Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

10 maart 2026: Webinar (AutiTalent) voor werkzoekenden met autisme

Kondig hier toekomstige online en offline evenementen aan zoals webinars, workshops, bijeenkomsten, etc.
Eric
Beheerder
Topics: 695
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

10 maart 2026: Webinar (AutiTalent) voor werkzoekenden met autisme

Ongelezen bericht door Eric »

Recruiter Dieuwertje vertelt je meer over het gratis webinar dat zij met collega recruiter Sam geeft op dinsdagavond 10 maart 2026. Het webinar start om 19.00 uur en duurt ongeveer een uur.
Aanmelden kan via www.autitalent.nl/webinar

In dit webinar laten we zien hoe je jouw talenten kunt benoemen,
hoe je duidelijk kunt zijn over wat je nodig hebt,
en hoe dat helpt bij het vinden van passend werk.

Ook leggen we je uiteraard uit wat AutiTalent in het algemeen voor jou kan betekenen bij het vinden en behouden van werk.
Tatu
Geregistreerde gebruiker
Topics: 19
2e diagnose: Anders

Re: 10 maart 2026: Webinar (AutiTalent) voor werkzoekenden met autisme

Ongelezen bericht door Tatu »

Ik heb me aangemeld, lijkt me wel interessant. Ik heb de RSVP op Misschien gezet omdat ik de zondag ervoor een verjaardag heb en in mijn huidige toestand niet goed kan inschatten hoe ik daarop ga reageren, maar als het lukt zal ik er zijn. Ben benieuwd!
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Ik heb het webinar bijgewoond.

Dieuwertje en Sam maakten wel duidelijk dat een inschrijving bij AutiTalent garantie tot de voordeur biedt. Je moet best veel moeite doen bij de inschrijving met de kans dat je nooit benaderd zult worden. Driekwart van de vragen in de chat werden niet beantwoord; als je nog met iets zit moet je maar e-mailen. Bovendien lijkt het aanbod van AutiTalent piramidevormig: de vacatures die onderaan deze pagina staan lijken het meest representatief voor het aanbod; er is in de presentatie een scala aan andere functies benoemd, maar de kans op een match lijkt exponentieel af te nemen des te meer een functie afwijkt van de vacatures op de site van AutiTalent.

Maar bovenal: er zijn nogal veel werkzoekende cliënten in verhouding tot het aanbod. Ik vermoed gemakshalve maar dat ik één van die cliënten zal zijn die twee jaar na inschrijving pas een aanbod krijgt of helemaal geen reactie ontvangt.

Admin moet wel moeite gaan doen wil hij mij overtuigen van de meerwaarde van AutiTalent voor mij.
Eric
Beheerder
Contacteer:

Gezien de grote discrepantie tussen het aantal werkzoekenden en facatures uit de markt is de kans inderdaad klein dat AutiTalant je aan een baan kan helpen. Maar als je je niet inschrijft is de kans nihil.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Dat klopt, maar de belasting van het inschrijven en de intake moet niet onderschat worden. Kortom: ik ga erover nadenken, maar zeker geen prioriteit van de inschrijving maken, mede gezien mijn huidige situatie.
Eric
Beheerder
Contacteer:

Mag ik je feedback delen met Sam en Dieuwertje?
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Admin schreef: 11 mar 2026 18:27 Mag ik je feedback delen met Sam en Dieuwertje?
Ik moet eerst even wat dingen neutraler en duidelijker opschrijven. :)

Niet alleen werd driekwart van de vragen niet beantwoord, ook maakten Sam en Dieuwertje geen gebruik van de upvotefunctie in de chat om de belangrijkste vragen te filteren. Enkele vragen of opmerkingen hadden meer dan 10 upvotes en voor zover ik me kan herinneren werd geen daarvan beantwoord (de chat is volgens mij niet meer zichtbaar).

Bovendien gingen sommige van de opmerkingen met meer dan 10 upvotes over zaken waar AutiTalent volgens mij weinig tot niets mee kan. Vooral Dieuwertje was erg gefocust op positief overkomen en had wellicht geen trek in die vragen beantwoorden. Maar volgens mij worden sommige potentiële cliënten hiermee juist op het verkeerde been gezet met hun verwachtingen van AutiTalent.

In de chat vloeiden de vragen en opmerkingen rijkelijk; hopelijk zijn niet veel mensen afgeschrikt om hun vraag alsnog te e-mailen en krijgen ze adequaat antwoord op hun mogelijke misverstanden. Anders is er het risico dat veel deelnemers aan het webinar ontevreden zijn, maar het lijkt mij nog erger als mensen zich met onrealistische verwachtingen inschrijven en na een tijdje negatieve reviews over AutiTalent gaan plaatsen.

Ik heb de indruk dat vooral Dieuwertje duidelijke kwaliteiten en schaduwkanten heeft; die van Sam lijken gematigder. Echter vulde Sam maar beperkt de schaduwkanten van Dieuwertje op in het webinar. Wat dat betreft is het een gemiste kans dat in het webinar – naast de match qua werk – geen aandacht werd besteed aan de match met een recruiter, of tenminste verwezen werd naar informatie over dit onderwerp. Hebben recruiters een favoriet type cliënt, een expertise qua arbeidssectoren, of iets anders dan een wervende tekst over henzelf waardoor inschrijvers een beeld kunnen vormen welke recruiter bij AutiTalent het best bij hen past? Zo te zien waren twee van de drie recruiters zelf aanwezig bij het webinar, maar zonder de derde recruiter kan er geen compleet beeld gevormd worden.

Als je wilt mag je deze reactie rechtstreeks met Sam en Dieuwertje delen. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Tatu schreef: 11 mar 2026 22:30
Admin schreef: 11 mar 2026 18:27 Mag ik je feedback delen met Sam en Dieuwertje?
Ik moet eerst even wat dingen neutraler en duidelijker opschrijven. :)
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Ik kom alvast met het antwoord op de mogelijke vraag waarom ik wat dingen neutraler of duidelijker wilde opschrijven. ;)

Sam heeft Dieuwertje één keer tijdens het webinar bijgestuurd of gecorrigeerd. Uit de manier waarop dat gebeurde maakte ik op dat Dieuwertje nogal gevoelig lijkt voor kritiek. Later vond ik een citaat van haar waarin blijkt waar de gevoeligheid bij haar (vermoedelijk) zit:
AutiTalent schreef:Dieuwertje: “Ik vind dat we moeten oppassen met die term [de doelgroep]. Het is goedbedoeld, maar het creëert een wij-zij denken. Je zet mensen met autisme apart. Iedereen hoort bij een bepaalde doelgroep, dus laten we gewoon het beestje bij de naam noemen. In plaats van ‘de doelgroep’ zeg ik liever ‘mensen met autisme’. Het is een finesse, we praten allemaal over hetzelfde, maar toch voelt het anders.”

Bron
Met andere woorden: volgens mij moeten we oppassen met wat we letterlijk tegen Dieuwertje zeggen.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Om de discussie maar helemaal af te ronden: jij kent Sam en Dieuwertje natuurlijk beter, dus geef maar door wat jij denkt dat goed is om door te geven. Uiteindelijk wordt AutiTalent er als het goed is beter van, dat is het belangrijkste. :D
Plaats reactie