tonen studies aan dat het een menselijke neiging is die diepgaander begrepen moet worden. In dit artikel zullen we de complexiteit van schadenfreude ontleden en de rol ervan in ons dagelijks leven verkennen.

Wat is schadenfreude en wanneer ervaren we het?
Schadenfreude is geen nieuw begrip, maar het wordt vaak in stilte ervaren. Stel je voor: een rijke zakenman in een dure sportauto zit je op de hielen na een lange werkdag. Na enige tijd van passief-agressief rijden vlak achter je, haalt hij je in en scheurt door het verkeerslicht. Plotseling flitst een snelheidscamera; de zakenman is betrapt op te hard rijden en krijgt een forse boete in de post.

Hoe zou jij je voelen in zo'n scenario? Sympathiek of meelevend? Of zou je je enigszins tevreden, vermaakt of blij voelen? Dit laatste zijn klassieke voorbeelden van schadenfreude. Het is een veelvoorkomende emotie die niet per se betekent dat je een slecht persoon bent. Het draait allemaal om wanneer en waarom je het voelt.

Psychologen hebben een schaal ontwikkeld om de intensiteit van schadenfreude te meten. Een 12-punts schaal waarbij respondenten hun mate van overeenstemming met uitspraken over situaties beoordelen waarin mensen genieten van andermans pech. Dit instrument helpt om de nuances van schadenfreude te begrijpen en biedt inzicht in de menselijke psyche.

1. Ik geniet ervan om fragmenten van video's te kijken waar mensen vallen.
2. Ik geniet van slapstick comedy waarin karakters pijn lijden.
3. Ik heb gelachen om iemand die is gevallen voordat ik ze hielp opstaan.
4. Ik geniet van het lezen van verhalen over "meest gênante momenten".
5. Het is grappig als iemand tegen een gesloten glazen schuifdeur loopt.
6. Ik vind het grappig als ik zie dat iemand zichzelf voor schut zet.
7. Ik geniet ervan als anderen lage cijfers halen.
8. Ik kijk graag naar anderen op hun slechte dag.
9. Ik geniet ervan om te zien dat iemands computer crasht.
10. Ik vind het leuk om te zien dat iemand succesvol wordt ontslagen.
11. Ik neem plezier in het falen van een ander.
12. Ik lach als iemand net de bus mist.

Hoewel schadenfreude op zichzelf cathartisch kan zijn, waarschuwen onderzoekers dat overmatig gebruik ervan kan leiden tot pessimisme, cynisme of zelfs donkere persoonlijkheidskenmerken. Een snufje empathie kan veel doen. Probeer je in te leven in het onhandige personage in de sitcom van het leven. In plaats van te genieten van andermans misstappen, onthoud dat een evenwichtige dosis humor het hart licht houdt.

Dit artikel heeft de psychologie van schadenfreude belicht, een fenomeen dat dieper gaat dan de oppervlakte van onze emoties. Terwijl we allemaal wel eens genieten van een lach bij de mislukking van anderen, is het belangrijk om bewust te blijven van wanneer dit plezier onschuldig is en wanneer het grenst aan schadelijk gedrag. Een goed uitgebalanceerde dosis humor, vermengd met empathie, blijft de sleutel tot een gezonde kijk op het leven.

https://www.psychologytoday.com/au/blog ... thological
Plaats reactie