• Peiling

is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Niet alleen nieuws, maar ook inspirerende verhalen, opiniestukken en andere interessante content vanuit diverse media.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door Admin »

Ik heb de DSM er niet op nageslagen, maar ik heb er moeite mee als het zo is.
Mogelijk ben ik te dom om te snappen (en uiteraard te ervaren) dat veel slimmer zijn dan de meesten een beperking of handicap is.

Of is de vraag tevens een prangende? :?
In dat geval is dit topic volstrekt overbodig. Zoals wellicht het leven ook al is.
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door enno »

Nee. Althans niet in die zin dat HB in de DSM staat. HB veroorzaakt meestal ook minder last in de in dat je leven erdoor wordt verstoord.

Wat wel vaak voorkomt is een combinatie, bijvoorbeeld met autisme, waardoor dat laatste nogal eens versluierd wordt, omdat iemand met een hoge intelligentie vaak beter is in camoufleren. Vandaar dat ik op Facebook ook in een groep zit voor 'hoogbegaafde' autisten. Dit overigens zonder toelatingsexamen, want ik ben geen lid van Mensa of zo, en mijn IQ is mogelijk ook niet boven de 130, zoals vaak als grens wordt gesteld.

Ik vind de combinatie interessant genoeg voor dit forum, net als de combinatie autisme en AD(H)D, en/of dyslexie.

En dit komt mede doordat ik me herkende in de ex-collega die onderaan in dit interview wordt genoemd:

https://magazines.defensie.nl/defensiek ... autisme_11
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door enno »

Aanvulling: Persoonlijk vind ik dat HB zonder ASS niet zo interessant voor dit forum, mede omdat daar ook al fora voor zijn. Ik weet echter uit ervaring dat de combinatie problematisch kan zijn, ook om de reden die Gaby in dat interview noemde. De collega's die alleen hoogbegaafd zijn, wilden niets met autisten te maken hebben, bleek toen ik in een focusgroep kwam, en de hoogbegaafde collega die ik daar later over sprak, had veel meer energie dan ik.

Binnen de focusgroep was het verschil tussen 'gewone' autisten en Aspergers trouwens ook al snel voelbaar.
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door enno »

In dit artikel staat meer over de combinatie, met verwijzingen:

https://balansdigitaal.nl/kennisbank/on ... gaafdheid/
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door enno »

En nog een persoonlijk noot:

Omdat ik zelf goed kon leren, en ook al heel vroeg moeilijke vragen stelde, ben ik onbewust vaak al als zodanig gelabeld. En zo'n label staat, mede door de misverstanden in het eerder geciteerde verhaal een goede diagnose soms in de weg, en heeft dan tot gevolg dat een kind met de combinatie faalt op een school die alleen op HB ingericht is. Als zo'n kind een klas overslaat. faalt het vaak, omdat het door slechtere executieve functies en een achterliggende sociale ontwikkeling (zie de bevindingen van Martine Delfos) niet mee kan komen. Ik heb dat gezien in een Facebook-groep, waar een moeder daarover begon,

Ik ken dit ook in mijn familie, bij de kinderen van mijn zus. Het 1e is vooral hoogbegaafd, is vroeg gestimuleerd, en voelde zich daardoor ook anders. Ze is echter vrijwel zeker niet autistisch, en werkt nu als arts in een ziekenhuis. Het 2e kind werd door mijn zus ook als hoogbegaafd (en hooggevoelig) gezien, en behandeld, maar bij hem is, mogelijk mede door ADD, duidelijk sprake van slechte executieve functies, en ook een slechter sociaal inzicht. Hij is volledig gestrand, en pas nu begint mijn zus in te zien dat er sprake kan zijn van een (cognitieve) stoornis, zoals autisme. Dat label wilde ze heel lang niet, en hij ook niet, en ik ben ook niet zeker van de diagnose zoals ik denk dat die is, maar er is teveel verschil met zijn zus om de gedachte aan een stoornis nog te ontkennen. En dat ligt dan vooral in het verschil in functioneren.

Daarom dus.

