Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

Hanke (30) is op haar werk open over autisme

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
Eric
Beheerder
Topics: 695
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Hanke (30) is op haar werk open over autisme

Ongelezen bericht door Eric »

Utrecht - In onze provincie zijn er zo'n drieduizend mensen met autisme die wel willen werken, maar geen baan hebben. Uitzendbureau AutiTalent wil hier verandering in brengen. Het Utrechtse bedrijf zet zich in om mensen met autisme en werkgevers met elkaar te verbinden.

Nog te vaak zorgt onbegrip ervoor dat mensen met autisme lastig aan werk komen. Daarom helpt AutiTalent mensen met autisme met solliciteren en ze blijven in contact als ze eenmaal werk gevonden hebben.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/387335 ... -bespreken
Admin heet nu Eric.
https://autsider.net/over-ons/
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Topics: 157
2e diagnose: ADHD
Contacteer:

Re: Hanke (30) is op haar werk open over autisme

Ongelezen bericht door arjen37 »

Oh, deze is dus opnieuw in omloop merk ik. Blijkbaar is er te weinig nieuws over autisme tegenwoordig dat ze oude berichten recyclen. Op zich niet altijd verkeerd, maar kan mensen wel op het verkeerde been zetten.
Autisme Index - verzamelde links en informatie aan de hand van thema's over autisme.
Tatu
Geregistreerde gebruiker
Topics: 19
2e diagnose: Anders

Ongelezen bericht door Tatu »

Nu stond ik even op het verkeerde been: ik snapte al niet waarom we een artikel van april 2025 nu ineens zouden aanhalen en in tweede instantie niet waarom Arjen nu ineens op een bericht van april 2025 zou reageren. Maar ik vermoed dat dit artikel kennelijk weer in de nieuwsfeeds verschijnt. :mrgreen:

Overigens zorgt Admin voor genoeg nieuws over autisme: vandaag heeft hij bijvoorbeeld weer een goede sticky geplaatst over schooluitval bij autisme. Alleen jammer dat zijn blogs vooralsnog weinig bereik buiten Autsider lijken te hebben. :|
Eric
Beheerder
Contacteer:

Tatu schreef: 07 mar 2026 14:21 Alleen jammer dat zijn blogs vooralsnog weinig bereik buiten Autsider lijken te hebben. :|
Dat is een te voorzichtige aanname hoor. Bijna 20.000 bezoekers op autsider.net in februari. Het forum blijft wel erg achter qua animo.
Admin heet nu Eric.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

20.000 mensen is zeker niet slecht, maar volgens mij valt dit aantal in het niet bij de bezoekers van een nieuwssite als RTV Utrecht en al helemaal die met landelijke bekendheid.
Eric
Beheerder
Contacteer:

Dat denk ik ook. Daarmee vergeleken is ons blog maar een minuscuul splintertje met een relatief kleine 'niche' doelgroep. Autsider heeft verder niet de ambitie om dergelijke bezoekersaantallen te genereren. Of om evenveel personeel in dienst te nemen als de site die je noemt. Autsider is dan wel formeel een stichting, maar in de praktijk ben ik de enige die er actief in is.
Admin heet nu Eric.
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Topics: 157
2e diagnose: ADHD
Contacteer:

Ongelezen bericht door arjen37 »

20.000 views per maand (als februari representatief is daarvoor) is voor een autisme/adhd site niet slecht denk ik. Ik haal dat niet met mijn site, dat is 200-300 views per week. Ondanks alle moeite die ik er in stop. Maar ja, je hebt een hobby of niet.
Autisme Index - verzamelde links en informatie aan de hand van thema's over autisme.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Inderdaad niet slecht, maar we moeten wel dingen in perspectief plaatsen:
  • een hobbyproject levert in het beste geval een paar honderd bezoekers op;
  • een serieus vrijwilligersproject gericht op een bepaalde doelgroep levert enkele tienduizenden bezoekers op;
  • maar voor een breed maatschappelijk bereik zijn honderdduizenden bezoekers nodig.
Laat het duidelijk zijn: Autsider bereikt de neurodivergente doelgroep behoorlijk goed, maar voor een breder maatschappelijk begrip van neurodivergentie is toch echt dat grote bereik nodig. Tegelijkertijd is het in een chronisch overprikkelende maatschappij bijna ondoenlijk om als neurodivergent persoon dat grote bereik te creëren, tenzij je een natuurlijke aanleg voor social media en/of leidinggeven hebt. Maar voor zover ik weet liggen de krachten van de forumgebruikers op andere gebieden, en zoiets lijkt Admin zelf al toe te geven:
Admin schreef: 07 mar 2026 18:43 Dat denk ik ook. Daarmee vergeleken is ons blog maar een minuscuul splintertje met een relatief kleine 'niche' doelgroep. Autsider heeft verder niet de ambitie om dergelijke bezoekersaantallen te genereren. Of om evenveel personeel in dienst te nemen als de site die je noemt. Autsider is dan wel formeel een stichting, maar in de praktijk ben ik de enige die er actief in is.
Eric
Beheerder
Contacteer:

Tatu schreef: 07 mar 2026 20:12 ITegelijkertijd is het in een chronisch overprikkelende maatschappij bijna ondoenlijk om als neurodivergent persoon dat grote bereik te creëren, tenzij je een natuurlijke aanleg voor social media en/of leidinggeven hebt.
Klopt. En er is daarnaast ook meer capaciteit in de vorm van tijd en geld nodig. Autsider heeft geen inkomsten (maar maakt wél kosten) en de enige medewerker (ik) heeft ook een veeleisende baan en een thuiswonend kind. Met het actueel houden van de website én baan én opvoeding/huishouden ben ik altijd bezig, behalve de tijd die ik bed doorbreng. En als alleenstaande heb ik daar verder niet zo veel meer te doen dan slapen. Dat scheelt dan gelukkig weer. Dát voorkomt de burn-out vermoedelijk. ;-)
Admin heet nu Eric.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Ja, goed slapen is zeker handig ter voorkoming van een burn-out. Als de therapie die ik ga volgen me helpt bij het slapen, kan ik misschien nog wat van mijn leven maken – hopelijk zonder verdere burn-outtoestanden. :mrgreen:
Plaats reactie