Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

Waarom werk voor veel mensen met autisme zo vaak “net niet” werkt

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
Tatu
Geregistreerde gebruiker
Topics: 19
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders

Ongelezen bericht door Tatu »

Pas sinds ik een eerdere versie van dit artikel in november gelezen heb, weet ik dat ik niet op zoek moet gaan naar een andere branche maar moet investeren in hulpmiddelen (waar ik inmiddels mee bezig ben) en werkplekaanpassingen (dat gaat komen als ik ga re-integreren).

Je kunt geweldig zijn in je vak en tóch elke werkdag voelen alsof je steeds net één stap achterloopt. Niet omdat je dom bent. Niet omdat je niet wil. Maar omdat werkplekken vaak gebouwd zijn voor het “gemiddelde brein”: veel prikkels, veel ad hoc, veel onuitgesproken regels, veel “even tussendoor”.

Voor veel mensen met autisme (i.c.m. een normale tot hoge intelligentie) zit het knelpunt precies daar: niet in capaciteit, maar in afstemming. Een werkdag kan een soort hinderbaan worden van vergaderingen zonder agenda, collega’s die langs je bureau komen met “heb je heel even”, open kantoortuinen die klinken als een incheckhal op een luchthaven en feedback die verpakt wordt in hints.

En als je brein veel energie kwijt is aan prikkelverwerking en het ontcijferen van sociale ruis, blijft er minder over voor wat je eigenlijk komt doen: je werk.

Wat zijn werkplekaanpassingen?
Werkplekaanpassingen zijn simpele of grotere veranderingen die obstakels weghalen. Niet om iemand te “voortrekken”, maar om de werkomgeving eerlijker te maken. Denk aan: minder prikkels, meer voorspelbaarheid, duidelijke communicatie, een andere manier van inwerken, of ondersteuning bij planning.

Een aanpassing hoeft niet groots of duur te zijn. Soms is het letterlijk één afspraak die iedereen rust geeft. Bijvoorbeeld: “Stuur taken even op mail of Teams en zet erbij wanneer je het uiterlijk nodig hebt.”

Vier soorten aanpassingen die vaak terugkomen
Het helpt om aanpassingen niet te zien als honderden losse tips, maar als vier “families”. Dan kun je sneller kiezen wat past:
  • Sensorische en omgevingsaanpassingen – prikkelarme werkplek, noise cancelling koptelefoon, rustige vergaderruimte.
  • Duidelijkheid en voorspelbaarheid – heldere planning, vaste check-ins, afspraken over wat klaar is.
  • Expliciete communicatie – duidelijk zeggen wat de prioriteit is, wat de deadline is en wat de verwachtingen zijn.
  • Steun en vaardigheden – coaching, hulp bij prioriteren, praktische ondersteuning.
De relatie met je leidinggevende
Je kunt een perfecte noise cancelling koptelefoon hebben en de beste planningstool, maar als je leidinggevende elke week nieuwe prioriteiten roept zonder het oude werk te schrappen, dan loop je alsnog vast.

Onderzoek wijst steeds weer naar hetzelfde: de kwaliteit van de relatie met leidinggevende en directe collega’s beïnvloedt sterk of aanpassingen echt werken. Steun betekent veiligheid, voorspelbaarheid en wederzijds vertrouwen.

Prikkels, energie en herstel
Veel mensen met autisme herkennen dit: je functioneert op papier prima, maar je batterij loopt sneller leeg dan bij anderen, niet omdat je zwak bent, maar omdat je brein meer moet filteren en schakelen. Herstel gebeurt vaak pas thuis, met als gevolg dat je vrije tijd langzaam verandert in “reparatietijd”.

Wel of niet vertellen op je werk?
Disclosure (vertellen over autisme) is geen simpele keuze. Als je niks zegt, kun je moeilijk uitleggen waarom je bepaalde aanpassingen nodig hebt. Als je het label wel noemt, kun je steun krijgen… of juist gedoe, stigma of betutteling. Onderzoek laat zien dat het vaak helpt om in “werktaal” te praten:
  • Niet: “Ik heb autisme, dus…”
  • Wel: “Ik werk beter met duidelijke prioriteiten en schriftelijke afspraken.”
Mentale gezondheid
Werk draait niet alleen om taken, maar ook om draagkracht. Veel volwassenen met autisme hebben een geschiedenis van “net niet passen”, afwijzingen, misverstanden of langdurige stress. Dat vergroot de kans op somberheid en angst. Ondersteuning werkt het best als er ook oog is voor stress, zelfvertrouwen en grenzen.

Kleine aanpassingen, groot effect
Aanpassingen werken het best als ze concreet en voorspelbaar zijn, en onderdeel uitmaken van hoe je samenwerkt. Denk aan:
  • Één kanaal voor werkvragen.
  • Duidelijke deadlines met betekenis.
  • Stilteblokken in de agenda.
  • Een buddy die helpt onuitgesproken regels te duiden.
Bron: https://autsider.net/2026/01/26/waarom- ... iet-werkt/
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Topics: 157
2e diagnose: ADHD
Contacteer:

Re: Waarom werk voor veel mensen met autisme zo vaak “net niet” werkt

Ongelezen bericht door arjen37 »

Van grote projecten waar je lekker een paar dagen je focus op kon houden op 1 ding zijn we veranderd in een bedrijf waar het vooral support is met veel wisselende taken. En een conversie naar een andere programmeertaal (waar we niet in programmeren) en andere database. Als er een probleem optreedt gaan we pas onderzoeken en al doende leren in plaats van gestructureerd vooraf kennis opdoen.

En we moeten veel meer de status van een issue communiceren. Elkaar op de hoogte houden.

Nog even en we moeten aan het einde van de dag dingen inchecken, zodat de dag erna als jij vrij bent iemand anders er verder mee kan. Ik ken meerdere (autistische) programmeurs die mede daardoor opgebrand zijn.

Elke dag staat in het teken van overleven. Hoe kom ik thuis op zo'n manier dat ik nog energie en hersencapaciteit over heb voor leuke dingen?
Autisme Index - verzamelde links en informatie aan de hand van thema's over autisme.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

arjen37 schreef: 27 jan 2026 20:29 Van grote projecten waar je lekker een paar dagen je focus op kon houden op 1 ding zijn we veranderd in een bedrijf waar het vooral support is met veel wisselende taken. En een conversie naar een andere programmeertaal (waar we niet in programmeren) en andere database. Als er een probleem optreedt gaan we pas onderzoeken en al doende leren in plaats van gestructureerd vooraf kennis opdoen.

En we moeten veel meer de status van een issue communiceren. Elkaar op de hoogte houden.

Nog even en we moeten aan het einde van de dag dingen inchecken, zodat de dag erna als jij vrij bent iemand anders er verder mee kan. Ik ken meerdere (autistische) programmeurs die mede daardoor opgebrand zijn.

Elke dag staat in het teken van overleven. Hoe kom ik thuis op zo'n manier dat ik nog energie en hersencapaciteit over heb voor leuke dingen?
Dat is een heel goede vraag. Voor mezelf weet ik in ieder geval dat investeren in mezelf en de dialoog aangaan met de werkgever de enige mogelijkheden lijken om succesvol te kunnen werken. Thuiszitten of naar een dagbesteding gaan is allebei niks voor mij. En het punt is: de maatschappij is bijna niet te veranderen. De ontwikkelingen die jij schetst worden grosso modo waarschijnlijk alleen maar erger.
Aiko
Geregistreerde gebruiker
Topics: 1

Ongelezen bericht door Aiko »

Ja is moeilijk.. hier al vanalles geprobeerd.. gaande van administratie (onthaal maar ook zuivere boekhouding en marketing) tot logistiek werk tot werk met kinderen (buitenschools, in crèches, nu in het onderwijs) en ook vaak leuke herinneringen aan hoor. Maar dan toch op een gegeven moment een kantelpunt ofzo. Bij één job waar ik had willen blijven kon ik niet blijven wegens vervangingscontract (persoon kwam terug).
Momenteel geef ik les. Jaaropdracht. Dus ik ga dat wel blijven doen tot juni, maar weet nu al dat het volgend jaar iets anders wordt (kleuteronderwijs hopelijk). Momenten dat ik het fijn vind, momenten dat het zwaar valt. Een klas met 24 pubers vind ik zelf wel heftig. Ik ben dan veel meer bezig met klasmanagement dan effectief de lesinhouden en dat vind ik oprecht jammer. Nu goed, ik groei er wel in en dan op latere momenten denk ik weer.. hmmm.. misschien tóch.. want ik vind lessen voorbereiden wel supertof. Maja vaak wel barstende hoofdpijn na een dag lesgeven.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Aiko schreef: 28 jan 2026 19:25 Ja is moeilijk.. hier al vanalles geprobeerd.. gaande van administratie (onthaal maar ook zuivere boekhouding en marketing) tot logistiek werk tot werk met kinderen (buitenschools, in crèches, nu in het onderwijs) en ook vaak leuke herinneringen aan hoor. Maar dan toch op een gegeven moment een kantelpunt ofzo. Bij één job waar ik had willen blijven kon ik niet blijven wegens vervangingscontract (persoon kwam terug).
Ik heb helemaal geen trek in zo moeten werken: de positieve herinneringen sneeuwen voor mij uiteindelijk onder bij de negatieve herinneringen. Al moet ik zeggen dat het niet leuk vinden van werk me al snel zoveel tegenhoudt dat het toch niet lang zou duren voordat de baas geen zin meer in me zou hebben of ik met een burn-out of bore-out thuiszit. :mrgreen:

Om maar even te illustreren wat ik hiermee bedoel: ik kon op een gegeven moment niet meer om de sociale druk heen om een bijbaantje te nemen. Ik zat toen bij een uitzendbureau voor mensen met een lichamelijke beperking en vroeg nadrukkelijk om administratief werk, wetende dat zulk werk me nog een beetje lol zou kunnen geven. Dat werk was er natuurlijk niet. Er kwam op een gegeven moment een vacature voor kassamedewerker bij tentoonstellingen van het stadsarchief en daar besloot ik op te solliciteren. Ik werd afgewezen omdat een andere kandidaat al ervaring had met kassawerk, maar ze hadden wel een andere baan voor me: nietjes uit archiefbundels van tot wel 100 jaar halen. Nou, dát was een feest! Zo kwam ik in de vrij bizarre situatie dat mijn studie een burn-outfabriek en mijn werk een bore-outfabriek was. Uiteindelijk mocht ik alsnog doorstromen naar de kassa van de tentoonstelling, maar daar werd me duidelijk waarom ik eerst niet was aangenomen: ik wist regelmatig de rol met de bonnetjes te molesteren. Na de zomervakantie had ik nog twee diensten aangemodderd en vervolgens ben ik via de ziektewet uit dienst gegaan. De studie probeerde ik nog even maar ook daar hield ik het na de daaropvolgende zomer voor gezien. Pas vier jaar later had ik weer voldoende vertrouwen om een nieuwe studie te beginnen. De bachelor heb ik behaald maar nu zit ik weer thuis doordat de universiteit één groot prikkelfestijn was.
Momenteel geef ik les. Jaaropdracht. Dus ik ga dat wel blijven doen tot juni, maar weet nu al dat het volgend jaar iets anders wordt (kleuteronderwijs hopelijk). Momenten dat ik het fijn vind, momenten dat het zwaar valt. Een klas met 24 pubers vind ik zelf wel heftig. Ik ben dan veel meer bezig met klasmanagement dan effectief de lesinhouden en dat vind ik oprecht jammer. Nu goed, ik groei er wel in en dan op latere momenten denk ik weer.. hmmm.. misschien tóch.. want ik vind lessen voorbereiden wel supertof. Maja vaak wel barstende hoofdpijn na een dag lesgeven.
Tsja. Je hebt zelf toch ook kinderen? Hopelijk kun je daar wat meer van genieten.
De moraal van je verhaal is in ieder geval al samengevat:
arjen37 schreef: 27 jan 2026 20:29 Elke dag staat in het teken van overleven. Hoe kom ik thuis op zo'n manier dat ik nog energie en hersencapaciteit over heb voor leuke dingen?
Aiko
Geregistreerde gebruiker

Neehoor, is zeker niet de moraal vh verhaal.
Ik ben gewoon eeuwig zoekende ofzo naar wat bij me past. Ik werk deeltijds en doe nog een opleiding, de dagen dat ik niet werk heb ik voldoende energie om (leuke) dingen te doen. Ik bruis zeker niet van de energie, allesbehalve, en het is wel vaak "druk", maar het gaat wel. Ik zit niet in een neerwaartse spiraal. Ik geniet zeker van mijn kinderen! Ze zijn geweldig.
Aiko
Geregistreerde gebruiker

Goed dat je je bachelor gehaald hebt trouwens, dat opent echt wel deuren heb ik gemerkt.
Hier een master, maar ook gewerkt zonder diploma. Dus ik voel echt wel het verschil wat betreft uitnodigingen voor sollicitaties en dergelijke.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Aiko schreef: 29 jan 2026 19:19 Neehoor, is zeker niet de moraal vh verhaal.
Ik ben gewoon eeuwig zoekende ofzo naar wat bij me past. Ik werk deeltijds en doe nog een opleiding, de dagen dat ik niet werk heb ik voldoende energie om (leuke) dingen te doen. Ik bruis zeker niet van de energie, allesbehalve, en het is wel vaak "druk", maar het gaat wel. Ik zit niet in een neerwaartse spiraal. Ik geniet zeker van mijn kinderen! Ze zijn geweldig.
Gelukkig dat ik je verhaal pessimistischer had geïnterpreteerd dan nodig. :P
Goed dat je je bachelor gehaald hebt trouwens, dat opent echt wel deuren heb ik gemerkt.
Hier een master, maar ook gewerkt zonder diploma. Dus ik voel echt wel het verschil wat betreft uitnodigingen voor sollicitaties en dergelijke.
Ik ga het zien! De bedoeling is wel dat ik de master alsnog ga doen, dus dat zou mijn kansen verder moeten vergroten. :D
jeroen
Geregistreerde gebruiker
Topics: 12

Ongelezen bericht door jeroen »

Tatu schreef: 28 jan 2026 20:52 De bachelor heb ik behaald maar nu zit ik weer thuis doordat de universiteit één groot prikkelfestijn was.
Inderdaad één groot prikkelfestijn, gelukkig is er de universiteitsbibliotheek voor een beetje rust (om weg te rennen van de pauzes tussen de lessen door waar je verwacht wordt sociaal te zijn).

Ik heb goede ervaringen met Open Universiteit, daarmee hoef je alleen examens ter plaatse te doen en de studie is gewoon thuis. Er is zelfs een professor met autisme die daar lest geeft https://www.sylviastuurman.nl/
jeroen
Geregistreerde gebruiker

arjen37 schreef: 27 jan 2026 20:29 Van grote projecten waar je lekker een paar dagen je focus op kon houden op 1 ding zijn we veranderd in een bedrijf waar het vooral support is met veel wisselende taken. En een conversie naar een andere programmeertaal (waar we niet in programmeren) en andere database. Als er een probleem optreedt gaan we pas onderzoeken en al doende leren in plaats van gestructureerd vooraf kennis opdoen.

Voor de mensen hier die programmeur willen worden, er is inderdaad veel meer communicatie dan je denkt.
Men ervaring is wel, dat thuiswerk minder vermoeiend is, waarbij de communicatie vooral via chat verloopt.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

jeroen schreef: 31 jan 2026 00:30
De bachelor heb ik behaald maar nu zit ik weer thuis doordat de universiteit één groot prikkelfestijn was.
Inderdaad één groot prikkelfestijn, gelukkig is er de universiteitsbibliotheek voor een beetje rust (om weg te rennen van de pauzes tussen de lessen door waar je verwacht wordt sociaal te zijn).

Ik heb goede ervaringen met Open Universiteit, daarmee hoef je alleen examens ter plaatse te doen en de studie is gewoon thuis. Er is zelfs een professor met autisme die daar lest geeft https://www.sylviastuurman.nl/
Maar als programmeren niet je ding is en de populaire wetenschapsdisciplines ook niet, dan heb je aan de Open Universiteit niets te zoeken. ;)

(Ik ben wel van plan om programmeren de komende tijd aan te leren als steunvaardigheid, omdat het als zodanig van belang is in steeds meer beroepen.)

Overigens staat de universiteit waar ik studeerde bekend om te stoeien met huisvesting. Ze lijken er zelfs een sport van te maken om voor onvoldoende studieplekken te zorgen bij piekdrukte. Het gebouw waar ik studeerde is tegenwoordig een sterfhuisconstructie: sinds de onderwijsactiviteiten van de faculteit zich langzaam verplaatsen naar een ander deel van de stad en de universiteitsbibliotheek afgelopen zomer geheel verplaatst is, worden steeds meer ruimtes in het gebouw ontoegankelijk gemaakt. Met andere woorden: de universiteit lijkt liever aan te sturen op hoge ruimtebezetting (lees: onvoldoende plekken) dan op investeringen in gebouwen om zo de energiekosten terug te dringen, meer ruimtes open te kunnen stellen en van het gebouw een fijne verblijfplek te maken voor zoveel mogelijk studenten. Natuurlijk begrijp ik dat universiteiten complexe organisaties zijn met sterke afhankelijkheid van de grillen in de Haagse politiek, maar op zichzelf is dat vrij ernstig te noemen. :cry:
jeroen
Geregistreerde gebruiker

Het is essentiëel om een plekje te hebben waar je je terug kan trekken, als was het maar op het toilet. Hopelijk wordt daar niet op bespaard.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Toiletten zijn in een bepaalde hoeveelheid verplicht en ironisch genoeg de enige ruimtes waar je op de verder lege etages makkelijk naartoe kan. Ik heb dat soort trucjes regelmatig toegepast, maar het houdt allemaal niet over. Stilteruimtes, wat ruimere studieplekken, een goede klimaatbeheersing en isolatie zouden best helpen om mensen zich prettig te laten voelen, maar de vastgoedmarkt in een grote stad is nu eenmaal niet om over naar huis te schrijven en dus wil de universiteit daarin geen investeringen doen die niet strikt noodzakelijk zijn. De ambitie om de faculteit meer te clusteren wordt wel gerealiseerd, maar de uitvoering gaat erg stroperig en dus mogen mensen van mijn gebouw tegenwoordig 20 minuten door de binnenstad naar de universiteitsbibliotheek lopen. Als je ook nog terug moet ben je dus 40 minuten kwijt aan alleen het lopen tussen de gebouwen.
Plaats reactie