NB: ik heb op dit moment geen contact met mijn familie, en wil eigenlijk ook niet dat dit verhaal voor hun zichtbaar is. Is dit deel van het forum daarvoor voldoende afgeschermd?
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door Admin »

Het maakt reacties los en ik vermoed ook zinvolle. Morgenavond ga ik me er wat in verdiepen. Thanks!
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door enno »

Graag gedaan. Ik denk dat het artikel dat ik noemde sowieso wel de moeite waard is om in de artikelenverzameling te zetten. En dan bedoel ik vooral het verhaal van balans digitaal. Dat van defensie mag ook, maar is denk ik toch minder relevant.

Prangende vraag: Is dit deel van het forum zichtbaar voor mensen die niet zijn ingelogd?
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door Admin »

Artikel geplaatst: viewtopic.php?p=405#p405

De artikelen zijn toegankelijk voor iedereen (maar alleen geregistreerde gebruikers kunnen reacties plaatsen), het gedeelte waarin we nu zitten is alleen zichtbaar voor geregistreerde gebruikers.
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door enno »

Perfect, dank je. Ik maak me soms best zorgen om mijn neefje, maar wil ook zijn privacy niet bedreigen.

Zijn er in het artikel specifieke fragmenten waarin je zelf dingen herkent? Ik zie mezelf heel erg terug in deze opmerkingen:
  • Voorbeelden: een hoogbegaafde autist kan zo belezen zijn dat hij figuurlijk taalgebruik snel herkent en er zelf woordgrapjes mee kan maken. Een hoogbegaafde autist kan ondanks gefragmenteerde waarneming zo goed analyseren in zijn hoofd dat hij toch hoofdlijnen kan benoemen en samenvattingen kan maken, ook al gaat het misschien wat langzamer dan bij hoogbegaafden die geen autisme hebben. Diezelfde hoogbegaafde autist kan veranderingen tot op zekere hoogte verwerken doordat er cognitief begrip is voor de omstandigheden, maar heeft daarin wel eerder een maximum bereikt dan leeftijdsgenoten zonder autisme. Diezelfde hoogbegaafde autist kan tegelijkertijd zo slecht gezichtsuitdrukkingen interpreteren dat hij grote problemen heeft met sociale interactie. Diezelfde hoogbegaafde autist kan zich wel inleven in de gevoelens van anderen als hij op een andere manier (via vertellen of lezen, in plaats van via menselijke reacties waarnemen) verneemt wat de ander denkt en voelt. Type: verstrooide, sociaal onhandige professor.
  • Je kunt betogen dat jongeren met autisme die wel in staat zijn een vwo-diploma te halen, vervolgens toch moeite zullen hebben om een studie of werk op academisch niveau uit te voeren, omdat daarbij tegenwoordig veel verwacht wordt op het gebied van communicatie: je moet complexe materie op een goed te begrijpen manier overbrengen, aangepast aan het publiek, en je moet goed samen kunnen werken met anderen die werken aan andere onderdelen van het grotere geheel. Het kan inderdaad zo zijn dat autisten die een vwo-diploma halen een aangepaste studie of baan nodig hebben waarbij meer structuur, minder menselijk contact en/of meer begeleiding is, maar dat betekent nog niet dat vmbo of havo een betere opleiding voor hen was geweest. Op cognitief niveau kunnen zij nog steeds uitblinken en een waardevolle bijdrage aan de maatschappij leveren, en met een lagere opleiding worden deze cognitieve vaardigheden minder gestimuleerd. Bovendien kunnen zij hun ontwikkelingsachterstand op latere leeftijd vaak zodanig inhalen dat zij er in het dagelijks leven geen last meer van hebben.
  • In haar boek “Autisme ontrafelen” schrijft Martine Delfos dat het geen traagheid van de informatieverwerking is, maar meer tijd nodig hebben vanwege de precisie, via het geven van aandacht aan details. “Wanneer iemand die precies is, geconfronteerd wordt met een contradictie van de feiten, kan hij niet gemakkelijk verder gaan, maar blijft hij stilstaan op dezelfde plek in zijn geest.” Mensen met autisme hebben volgens haar een dieper en meer doordacht inzicht, dat soms langzamer tot stand komt dan bij mensen zonder autisme.
Ik krijg het niet voorelkaar om deze lijst netjes oplopend te nummeren, maar je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb zelf de lagere school en het gymnasium op normale snelheid doorlopen, maar mijn studie kostte me 10 jaar i.p.v. 5,5. En ook in mijn werk kwam ik uiteindelijk niet op het niveau dat ik wilde, en zag ik dat 'normale' slimme mensen verder kwamen, en bijvoorbeeld al heel jong een functie als architect kregen. En dat frustreert mij nu heel erg.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door Admin »

Ik herken alle drie punten bij mezelf en bij veel van de mensen met autisme (in combinatie met een bovengemiddelde begaafdheid) die ik naar en in hun werk begeleid.

Mijn 'opleiding' bestaat uit de basisschool en twee keer de brugklas. Ik liep wel vast op het vele gepest worden, de anderen niet aanvoelen en begrijpen, de prikkels, slecht huiswerk kunnen plannen... Er is in 40 jaar gelukkig wel heel wat veranderd qua aandacht hiervoor, maar ook ben ik zelf niet meer degene van toen.

Pas vanaf mijn 50e werk ik min of meer in lijn met mijn intellectuele vaardigheden en ik merk dat veel aspecten van het autisme milder zijn dan vroeger. Mijn huidige baan had ik 15 jaar geleden niet aangekund.
Off Topic
Voorbeeld genummerde lijst:
  1. Tekst
  2. Tekst
  3. Tekst
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door enno »

Als ik jouw verhaal lees, dan denk ik dat ook toeval vaak een rol speelt, of geluk. En dan bedoel ik, dat ik door mijn ouders naar het gymnasium werd gestuurd, omdat een kleine school hun wel veilig leek, in elk geval veiliger dan een atheneum in een grote scholengemeenschap. Ik ben daardoor dus redelijk beschermd opgegroeid, en had relatief weinig last van pesten, denk ik mede omdat die brugklas al alleen gymnasium-kinderen had. Het ging in de 2e wel een paar keer mis, maar er waren daar ook mensen die voor me opkwamen.

En bij de universiteit koos ik de campus in Twente. Die leek me wel makkelijk, en ook dat was een soort van afgeschermde omgeving die mij erg geholpen heeft, zoals mijn neefje ook iets heeft gehad aan Feniks talent, hier in Utrecht.

Dit betekent dat mijn ontwikkeling eigenlijk nogal omgekeerd is aan die van jou, in de zin dat die in het begin snel ging, en dat de stagnatie pas rond mijn 40e kwam.
Gebruikersavatar
Admin
Beheerder
Berichten: 1975
Lid geworden op: 04 jun 2022 13:59
Locatie: Amersfoort
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door Admin »

MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 jul 2022 12:08
1e diagnose: Autisme

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door MARCDC »

Er is zo'n uitdrukking: in het land der blinden is éénoog koning...

ik denk dan... echt niet hoor...

eerder: in het land der blinden is éénoog die gast die almaar kliert over kleurtjes en beelden, die gast die niet zoals iedereen netjes langs de muren loopt maar midden op het plein, heel vervelend allemaal, nare man, die éénoog. :mrgreen:
enno
Geregistreerde gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jul 2022 14:49
Locatie: Driebergen

Re: is hoogbegaafdheid een (al dan niet neurodivergente) psychiatrische stoornis?

Ongelezen bericht door enno »

Toen mijn zus dat filmpje aan haar dochter liet zien, begon die te huilen doordat ze zichzelf zo herkende. Ze was door haar ouders ook al jong gestimuleerd, veel meer dan mijn ouders bij mij hadden gedaan, en liep daardoor al heel erg voor op haar klasgenootjes. Ik had dat door de combinatie met autisme veel minder.

Voor de werkenden onder ons is dit filmpje ook interessant:

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht